Forfatter Emne: 48,3 el. 48,6 mm bærekugle?  (Læst 3299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Dato: 27. Juni 2007 kl: 22:34:58 »
Hej Folkens

Så starter ferien vel snart for alle de glade (køreklar) t3/ejere?

Med ferien nærmende sig med hastige skridt og en toptrimmet slæde var jeg fuld af begejstring, men så lige her for et par dage siden kom lyden:

Klonk, klonk - meget regelmæssigt fra højre side - og den følger hjulomdrejningerne, men aftager når man presser den lidt mod venstre.

Indtil videre er der udstedt køreforbud!

Listede til min lokale nødmekaniker, som bor 200 m vækv, og han kunne konstatere en , nederste bærekugle samt hjullejeslør (er nu spændt for at eliminiere den faktor).

Men lyden er der så ganske stadig, så nu vil jeg skifte den bærekugle (hvis ellers de 50 mm vand fordamper inden weekenden).

Men hos både høyer og thansen havde de to bærekugler, en på 48,3 og en på 48,6 mm.

Hvordan kan jeg afgøre om det er den ene eller anden der skal bruges uden først at skille det hele ad? Det kunne nemlig være hensigtsmæssigt da de skal bestilles hjem. Kunne ikke finde nogen indlæg der lige havde svaret. Bilen er født som 1,9 fra 89.

Vær overBærende :lol:

Høp
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Svar #1 Dato: 27. Juni 2007 kl: 22:51:39 »
Et eller andet sted i systemet sidder der en lille kontornusset handelsskoledreng med hvide fingre og betjener en skydelære for første gang. Samtidig har han fået tjansen at lave et katalog over T3 reservedele. Han kigger på skydelæren og skriver, hvad han tror han har målt. Det kunne i hvertfald være en forklaring.

Faktum er, at der til alle T3'ere i hele verden uanset årgang, type og motor findes én og kun én slags nederste bærekugle, som endda bruges både i højre og venstre side. Den hedder 251 407 187. Værsågod:

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=189108

Det er ikke for børn at skifte den, og har man ikke presseværktøj, så få fat i det først.

I øvrigt tror jeg ikke at dine rytmiske lyde ved hjulet skyldes bærekugler. Bærekuglelyde er typisk dybe "klonk-klonk-lyde", der fremkommer på ujævnt underlag - vejbump, grusvej osv., samt ved opbrensning eller kraftige styreudslag. Få det lige tjekket 100% - det er ikke en bærekugle, man skifter blot på mistanken.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Svar #2 Dato: 27. Juni 2007 kl: 22:52:04 »
Aner ikke hvorfor der er 2 størrelser - nogen må spørge deres "onkel".

Men her er en rigtig god billed-serie med MANGE gode tips:
http://californiavan.com/frontend/80-84lowerballjoints/

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

PARKHAVE

  • Gæst
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Svar #3 Dato: 27. Juni 2007 kl: 23:23:59 »
Presseværktøj?, Hvad er der nu galt med en stor hammer, nogle kraftige dorne og en skruestik, samt en sikker hånd??
De sidste 2 jeg skiftede foregik med ovennævnte remedier.

Men umiddelbart udfra beskrivelsen, kan jeg heller ikke få det til at lyde som en bære kugle  :?:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Svar #4 Dato: 27. Juni 2007 kl: 23:38:54 »
Kan der være størrelseforskel på almndelig T3 hh Syncro?

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Svar #5 Dato: 28. Juni 2007 kl: 07:47:39 »
En klonk - klonk lyd der passer med hjulomdrejningerne ville jeg søge efter ved baghjulene i kardanleddene.Det er næppe en bærekugle. Havde problemet for nogle år siden på en ferie. Det blev klaret med noget kuglelejefedt (godt nok fra Ford da de var den nærmeste og havde en smart snabel på tuben) Snablen blev presset ind ved gummimanchetten og der blev fyldt fedt ind. Lyden forsvandt og kom aldrig igen. Havde jeg været hjemme ville jeg nok have adskilt knokkelleddet evt. byttet rundt på dem og givet dem noget ordentligt fedt.
Løb en tur ved siden af bilen mens en anden kører og lokakiser fejlen.

God jagt.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Svar #6 Dato: 28. Juni 2007 kl: 13:09:44 »
Helt enig. Det lyder mystiks med to størrelser, så tæt på hinanden, men det kan selvfølgelig være de bruger samme blegfisne kontornusser i grossistleddet :lol:


http://www.thansen.dk/products.asp?c=1027098670&n=361671564

Jeg tror egentlig heller ikke lyden kommer fra bærekuglen, men heller ikke fra kardanleddene (tror jeg). Den lyd kender jeg nemlig fra den gamle. Jeg vil i hvertfald lige få tjekket om caliper og belægninge sidder som det skal.

Jeg skifter dog bærekuglen under alle omstændigheder, for den er træææt og på presseværktøj/aftrækker-fronten skull jeg vist være dækket godt ind.


Super med indspark- tak, jeg opdaterer når jeg er blevet klogere

Hey
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Svar #7 Dato: 29. Juni 2007 kl: 15:25:59 »
Citat fra: "ALLAN FRANDSEN"
det er en god ide at have en presse når de skal presses i (ca 5-6ton).


Hvad er nu det for noget. ?

Forklar, Fortæl, og så gerne lidt billeder.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Svar #8 Dato: 01. Juli 2007 kl: 20:23:21 »
HMMMMM

Jeg må vist stoppe lidt med al den mekken på motorcyklerne. Alma får ikke den opmærksomhed hun har brug for - og fortjener.

Den mystiske klonk-lyd viste sig at være ... løst hjul! :oops:

Dumt, farligt og pinligt, men jeg fik taget mig lidt af den, så nu er der ingen slør, klonk eller andre mislyde - bare køreglæde.

 og  her behøves vist ingen billeder - måske bortset fra af mine røde ører :lol:

Kasper
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
48,3 el. 48,6 mm bærekugle?
« Svar #9 Dato: 06. Juli 2007 kl: 07:58:16 »
"Onkel" er kun opmærksom på én, som til gengæld passer til alle 2wd og 4wd uanset op de er med smedet eller støbt bærearm. Den hedder 251 407 187.
Alu-bærearm? Det kender jeg ikke. Er den en del af det opgraderingskit til højere totalvægt,som var i omløb for nogle år siden? Mig bekendt kunne man så få hævet totalvægten til over 2800 kg. Det kunne være spændende at høre lidt mere om.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!