Mon der er nogle syncro praktikere, der kan hjælpe med lidt 4x4 erfaring?
Vi kørte jorden rundt i vores syncro for 10 år siden. Vi var min kone og mine 3 store piger. Dvs. mange kræfter til at skubbe o.l. i kritiske situationer (ikke tit dog).
Til sommer tager vi afsted igen. Vi kører fra Halifax til Ushuaia i Patagonien. Har et år til at gøre det. Bilen er den samme, men vi er kun 2. Vi er optaget at have flere hjælpemidler i felten, når vi camper i bushen og nogle gange i lidt rustikt terræn.
Vores syncro er blevet opgraderet til 15". Og af en eller anden grund er der ikke differentialespær monteret i bilen (med mindre det er automatisk, men det har jeg aldrig hørt om. Det er en af de sidste syncroer fra 90 med servostyring. Måske er der andet der er gjort smartere)
Spørgsmålet er hvordan vi bedste sikrer fremkommeligheden, hvad skal vi prioritere at medbringe:
Vi har altid haft sandstiger med.
Overvejer at få differentialespæret eftermonteret, hvis det er muligt? Nogen erfaringer?
Hvor meget nytte vil vil have af et elektrisk spil ift. en manuel skraldetalje? Giver det overhovedet mening af have det med? (vi har selvfølgelig et slæbetov med, men det er jo ikke til meget hjælp, hvis vi er alene..
Vi har 2 reservehjul med. P.t. er der meget grove mud terrain på bilen. De bliver nedgraderet til noget mere all round. Men jeg overvejer at beholde de grove som reserve. Dermed kan vi jo sætte dem på 2 af hjulene i tilfælde at en længevarende passage med meget regn og pløre. Spørgsmålet er om visco koblingen kan klare det. Jeg mener at vide at hjulene skal være lige stor hele tiden, da man ellers ødelægger visco-en. Nogen der ved noget om dette?
Er der ellers noget I ville medbringe for at sikre fremkommeligheden for 2 eventyrere med ikke så mange kræfter. (ud over en god skovl:-))
Glæder mig til at høre nogle gode råd.
Tak.
--
Mvh
Jørgen