Forfatter Emne: En hilsen fra Syd Europa...  (Læst 1987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
En hilsen fra Syd Europa...
« Dato: 22. Juli 2007 kl: 19:15:44 »
Den eneste forskel er at din olie bliver mellem 15 og 40 grader varmere uden et oliekølersystem og at bæreevnen på din olie dermed nedsættes.

Det medfører helt logisk større slid og samtidigt hvis du i lang tid udsætter motoren for høje temperaturer begynder belastningen på toppakningen og på kanalerne i topstykket at  øges. Risikoen for sprækker i topstykket mellem olie og vandsystemet og at toppakningen "sprænger" (bliver utæt) er dermed større og følgerne af disse skader kan være fatale for din motor.

Kører man sin motor meget pænt ved lave omdrejninger og ikke belaster den kold behøver en oliekøler ikke at være obligatorisk, men hvem kan ærligt sige at de ikke har brug får at smække klampen i bund i længere tid af gangen på vores lille forholdsvis svage 1,6 dieselmotorer i ny og næ?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
En hilsen fra Syd Europa...
« Svar #1 Dato: 09. August 2007 kl: 23:25:16 »
men hvem kan ærligt sige at de ikke har brug får at smække klampen i bund i længere tid af gangen på vores lille forholdsvis svage 1,6 dieselmotorer i ny og næ?


HER :wink:

hvis du har brug for at køre hurtigere end 80-90 km/t burde du have en anden bil til det!
det er jo det der er lidt af charmen ved en gammel T3, ik!? 8)
har jeg travlt tager jeg min sænkede vento den kan holde til at blive kørt hårdt når den er kold, og ligger godt på vejen, men som jarl skrev engang er den lidt kønsløs :wink:  
det er sku en dejlig vogn men jeg vil hellere køre i god tid og så køre i T3, det er der sku lidt mere stil og charme over :D
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D