Forfatter Emne: Gearskifte forbindelser, smøring af føringer.  (Læst 3024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gearskifte forbindelser, smøring af føringer.
« Dato: 25. September 2007 kl: 10:34:56 »
Nu hvor der begynder at komme vand i pytterne på grusvejene herude begyndte mit gearskifte at knirke/pive lidt specielt i de langsgående bevægelser.

Jeg søgte mig frem til at det første man gør før man hidser sig op og skifter hele gearkassen var at tjekke forbindelser og smøring af disse.

Ganske rigtigt var forbindelsernes fedt nærmest størknet og det der var tilbage var sort og fuldt af grus.

Samtidigt dukkede der et råd op i baghovedet fra den flinke herre jeg købte min gearkasse med spær af: Brug det smøring som man bruger til Moutainbike kæder!! Han var blevet træt af at skulle ned under vognen så tit og smøre forbindelserne bare fordi man bor lidt ude på landet og hvor han havde det fra ved jeg ikke, men det giver MEGET mening.

Produktet er sådan noget "Chain Lube" og kan vist købes i de fleste cykelhandlere og den slags. Det er udviklet til MTB-sporten hvor cyklerne bliver udsat for lignende påvirkninger som en gearforbindelse på en (min) T3 på landet: Grus, mudder, snavset vand og mekanisk slid. Det er lavet til at hæfte uden at være klistret og være holdbart og smøre længe under belastning. Umiddelbart det optimale produkt. Lidt dyrere end fedt, men også nemmere at påføre.

Nu skal det testes og med mindre man bor i nordsverige får man nok ikke grovere forhold at teste det under: Vores grusvej der er delvis vedligeholdt af vores islandske nabo med en Patrol med ballondæk.. han er ikke så skide bekymret over lidt vandpytter  8) ...

Det er stadig efter et par dage blidt og blødt som et nyt gearskifte og alle sære knirke/pive/hvine lyder er pist forsvundet.

Hvis det viser sig at være noget lort.. vender jeg tilbage med en rapport.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

T3Anders

• Gæst
Gearskifte forbindelser, smøring af føringer.
« Svar #1 Dato: 25. September 2007 kl: 11:34:48 »
hvad hedder produktet helt præcist Jan? der findes et hav af forskellige MTB-smøremidler til nogen gange vanvittige literpriser..... Men det er godt nok noget af det der ganske rigtigt virker.