Forfatter Emne: Undeligt symptom  (Læst 3660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Undeligt symptom
« Dato: 28. September 2007 kl: 19:41:37 »
Her idag da jeg skulle starte (efter at den har stået stille et par dage) var det som om den kun huggede igang på 3 cylindre, og den røg samtidigt rimeligt kraftigt sort...

Pillede lidt ved mængde skruen på pumpen (skruede den lidt op) og startede så igen og vupti, så spandt den som en mis igen...

Fint tænkte jeg så og kørte på McD (ja, man bliver doven når kone og børn alle er taget til Hobro ;)) men hvad var nu det?! Nu røg den jo sort mens jeg kørte istedet, og egentligt rimeligt meget...

Jan snakker om gløderør, men det kan jeg ikke helt få til at passe da den jo startede fint med lidt federe blanding...

Er det et tegn på en skidt dyse??

Den har periodisk lavet det før, men der har det været nok at slukke og tænde motoren igen, evt. give den en smule gas når der var olietryk...
Det virkede bare ikke lige denne gang...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Undeligt symptom
« Svar #1 Dato: 28. September 2007 kl: 20:00:25 »
Citat fra: "BlackChart"
Her idag da jeg skulle starte (efter at den har stået stille et par dage) var det som om den kun huggede igang på 3 cylindre, og den røg samtidigt rimeligt kraftigt sort...

Pillede lidt ved mængde skruen på pumpen (skruede den lidt op) og startede så igen og vupti, så spandt den som en mis igen...

Ja, for der var den jo ikke iskold længere.- Den havde jo spundet de første 100 omdr.

Fint tænkte jeg så og kørte på McD (ja, man bliver doven når kone og børn alle er taget til Hobro ;)) men hvad var nu det?! Nu røg den jo sort mens jeg kørte istedet, og egentligt rimeligt meget...

Ja - du skruede jo op for mængden - derfor fodrer den nu for meget.

Jan snakker om gløderør, men det kan jeg ikke helt få til at passe da den jo startede fint med lidt federe blanding...

Er det et tegn på en skidt dyse??

Gløderør vil også være min første indskydelse, men dyser kan da ikke udelukkes. Start med at tjekke gløderør.

Btw: Det er lidt svært at snakke om fed eller mager blanding i en diesel. De ord forudsætter ligesom at blandingsforholdet er noget konstant - altså en "normal" blanding. Sådan er det på en benziner, hvor man typisk går efter "det støkiometriske forhold - lambda 1 altså et blandingsforhold på 14,7 kg luft til 1 kg benzin. På en diesel varierer vi blandingsforholdet hver gang vi vipper med speederen. Derfor er det for ordfluekneppere som mig mere sigende at snakke om at man øger eller sænker indsprøjtningsmængden.    

Den har periodisk lavet det før, men der har det været nok at slukke og tænde motoren igen, evt. give den en smule gas når der var olietryk...
Det virkede bare ikke lige denne gang...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Undeligt symptom
« Svar #2 Dato: 28. September 2007 kl: 20:25:32 »
Har søgt lidt på forum om at tjekke gløderør for om de virker...

Eneste jeg umiddelbart fandt som brugbart var at man kunne måle strømforbruget over broen, som burde være omkring 80 amps hvis alle 4 gløderør virker...

Jeg har bare ikke lige noget amperemeter til min disposition som kan klare over 10 amps, er der en anden måde at tjekke dem på, uden at skulle hive dem ud og se om de gløder??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

PARKHAVE

• Gæst
Undeligt symptom
« Svar #3 Dato: 28. September 2007 kl: 21:06:44 »
Du kan "nøjes" med at pille broen af og tjekke dem.
Kan gøres på 2 måder:
1: tag en tyk ledning - den ene ende på bat. + og den anden meget kort på der hvor broen er sat på. Gnistrer det , virker den ( men du ved atdig ikke hvor godt :lol: )
2: amperemeteret igen ( som du stadig ikke har :lol: ) og mål forbruget på hvert enkelt gløderør

Det smarteste ( hvis ikke det var fordi de sidder så sat... dumt) er naturligvis at tage dem af og sæt ( KORTVARIGT )strøm til hver enkelt, så kan du foruden at konstatere om de overhovedet virker, også se i hvor god stand de er, og om de gløder jævnt.

Hvaaa, alle VW T3 skal de bare have 12 V i startfasen eller findes der flere modeller med forskellig spænding.???
En del toyota lærlinge i min tid har brændt nye rør af ved at give 7V gløderør 12V for lige at se om de kunne :lol:  :lol:

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Undeligt symptom
« Svar #4 Dato: 28. September 2007 kl: 22:06:57 »
Er der ikke noget med at man kan måle modstanden i dem mens de sidder i? Og at det skal holde sig inden for et vist spektrum for at de er "gode".

Jeg mener det var noget jeg gjorde da de var dårlige på min syncro.. men kan ikke huske det længere.. Det må næsten stå her på forum et sted.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
Undeligt symptom
« Svar #5 Dato: 28. September 2007 kl: 23:14:17 »
Hej har lige målt på to gløderør, som jeg ved virker.

0.9 ohm er de på. til sammenligning er der 0.4 ohm når man kortslutte de to søgere.   Så jeg ved ikke om det er noget der kan bruges :?:

:arrow: På den anden side hvis røret er brændt af som en pære, er der slet ingen gennemgang.

Hilsen poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

PARKHAVE

• Gæst
Undeligt symptom
« Svar #6 Dato: 29. September 2007 kl: 07:04:12 »
Det var sådan det var poul :idea:

Jeg kunne ski' ikke huske det

Gløderør virker - målbar modstand ( ohm)

Gløderør virker ikke - Uendelig modstand

( jeg prøvede at kopiere tegnet for uendelig - det liggende 8-tal - og ohm ind fra word, men på forum her laver den det om til alm. bogstaver.
Nogen der ved hvordan man skriver de tegn??)

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
Undeligt symptom
« Svar #7 Dato: 29. September 2007 kl: 17:24:10 »
hvis man nu har en h4 pære sku den så ikk lyse hvis man sætter den til stel og gøderør?
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
Undeligt symptom
« Svar #8 Dato: 29. September 2007 kl: 17:57:06 »
det er da nemt, af med kobber broen, og må med et mulimeter mellem stel og enden af hvert gløderør
Mvh. Casper