Forfatter Emne: Gode råd søges - \"Diesel justering\"!  (Læst 695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gode råd søges - \"Diesel justering\"!
« Dato: 08. Oktober 2007 kl: 19:53:03 »
Ja, det afhænger jo af, hvor begrænsningen ligger.

Jeg forudsætter, at motoren i øvrigt er i orden, så vi gider ikke snakke om dårlig kompression, dårlige dyser osv., vel?

Turboens wastegate har en eller anden justering. Hvis den er justeret til 0,5 bar, så er forklaringen fundet. Hvis den er det, så kan man skrue dieselpumpen så højt op, at den hælder en hel olietromle ind ad gangen - det vil stadig ikke hæve ladetrykket. Har du nogen mistanke, om at der er pillet ved wastegaten? Er der nogen, der har haft den skruet op, og så ikke kunne finde ud af, hvor langt den skulle skrues ned igen?

En anden mulighed er, som du selv er inde på, at pumpen simpelthen ikke fordrer nok. For lidt diesel ind -> for lidt udstødningsgas -> for lille ladetryk.

Hvis du ikke har mistanke om wastegaten, så ville jeg nok starte på dieselpumpen, og skrue den op indtil der er tydelig røgudvikling, og så lidt tilbage igen. Så ved du, at den får diesel nok, og så skal den kunne lave korrekt ladetryk. Gør den ikke det, så juster wastegaten.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gode råd søges - \"Diesel justering\"!
« Svar #1 Dato: 08. Oktober 2007 kl: 20:22:28 »
Citat fra: "Volvo-Dennis"
Hej Jarl.

For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg ikke er ude på noget med at finde ud af hvad maskinen kan holde til rent effekt-mæssigt. Men bare at få den justeret ind så det kører perfekt.

Dyser bliver sendt til bosch og checket inden længe, kompressions bliver foretaget i løbet af ugen. Vil en "goller-test" gøre noget tror du? Nogle mener at en goller-test ikke kan bruges til så meget.

For når disse ting er gennemført, og hvis ladetryk stadig er 0.5bar. Så vil jeg til at rode lidt med mængde og/eller tryk.

Umiddelbart ser det ikke ud til der har været rodet med wastegaten, ej heller pumpen. Alle plomberinger sidder på den. Så går stærkt ud fra der aldrig har været pillet ved den.

Men justering af pumpen, når jeg kommer så vidt. Mere mængde = IND, mindre mængde UD?


På baggrund af det, du skriver, kan man måske spørge sig, om motoren i det hele taget fejler noget. Ladetrykket på de 0,65 (std. værdi) opnåes kun under belastning (f.eks. op ad bakke i 3. gear med klampen i bund og motoren på 4000 omdr.) Har du målt det sådan? Hvis man bare pralgasser i frigear, får man aldrig nok tryk på, da dieselpumpens centrifugalregulator begrænser indsprøjtningsmængden.

Er dit manometer i orden? Er luftfilteret stoppet? Ryger bilen? Er dieselfilteret stoppet?

Som du ser, så er jeg på jagt efter andre fejlkilder. Er der ikke pillet ved pumpe eller wastegate, så plejer ladetrykket nemlig at være OK, hvis der ikke er andre ting galt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!