Hej igen
Jeg prøver lige at besvare begge trådene i dette indlæg. Som indledning kan vi klarlægge at timingen af indsprøjtningspumpen (herefter IP) ikke gøres vha. hullet/hullerne i takthjulet. De huller, der er i det, - mon ikke der er 6 i alt 4 store og 2 små - kan hjælpe til at fastholde hjulet ved et tandremsskift ved at indstikke en slags pal eller bolt der går igennen og fæstnes i et andet hul bag hjulet. Som du selv angiver medfører dette jo netop muligheden for at stille pumpem 180 grader forkert (her kunne vi putte en historie ind om takthjulenes størrelser og knastens og IP's halverede omdrejningstal og 4 takts motorens virkemåde, men det lader vi ligge lige nu). I stedet for skal du kigge på takthjulets kant. Hvis du søger omhyggeligt vil du finde et lille hak. Det ser ud som om det er lavet med en mejsel, der har slået vinkelret ind på hjulet. Dette hak skal matche et "udadvendt" hak, der sidder på tandremsdækslets bagplade. Dette hak finder du ca. "kl. 11", hvis du kigger lige ind på takthjulet bagfra. Nu er der en chance for at time IP groft. En tommelfingerregl vil sige at hvis du også sætter pumpen i midten af langhullerne, så skal du kunne starte.
Og så forresten - har du haft speederarmen af IP under din ombygning? Hvis ja, så skal du være opmærksom på, at den sidder med en stjernegang, så den kan monteres forkert - f.eks. så der ikke kommer diesel ind i motoren!
Et måleur koster alt mellem 1000 og en milliardmillion afhængig af kvalitet. Mit koster 1400 med adaptor. Og verden er jo uretfærdig fordi du er meget afhængig af det som dieselnybegynder. Når du har fået lidt meget diesel i årene (og partikler i lungerne
) kan du stille den med ørene. Som nævnt kan en skydelære til en hund fra Harald Nyborg også gøre tricket, hvis du er omhyggelig.
At bolten bag i IP lækker, er en katastrofe og kan være den direkte årsag til dine problemer. En IP er en kompleks sammenbygning af to pumper og en række reguleringsmekanismer. Først er der en sugepumpe (vingepumpe), der skal suge dieselen til sig fra tanken gennem filteret. Den laver et undertryk på ca. 0,20 bar. Samtidig suger den store mængder diesel til sig - mellem 20 og 60 liter/timen. Hovedparten af denne diesel returnerer gennem returslangen til tanken - og forresten tager den evt. luft med sig tilbage til tanken (Det er normalt uproblematisk at der er luftbobler i fremløbsslangen - det kan ske ved at tankindholdet forskyder sig f.eks ved svingning, men egentlige utætheder i fremløbet er uacceptable, da de "underminerer" IP's chance for at suge diesel). Resten af dieselen leveres til højtrykspumpen, der kan frembringe et tryk på over 250 bar. Det er imidlertid ikke nødvendigt, da dyserne åbner allerede ved 155 bar (for sugediesel 135 bar). Er der utætheder i højtrykskredsløbet skal dette højetryk altså nok finde dem og undslippe ad den vej. Resultatet er, at dyserne ikke åbner og motoren får intet brændstof. Bolten du tænker på skal være tætnet med en kobberring af passende diameter og spædt i korrekt moment 25 nm - så vidt jeg husker (men det står i din kommende rep.håndbog
Også lige en lille en til fornuften :!: Det beskrevne tryk fra IP/dyserne går med allerstørste lethed gennem huden og ind i kroppen - og hvad er det man plejer at sige her i Jylland - ca. en teskefuld diesel i blodbanen sender en voksen mand til de evige Transportermarker. Så brug lige bærret, hvis du eksperimenterer mens motoren snurrer.