Forfatter Emne: bremserør  (Læst 8673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
bremserør
« Svar #15 Dato: 06. Januar 2008 kl: 11:21:16 »
Vil give wilson ret, det er meget meget forskelligt hvor længe belægningen holder.

Det afhænger utrolig meget af kørestilen.
Og naturligvis også af belægningens "kvalitet"

Men som hovedregel ( gammel mekaniker på gamle biler :lol: ) vil jeg men at man skiller, reser, smører og justerer for ca. hver 15.000 km.
Dengang olieskift på diesel hed for hver 5.000 km, var der bremseeftersyn for hver 15.000
Såååå du er måske gået lidt over tid ???

Det er jo ærgerligt hvis man istedet for kun at skulle skifte klodser, kører dem så langt ned at man også skal have skiver på - hvis ellers de er ok.

T3Anders

  • Gæst
bremserør
« Svar #16 Dato: 06. Januar 2008 kl: 11:40:46 »
ok, det lyder jo ret ligetil. Fuldstændig som på min MTB..........rart at kunne tjekke selv hvornår det trænger, men skifter nok ikke noget alene første gang på min VW:!:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
bremserør
« Svar #17 Dato: 06. Januar 2008 kl: 11:51:27 »
Totalt uvederhæftigt slag på tasken:

Bakker bag -> 150.000+
Tromler bag -> skiftes sammen med bakkerne

Klodser for -> mindste det halve - 75.000
Skiver for - > sikkert 3 sæt klodser

MEN - nu er jeg også fyldt 40 år - den alder, hvor man også kører 80.000 km på et sæt dæk...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
bremserør
« Svar #18 Dato: 06. Januar 2008 kl: 12:40:03 »
Bremsekraftregulator.

Den tredie model, er med håndtag til manuel justering.
1/4 - 1/2 - 3/4 - 1/1 Last.

Altsammen standard pensum ved Kat C kørekort.

Kurt
Kurt - 25115788

PARKHAVE

  • Gæst
bremserør
« Svar #19 Dato: 06. Januar 2008 kl: 13:18:52 »
Citat fra: "Jarl"
Totalt uvederhæftigt slag på tasken:

Bakker bag -> 150.000+
Tromler bag -> skiftes sammen med bakkerne

Klodser for -> mindste det halve - 75.000
Skiver for - > sikkert 3 sæt klodser

MEN - nu er jeg også fyldt 40 år - den alder, hvor man også kører 80.000 km på et sæt dæk...


 :lol:  :lol:  Nu er jeg jo også deroppe et sted, men derfor kan man jo godt køre friskt til :lol:  :lol:

Tung BMW + Automatgear + tung højrefod = bremseklodser max. 20.000 km :lol:

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
bremserør
« Svar #20 Dato: 07. Januar 2008 kl: 17:57:35 »
Citat fra: "Jarl"
Totalt uvederhæftigt slag på tasken:

Bakker bag -> 150.000+
Tromler bag -> skiftes sammen med bakkerne

Klodser for -> mindste det halve - 75.000
Skiver for - > sikkert 3 sæt klodser

MEN - nu er jeg også fyldt 40 år - den alder, hvor man også kører 80.000 km på et sæt dæk...


fedt jeg glæder mig til om 13år, kan dæk virkelig holde så længe :roll:
mht. til bremseklodser, de holdte maks. 20.000km da jeg var i lære, men nu holder de over 60.000km(ventoén) :?  er det et tegn på at jeg er nærmere de 40 end jeg regnede med :wink:  :lol:

mht. til bremsejustering, kan jeg kan kun give doka og jarl ret i at det er den eneste rigtige måde at gøre det på!
men vil dog tilføje at hvis man er doven og kun strammer kablet, så vil man få en længere vandring på bremsepedalen, dette er dog mere udtalt på visse biler end andre...
så derfor gør arbejdet ordentlig første gang, den er sku rart at bremsen reagere med det samme, det sidste man spøger med er bremser :!:  :!:
og har man ikke evnerne til at gøre det selv bør man aliere sig med en som har.
just my 50 cent :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Mølle

  • Gæst
bremserør
« Svar #21 Dato: 07. Januar 2008 kl: 18:17:25 »
Citat fra: "Jarl"
Enig Mølle!

Der findes flere forskellige typer af reduktionsventiler - vi har den mest primitive. På masser af (mere moderne) stationcars findes der en lastafhængig begrænserventil, der vha. input fra fjedersammenpresningen regulerer bremsekraften til baghjulene i forhold til last. Det gør vores ikke. Vores har bare - ligesom Kadett E i de glade 80'ere - konstant reduktion af trykket til baghjulene.

Og nej - man justerer ikke sine bagbremser vha. håndbremsekablet. Det er der en række årsager til:

1) Det er ikke ønskværdigt, at der står konstant spænding på kablet.

2) Håndbremsekablet trækker ofte ikke lige nok til at få en jævn bremsevirkning på begge hjul.

3) Håndbremsekablet vil - pga. sin placering -  trække bakkerne "fremad" inden i tromlen. "Rigtig" justering lader bakkerne centrere.


Jeg håber ikke at jeg blev forstået der hen ad, at man justerer bagbremserne via håndbremsekablet. Jeg forsøgte bare at beskrive min egen udokumenterede måde til at tjekke, om bagbremserne TRÆNGER til justering.  :oops:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
bremserør
« Svar #22 Dato: 07. Januar 2008 kl: 18:31:46 »
Citat fra: "Mølle"


Jeg håber ikke at jeg blev forstået der hen ad, at man justerer bagbremserne via håndbremsekablet. Jeg forsøgte bare at beskrive min egen udokumenterede måde til at tjekke, om bagbremserne TRÆNGER til justering.  :oops:


Ja, ja, ja - forstod det godt :wink: . Det var en andens indlæg, jeg kommenterede, da jeg opregnede grunde til ikke at justere bagbremser vha. kablet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!