Forfatter Emne: AAZ med oliespild  (Læst 2905 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

• Gæst
AAZ med oliespild
« Dato: 03. November 2007 kl: 21:51:56 »
Er der spændt og ikke mindst efterspændt topstykke efter forskrifterne :?:

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ med oliespild
« Svar #1 Dato: 04. November 2007 kl: 01:04:02 »
Toppakningen skal ikke have flydendepakning, den bliver voldspændt nok i forvejen, så lad endelig vær med at gøre det en anden gang.

Jeg har jo selv en nye aaz i vognen, og jeg synes da også at den puster lidt rigeligt. Men måske man skal tilskrive det det større slagvolumen ?

Hvor drypper den egentlig olie fra ?

Og så har jeg lige glemt en anden detalje i farten, er det en nyrenoveret motor ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ med oliespild
« Svar #2 Dato: 04. November 2007 kl: 15:35:01 »
Et lille indlæg fra statistikkens uvidenskabelige overdrev:

Sandsyneligheden for at det er ventildækselpakningen, der alligevel lænser olie ud - enten fordi den sidder lidt upræcist eller fordi selve topdækslet er skævt eller spændt for lidt:

1:2

Sandsyneligheden for at det er shimmerringen ved knastakslen ( vær opmærsksom på at knastakseloverfaldet i sin samling med resten af topstykket skal have én dråbe flydende pakning):

1:5

Sandsyneligheden for at det er selve toppakningen (som på en AAZ er af multilayersteel-typen og derfor IKKE skal efterspændes og UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER have flydende pakning)

1:1.000.000.000
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ med oliespild
« Svar #3 Dato: 04. November 2007 kl: 21:22:16 »
Det forreste knastoverfald får lige en dråbe flydende pakning for at holde tæt - der er jo tale om en alu-til-alu-tætning. Det kan sikkert også i mange tilfælde holde tæt uden, men better safe than sorry.

Jeg går ud fra Jørgen, at du har multilayersteel-toppakning i. Kan du be- eller afkræfte det? Hvis ja, så skal den ikke efterspændes. Tilspændingen på en AAZ lyder 40 nm, 60 nm, 90 grader, yderligere 90 grader og så slut. Ikke noget varmkørsel ikke noget med 1000 km no nothing - bare slut. Og grunden er selvf. at en stålpakning ikke krymper som en pap-pakning gør.
Har du derimod den gammeldags pap-pakning (hvad der ville være temmelig uhensigtsmæssigt, når man nu har en "moderne" motor, som kan køre med den fast unzerstörbare stålpakning), så skal der efterspændes efter alle kunstens regler.
Bedste hilsner

Jarl

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ med oliespild
« Svar #4 Dato: 05. November 2007 kl: 13:01:43 »
Jamen, så er det jo da i hvert fald spændt til! Det skal du ikke bekymre dig om + 90 grader er ingen skade til, og det bevirker jo også at der er endnu mindre grund til at tro, at den skulle lække ved toppakningen.

Altså fortsat fokus på ventildækselpakningen og shimmerringen ved knasten.
Bedste hilsner

Jarl

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
AAZ med oliespild
« Svar #5 Dato: 08. November 2007 kl: 09:17:47 »
Faktisk mente jeg ikke, at du skulle putte flydende pakning på shimmerringen, men en halv dråbe på hver af knastoverfaldets anlægsflader mod selve toppen på hver sin side af knasten. Jeg er ikke sikker på, at det er hensigtsmæssigt at proppe shimmerringen til med flydende pakning. Sådan nopget ønsker man nemlig ikke at have susende rundt i smørekredsen...
Bedste hilsner

Jarl