Forfatter Emne: Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ  (Læst 18387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #15 Dato: 19. November 2007 kl: 09:57:08 »
Desvaerre. Jeg returnerede det.

 - Jensen

Herr_Jensen

  • Gæst
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #16 Dato: 07. Februar 2008 kl: 10:52:49 »
Saa fik jeg styr paa batteri no. 2.

Jeg hookede det op til det skillerelae som bussen kom med og det ser ud til at virke.

Sk0nt.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #17 Dato: 07. Februar 2008 kl: 12:51:51 »
er det ikke et alm. arbejdsrelæ ?
Mvh. Casper

Herr_Jensen

  • Gæst
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #18 Dato: 07. Februar 2008 kl: 13:27:50 »
Citat fra: "casper"
er det ikke et alm. arbejdsrelæ ?


 Joeh altsaa der er ikke noget magisk over det. Den du ser paa billedet har en diode paa 85'eren som vel den vaesentligste forskel fra et 'almindeligt' arbejds relae.

Jeg er stadig ved at pr0ve at forstaa diagram-tegninger saa jeg er ikke helt stiv i det endnu.

 - Jensen

Offline hotcoco

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 407
  • veganpower
    • Vis profil
  • T3 model: vanagon carat, with power seats,abs, air con,power windows, automatic gear,subaru powerd. 3D caravelle c syncro
  • By: 2100
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #19 Dato: 28. Januar 2011 kl: 14:39:08 »
Hi i am looking for a realy, also to run extra battery what realy should i look for ?
cheers billy

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #20 Dato: 28. Januar 2011 kl: 18:03:19 »
You can use a normal 30 amp relay. A simple rectifier can secure that the relay works in one direction, or you can buy them with built in rectifier. The issue is, that you send power to the second battery when the engine is running, and not the other way. Real simple in fact.
Cheers.

Offline hotcoco

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 407
  • veganpower
    • Vis profil
  • T3 model: vanagon carat, with power seats,abs, air con,power windows, automatic gear,subaru powerd. 3D caravelle c syncro
  • By: 2100
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #21 Dato: 28. Januar 2011 kl: 23:02:18 »
Citat fra: "Aran"
You can use a normal 30 amp relay. A simple rectifier can secure that the relay works in one direction, or you can buy them with built in rectifier. The issue is, that you send power to the second battery when the engine is running, and not the other way. Real simple in fact.
Cheers.


ok so, which one here can i use?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #22 Dato: 29. Januar 2011 kl: 00:26:25 »
det ser ud til at nr.2 opfylder kravene om indbygget spærre-diode :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline hotcoco

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 407
  • veganpower
    • Vis profil
  • T3 model: vanagon carat, with power seats,abs, air con,power windows, automatic gear,subaru powerd. 3D caravelle c syncro
  • By: 2100
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #23 Dato: 29. Januar 2011 kl: 00:46:25 »
ok thanks

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #24 Dato: 29. Januar 2011 kl: 12:04:17 »
Yes. You can also use nr. 3 and use a simple rectifier f.x. 1N4002 on terminal 85 / 86 pointing from ground 85 to + terminal 86. It will also work, and handle up to 70 amp. That will sure get some power!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #25 Dato: 29. Januar 2011 kl: 18:26:06 »
Hvorfor skal der være ensretter på.   ?????
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #26 Dato: 29. Januar 2011 kl: 22:13:53 »
Mit gæt er at den skal være der for at træk på forbrugsbatteriet ikke også bliver til træk på start-batteriet. Altså at det "kun" er forbrugsbatteriet som løber tør
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #27 Dato: 29. Januar 2011 kl: 23:01:37 »
Kan man ikke lave en no-nonsens kabling ved at lade D+ levere styrestrømmen til relæet (som selvf. får stel på det andet ben til spolen) og så ellers bare forbinde de to batteriers pluspol gennem arbejdssiden på relæet. På den måde forbindes batterierne, når generatoren lader, men når den holder op, så brydes forbindelsen. Er det så nødvendigt med diode/ensretter? Det er klart, at "stilstandsforbrugerne", så skal fodres fra sekundærbatteriet via deres eget kabeltræ. Så vidt jeg kan se, så er det eneste issue, om relæet kan bære den strøm, der flyder fra et evt. topopladet startbatteri til et helt fladt forbrugsbatteri i sekunderne efter opstart, men relæer findes jo i mange dimensioner - eksempelvis bærer T3erens hovedrelæ jo 70 A - det skulle rigeligt række.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline hotcoco

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 407
  • veganpower
    • Vis profil
  • T3 model: vanagon carat, with power seats,abs, air con,power windows, automatic gear,subaru powerd. 3D caravelle c syncro
  • By: 2100
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #28 Dato: 29. Januar 2011 kl: 23:34:28 »
ok so here is another way

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skillerelæ vs. Arbejdsrelæ
« Svar #29 Dato: 30. Januar 2011 kl: 00:03:48 »
Excactly as Jarl described and excactly identical to the installation in my car, except that my relay sits right beside the battery under the passenger seat...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan