Forfatter Emne: renovering af 90 amp valeo generator diesel  (Læst 2769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

• Gæst
renovering af 90 amp valeo generator diesel
« Dato: 18. November 2007 kl: 08:30:06 »
Kan det lade sig gøre at skifte lejer i ovenstående model og hvor kan de købes og til hvilken pris?

Jeg har nemlig en formodning om at de er defekte, da generatoren hyler når motoren står i tomgang, men ved let gas forsvinder det.

Motoren er forresten min nyeligt indkøbte 1Y og så vil der sikkert komme kommentarer om at det ikke er en T3 osv.  Nej nej men det er jo lidt relateret stadig og det er også en VW ;-)

Jeg har spurgt inde på Clubgolf.dk men uden respons...

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 18. November 2007 kl: 09:18:41 »
Ja, selvf. kan man det. Men symptomerne tyder da ikke på smadrede lejer.

Hylen ved tomgang? Stram remmen. (Har den auto-strammer, så skift den og remmen)

Når den går tomgang, så er omdrejningerne små. Spændingsrelæet søger at kompensere for den manglende mekaniske kraft ved at øge magnetiseringsstrømmen på rotoren. Derved bliver generatoren meget træg at dreje rundt og remmen hyler. Når den får lidt flere snoninger, så behøves der ikke så hård megnetiseringsstrøm og rotoren drejer mere frit rundt = remmen hyler ikke.

Det kan sagtens være, at lejerne er kvadrede - det har bare ikke noget med det beskrevne symptom at gøre. De viser sig som højlydt rumlen, der kan lokaliseres til generatoren med stetoskop eller en lang "lytteskruetrækker".
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #2 Dato: 18. November 2007 kl: 09:46:58 »
Jeg synes jeg har stået og lyttet med en lang skruetrækker, men jeg er i tvivl om hvorvidt det faktisk er lejerne, da der ikke var så meget at høre.

Men det er vel ikke det mest bekostningsfulde at skifte en rem, så det kunne være jeg skulle starte med det.

Lyden minder ikke om den klassiske kilremhylen. Den er der hele tiden i tomgang, med eller uden belastning af generator.

Offline basseoghund

• Sr. Member
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
« Svar #3 Dato: 18. November 2007 kl: 11:22:01 »
tror ikke det er noget du skal ligge det store i , prøvede på vores gamle Golf at sætte en ny generator på + rem og den havde også en meget svag hyle lyd i tomgamg . kørte med det i 2 år uden det forandrede sig .......
Mvh
Søren P Dalegaard

"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #4 Dato: 18. November 2007 kl: 13:47:50 »
Nu er det mest fordi lyden generer mig, så hvis en ny rem+strammer kan kvæle lyden, så vil jeg gerne ofre det.

Den lyder fanderme godt sådan en 1Y, meget mere støjsvag end jeg havde troet :-)

Sådan en måtte der sq gerne komme i rumpetten af Syncroen :-D

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #5 Dato: 18. November 2007 kl: 13:53:50 »
Jeg har kigget hos Hovwdiaudi, men de har flere forskellige remme til 1Y??? og de har ikke noget strammerhjul til kilremmen på deres hjemmeside.

Nogen der ved om de fører det eller ej?