Forfatter Emne: Speedometerproblemer  (Læst 3790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Anders

• Gæst
Speedometerproblemer
« Dato: 26. November 2007 kl: 15:20:03 »
Mit speedometer er efterhånden lidt lang tid om at vise udslag. Der er lidt forskelligt hvor lang tid der går før viseren flytter på sig, nogle gange er det næsten lige efter start, andre gange har man skullet runde en 50km/t før der skete noget. Problemet er tiltagende værre, idag kørte den en tur på små 10km uden der overhovedet skete noget.

Hvad er der galt?

Har det noget med kulden at gøre? Skal det lige have et pift WD40 et sted og i så fald hvor?

Mads-kaa

• Gæst
Speedometerproblemer
« Svar #1 Dato: 26. November 2007 kl: 16:22:26 »
Tjaa det kunne måske godt være kulden, men tjeck lige hvordan det ser ud nede ved dit venstre forhjul! kablet skal sidde i et firkantet hul, men enden af kablet er lavet af et blødere materiale end fedtkoppen, så det kan godt blive slidt rundt. Det er muligt du bliver nødtil at pille kablet ud af hjulet for at kunne checke det???
Hvis kablet er okay, så tror jeg at jeg ville bruge noget symaskine el. kædeolie til kablet, WD40 har en kedelige tendens til at holde op med at smøre temmelig hurtigt efter det er kommet ud af dåsen.

/Mads

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Speedometerproblemer
« Svar #2 Dato: 26. November 2007 kl: 16:36:03 »
Backmobilen skal lige have et kærligt klask ovenpå instrumenteringen, før der måles. Men kun når det er koldt.

Kurt
Kurt - 25115788

T3Anders

• Gæst
Speedometerproblemer
« Svar #3 Dato: 26. November 2007 kl: 17:21:52 »
OK, et kærligt dask må prøves!

Når jeg skifter til vinterhjul en af dagene så må jeg lige kigge efter speedokablet samtidigt. Det sidder ved venstre forhjul. Hvordan genkender jeg det?

(godt at bilen lige er blev synet sidste mandag "uden fejl" 8) )

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
Speedometerproblemer
« Svar #4 Dato: 26. November 2007 kl: 18:48:03 »
Kablet sidder ind bagfra og stikker ud lige i centrum af navdækslet. (Der bør sidde en lille lås presset ned over således, at kablet ikke "smutter" ind )
Et par dråber kædesavsolie ned i kablet bag speedometeret kan gøre underværker.
 :D

T3Anders

• Gæst
Speedometerproblemer
« Svar #5 Dato: 26. November 2007 kl: 23:21:08 »
Altså lidt olie bag speedometeret, dvs jeg tager "hætten" af over instrumenterne og finder et kabel der løber op til speedometeret, og smører i en samling et sted hvor kablet forsvinder? (byd ind hvis det lyder helt galt)

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Speedometerproblemer
« Svar #6 Dato: 26. November 2007 kl: 23:42:07 »
Citat fra: "T3Anders"
Altså lidt olie bag speedometeret, dvs jeg tager "hætten" af over instrumenterne og finder et kabel der løber op til speedometeret, og smører i en samling et sted hvor kablet forsvinder? (byd ind hvis det lyder helt galt)

Du kan bare tage kablet af, bag på speedometeret og hælde i  :!:
Du skal bruge noget tyndt snøremiddel som ikke bliver trægt i minusgraderne, men jeg tror nu ikke at det er smøring der mangles, hvis du bruger bilen næsten dagligt.
Hvis der ikke er problemer nede ved hjulet, eller ved speedometeret, så kan det lyde som et begyndende- og til sidst et endeligt kabelbrud  :!:  jeg har endnu tilgode at opleve et speedometerkabel som går trægt, i en bil som ikke har stået stille meget længe  :roll: med mindre kablet har været knækket/bøjet hårdt sammen.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Speedometerproblemer
« Svar #7 Dato: 27. November 2007 kl: 17:03:17 »
Mit speedometer vil ikke når det er koldt, men et lille klap ovenpå starter det op. Det kan næppe være kablet. Mon ikke det er noget smørelse indeni der stivner med alderen.

Eftersom det virker engang imellem er det vel ikke knækket.

Det med smørelsen kan under alle omstændigheder være en god ide, kablet kan begynde at larme noget så forfærdeligt.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Speedometerproblemer
« Svar #8 Dato: 28. November 2007 kl: 17:00:08 »
Både km-tæller og speedometer er drevet af et gement kabel. Ikke noget strømfis her. Km-tælleren drives direkte mekanisk vha. et lille fint tandhjulsdrev. Det er i øvrigt her man piller, når man vil "justere" km-tallet. (Bare lige for at drive en pæl igennem myten om "så gav jeg den lige en halv time med en boremaskine, og så stod den på nul km igen..." Reflekter lige lidt over, hvor mange måneder i træk en boremaskine skal rotere med 2000 omdr/min for at flytte tælleren 100.000 km....)
Spedometerdrevet drives magnetisk af samme impuls, men via en belastet lille fin spiralfjeder, der afholder nålen fra at rotere, hvilket jo er ganske hensigtsmæssigt... Selve speedometernålen er lejret i små messingglidelejer, som altså kan klemme lidt og derved "blokere" nålens frie bevægelse - især ved en lille magnetimpuls - lav hastighed. Dette kan skyldes slitage, skidt eller en begavet lærling "der fandme skulle have plasmaurskiver på" og derfor løsnede speedometernålen fra akslen med en gaffel, og monterede den igen med en lægdehammer...
Instrumentmageri er feinschmeckeri. Man kan forsigtigt begive sig derind og tjekke at nålens aksel bevæger sig frit og evt give en lille dråbe smørelse, men vær forsigtig!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Anders

• Gæst
Speedometerproblemer
« Svar #9 Dato: 29. November 2007 kl: 02:29:35 »
hmm, tak for de gode råd; med Jarls forklaring af mekanikken, hælder jeg mest til at det er allerøverst oppe i instrumentet den er gal. Det giver mest mening i forhold til symptomerne. Forøvrigt har der været få problemer de senere ture, nu går der kun lige de sædvanlige 200-300m og så kører det.

Apropos speedometernålen: er det helt sædvanligt at den står og vibrerer ca. svarende til 5km/t på skiven? Det er sådan set helt ubetydeligt, men når nu symptomerne aligevel bliver diskuteret..... :roll:

Måske skulle jeg høre urmageren i familien om det var noget han gad se på!? :)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Speedometerproblemer
« Svar #10 Dato: 29. November 2007 kl: 08:58:08 »
Ja, det er helt normalt at nålen vibrerer, hvis kablet er krænget skarpt bag speedometeret. Tag instrumenthuset af, tjek, om kablet sidder pænt lige og uden spændinger. Er der stadig probs., så er det nok tid til et nyt kabel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!