Ved godt det her lyder dumt ... men er engang blevet bildt følgende ind af en dæk mand:
Hvis et hjul er i ubalance vil det være mest udtalt omkring 110 - 120...
Erfaringsmæssigt er jeg tilbøjelig til at give ham ret - nogen kloge hoveder herinde med en forklaring eller er jeg bare ... :?:
Har engang haft bil med afbalanceringsproblemer - så blev der brugt en spinner til afbalancering af dæk, bremseskive og trækaksel sammen, med hjulet monteret på bilen. Det virkede 100%
"Den kloge mand" udtaler sig i givet fald om hjul i en given størrelse. Hjulenes vibrationer defineres nemlig ikke af bilens hastighed, men af hjulenes omdrejningstal, og relationen mellem disse forhold bestemmes helt og holdent af hjulets rulleomkreds. Et gigantisk hjul på en Volvo F12 roterer selvfølgeligt langsommere end til mimiputhjul på en Mascot ved samme hastighed.
I "gamle dage", da alle biler havde 13" hjul med 155R80 på, der lå vibrationerne altid ved 100 - 110, fordi denne hastighed passede med hjulets egensvingninger, som Mølle har skrevet om. Men en boble havde aldrig den slags problemer. Den havde nemlig 15" hjul med 155/R80. Derfor roterede hjulene langsommere og den kritiske zone lå højere . måske ved 120-125. Da denne hastighed de facto var på kanten af bilens tophastighed, var hjulafbalancering ikke et stort problem. Med vores std. hjul på 185R80/14 ligger den kritiske zone også meget højt i forhold til bilens tophastighed. Derfor er der ikke mange, der vræler over dårlig balancerede hjul på en T3'er. Et ualmindeligt stift hjulophæng, går selvf. også sit til at egensvingningerne undertrykkes. Når man mærker vibrationer fra hjulene skyldes det altså snarere skæve dæk end ubalance.
Skæve dæk kunne altså være et bud i denne tråd, men de burde forværre symptomerne, når hastigheden øges. Mine bud lyder derfor
1) defekt trækaksel
2) defekt pitotleje
3) defekt betjening.
Men skal vi ud i mere seriøde diagnoser, så skal vi have mere info. Har den tendenser i andre gear ved hårdt træk og lave omdr? Er der lyde? Har du følt efter på trækakslerne? Hvordan ved du, at det er gearkassen? Osv. Kvaliteten af diagnose input = kvaliteten af diagonse output. Hvis input er upræcist gætværk, så bliver output også upræcist gætværk.