Forfatter Emne: Min gear kasse vibrere i 5 gear.  (Læst 2710 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Dato: 10. December 2007 kl: 21:55:22 »
Få den til at lade være...

En hel del mere information om dit problem kunne nok give dig en løsning, alt hvad vi kan komme med nu er gisninger og vilde skud i tågen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

PARKHAVE

  • Gæst
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Svar #1 Dato: 10. December 2007 kl: 21:56:33 »
Hej Crissø,jeg tror det ville være en god ide at beskrive dit problem en del mere indgående.
Det vil forhøje chancen for at der er nogen der har noget at byde ind med. :)
HVAD gør den, HVORNÅR gør den det, HVAD føles det som, HVORDAN lyder det. osv. osv.

PARKHAVE

  • Gæst
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Svar #2 Dato: 10. December 2007 kl: 22:10:12 »
Lige en notits - når du træder på koblingspedalen, så kobler man UD.
dvs. man bryder forbindelsen mellem motor og gearkasse.
Er det når du skal ud af gear og ned i et lavere, op fra gear til et andet, eller er det når du er ved at koble til/igangsætning i fx. 1'ste gear??

Er det i pedalen du kan mærke rystelser eller er det i gearstangen?

PARKHAVE

  • Gæst
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Svar #3 Dato: 10. December 2007 kl: 22:12:03 »
Nå der var jeg sku ikke hurtig nok :lol:
Ved hvilket km tal skifter du til 5'te gear??

PARKHAVE

  • Gæst
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Svar #4 Dato: 10. December 2007 kl: 22:15:29 »
Hvis du havde lejestøj/lejeprobs, ville det være i alle gear undtagen 4 mig bekendt.

Husk 5'te er et "overgear" dvs, at acc fra 60 km/t i 5'te vil nok give noget støj/belastning og dermed resonans m.m.
Jeg har altid først skiftet til 5'te ved 90-95 km/t

PARKHAVE

  • Gæst
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Svar #5 Dato: 10. December 2007 kl: 22:19:28 »
Og jeg ved det er et meget dumt spørgsmål, men du har tjekket at dine hjul ikke er helt vilde ude af balance ???
En del hjul går i selvsving ved en bestemt hastighed og det kan forplante sig hele vejen op i bilen, men efter 10 km/t mere forsvinder det.
Jeg ved godt det er et long shot :lol:

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Svar #6 Dato: 10. December 2007 kl: 22:45:12 »
Ved godt det her lyder dumt ... men er engang blevet bildt følgende ind af en dæk mand:

Hvis et hjul er i ubalance vil det være mest udtalt omkring 110 - 120...

Erfaringsmæssigt er jeg tilbøjelig til at give ham ret - nogen kloge hoveder herinde med en forklaring eller er jeg bare ...  :?:

Har engang haft bil med afbalanceringsproblemer - så blev der brugt en spinner til afbalancering af dæk, bremseskive og trækaksel sammen, med hjulet monteret på bilen. Det virkede 100%
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Mølle

  • Gæst
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Svar #7 Dato: 10. December 2007 kl: 22:49:12 »
Hvis hjulet er i ubalance, sker der en forstærkning af egensvingningen, dvs, at forskellige hjulstørrelser ryster ved forskellige omdrejningshastigheder. Men det ligger vel typiske i intervallet mellem 80 og 120 kmt.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Svar #8 Dato: 10. December 2007 kl: 23:29:30 »
Lige inden trambussen røg til maler fik den vibrationer fra bagenden ved bestemt hastighed.
Alle 4 hjul blev flået af og afbalanceret - passede inden for 10 g - det hjalp ikke.
Op på liften igen og kontrollere at trækaksler var iorden og spændt = ok.

Så er der vel bare gummiophæng tilbage.
Motorophæng = ok. Gearkasse ophæng .... dunkraft under = meget slup og store revner i gummiet, hmmm ... Ifølge tidligere bobbel ejer ville det være et godt bud. Har drejet en ny bøsning i vibromax (polyethan) men har endnu ikke haft mulighed for at få den monteret, så indtil videre bare et hint til din fejlsøgning. Happy hunting
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min gear kasse vibrere i 5 gear.
« Svar #9 Dato: 11. December 2007 kl: 14:51:58 »
Citat fra: "wilson"
Ved godt det her lyder dumt ... men er engang blevet bildt følgende ind af en dæk mand:

Hvis et hjul er i ubalance vil det være mest udtalt omkring 110 - 120...

Erfaringsmæssigt er jeg tilbøjelig til at give ham ret - nogen kloge hoveder herinde med en forklaring eller er jeg bare ...  :?:

Har engang haft bil med afbalanceringsproblemer - så blev der brugt en spinner til afbalancering af dæk, bremseskive og trækaksel sammen, med hjulet monteret på bilen. Det virkede 100%


"Den kloge mand" udtaler sig i givet fald om hjul i en given størrelse. Hjulenes vibrationer defineres nemlig ikke af bilens hastighed, men af hjulenes omdrejningstal, og relationen mellem disse forhold bestemmes helt og holdent af hjulets rulleomkreds. Et gigantisk hjul på en Volvo F12 roterer selvfølgeligt langsommere end til mimiputhjul på en Mascot ved samme hastighed.

I "gamle dage", da alle biler havde 13" hjul med 155R80 på, der lå vibrationerne altid ved 100 - 110, fordi denne hastighed passede med hjulets egensvingninger, som Mølle har skrevet om. Men en boble havde aldrig den slags problemer. Den havde nemlig 15" hjul med 155/R80. Derfor roterede hjulene langsommere og den kritiske zone lå højere . måske ved 120-125. Da denne hastighed de facto var på kanten af bilens tophastighed, var hjulafbalancering ikke et stort problem. Med vores std. hjul på 185R80/14 ligger den kritiske zone også meget højt i forhold til bilens tophastighed. Derfor er der ikke mange, der vræler over dårlig balancerede hjul på en T3'er. Et ualmindeligt stift hjulophæng, går selvf. også sit til at egensvingningerne undertrykkes. Når man mærker vibrationer fra hjulene skyldes det altså snarere skæve dæk end ubalance.

Skæve dæk kunne altså være et bud i denne tråd, men de burde forværre symptomerne, når hastigheden øges. Mine bud lyder derfor

1) defekt trækaksel
2) defekt pitotleje
3) defekt betjening.

Men skal vi ud i mere seriøde diagnoser, så skal vi have mere info. Har den tendenser i andre gear ved hårdt træk og lave omdr? Er der lyde? Har du følt efter på trækakslerne? Hvordan ved du, at det er gearkassen? Osv.  Kvaliteten af diagnose input = kvaliteten af diagonse output. Hvis input er upræcist gætværk, så bliver output også upræcist gætværk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!