Forfatter Emne: Problemerm med å starte  (Læst 1965 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Crapz

  • Gæst
Problemerm med å starte
« Dato: 19. December 2007 kl: 13:10:36 »
kan du høre om Starteren siger klik eller er den helt død ?

kan du måle hvor mange volt der er på dit batteriet ?
(se om det mangler vand)

Crapz

  • Gæst
Problemerm med å starte
« Svar #1 Dato: 19. December 2007 kl: 13:40:58 »
okay der går et kabel fra din +Pol på batteriet til en starter det er en lille rund hmm Dåse som sidder oven på gearkassen.

hvis du ikke kan høre at den prøver på at starte, så er der måske ikke forbindelse fra + Pol eller til stel på den lille Dåse

Det kan også være dit batterie er for afladet. det var derfor du helst skulle måle hvor mange volt der er i det.

det kan også være bundstykket i din tændingslås som driller.

Mads-kaa

  • Gæst
Problemerm med å starte
« Svar #2 Dato: 19. December 2007 kl: 13:46:59 »
Citat fra: "Odjur"
Høres ut som den vil starte, men når jeg holder nøkkelen inne blir bare bilen stående og riste. Har prøvd både å ikke gi gass og å gi litt forsiktig med gass.


Som jeg læser det kører starteren rundt! Mon ikke dette er en diesel diagnose der skal til? Jeg ved jo ikke noget om det, men gløderør gløderelæ, dieselfilter og punpetiming er nogle af de ord jeg har set før????

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Problemerm med å starte
« Svar #3 Dato: 19. December 2007 kl: 15:32:15 »
Hej Odjur,

Med den temperatur tænker jeg straks på gløderør, du skal have fat i et multimeter og måle mellem kobber-broen mellem gløderørene og minus/stel på batteriet.

Når en hjælper drejer nøglen over så den gule lampe(glødelampen) tænder, hvor mange Volt er der så mellem stel/minus og kobber-broen ? Du skal stille multimetere på (V), rød ledning på kobber-broen og sort ledning på stel/minus.

Jeg kan godt læse hvad du skriver, men hvis du foretrækker at læse svar på tysk eller engelsk, så må du sige til så skriver jeg svar på et andet sprog.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Problemerm med å starte
« Svar #4 Dato: 19. December 2007 kl: 17:33:05 »
Det lyder meget dyrt for 4 gløderør, jeg ville nok regne med ca. halvdelen. Bestill dem aldrig fra VW, men fx. direkte fra Bosch hvis du vil have Bosch gløderør, ellers er BERU et godt mærke der sikkert kan fås hos generelle reservedels sælgere.
Hvis de siger at de ikke har gløderør til en transporter, så bed om gløderør til en golf istedet, det er nemlig de samme.

Gløderørene kan du se på et billede da jeg byggede min motor:



De sidder i topstykket under dyserne, med en kobber-bro imellem sig, det er nemmere at se her når dieselpumpen ikke sidder på, men de kan godt skiftes uden at tage den af.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Problemerm med å starte
« Svar #5 Dato: 19. December 2007 kl: 17:49:45 »
Start med at kontrollere om der kommer 12v på kobberbroen når du sætter nøglen over så den gule lampe tænder.
Har du et multimeter (volt/ampere/modstand,ohm osv) ?
Mvh. Casper

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Problemerm med å starte
« Svar #6 Dato: 19. December 2007 kl: 19:51:44 »
den ska kan tænde en 35watts pære det ikk nok at der er 12 volt  der ska oz være nogen ampere. og den lyser kun hvis gløderøret virker
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Problemerm med å starte
« Svar #7 Dato: 20. December 2007 kl: 07:52:03 »
hei Odjur.

Det ville hjelpe deg en hel del hvis du skrev hvor i landet du holder til. Det ville jo være ærgeligt hvis det var lige rundt hjørnet og vi kunne lukke lemmen op pege lidt. Er du en "ruslebiff" ? :) eller har du et tilholdssted ?

Inden du køber dyre glødeplukker så kontroller forvarmersikringen. Den sidder i den sorte boks på bagveggen af motorrummet bak luftfilteret. Det er et stykke metal mellem 2 skruer under selve relæet. Pil forsiktigt ved den. Går den sønder er det den der gør at du ikke får starte . Den koster under 20 kr.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Problemerm med å starte
« Svar #8 Dato: 21. December 2007 kl: 18:28:18 »
@Odjur

kunne du ikke måle om der kommer spænding på kobber-broen når du aktiverer forvarmeren(gul lampe lyser)
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Problemerm med å starte
« Svar #9 Dato: 21. December 2007 kl: 20:13:34 »
En dieselmotor starter og kører ved hjælp af varme. Så enkelt er det. Og alligevel ikke så enkelt.

Dieselen skal have en given tid i motoren for at få tilstrækkelig temperatur til at selvantænde.

Et antal forhold kan forhindre, at dette forløber problemløst:

1) Kold motor: Når motoren er kold, så stjæler de omgivende materialer varmen, som skabes af kompressionen. Derfor er gløderørene der. De skal tlføre motoren den nødvendige ekstravarme i koldstartsmomentet. Med andre ord= Virker glødeanlægget ikke, så starter motoren ikke. (Og det er faktisk ikke helt sandt, for hvis motoren i øvrigt er toptrimmet, så kan den godt starte uden gløderør, men det kræver en monsterindsats fra startmotor og batteri.)

2) Hvis dyserne ikke forstøver tilstrækkeligt fint, så kræver de større dråber diesel mere varme for at antænde - rigtig dårlige dyser kan ødelægge starten så meget, at selv om alt andet spiller optimalt, så starter den ikke.

3) Hvis dieselpumpen er timet for sent, så får dieselen ikke tilstrækkelig lang tid "inde i varmen" til at selvantænde. (Derfor er bilen udstyret med en koldstarter, der forrykker indsprøjtningstidspunktet i tidligere retning til at afhjælpe koldstartsproblemer).

4) Hvis motoren er slidt, så kompressionen er for lav, udvikles der ikke nok varme til at få dieselen til at selvantænde. Løsningen er så hovedrenovering.

5) Hvis der er problemer med ventiltiming og justering komprimeres der heller ikke optimalt og varmen bliver utilstrækkelig.

Første skridt er at købe en reparationshåndbog, så man kan orientere sig på motoren.

Held og lykke!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Problemerm med å starte
« Svar #10 Dato: 21. December 2007 kl: 22:16:08 »
Odjur, det er fordi du har brændstofpumpe, brændstofrør, vandslanger, generator og meget andet godt der ligger og spærrer for udsynet.
Gløderør sidder helt inde i topstykket.
Men tag et kig i dagslys + en stor projektør, så kan det være det hjælper

Kkrogsgaard

  • Gæst
Problemerm med å starte
« Svar #11 Dato: 22. December 2007 kl: 08:49:21 »
Har du målt på batteriet, når det belastes af starter, lys, blæser eller lignende.

Jeg har været ude for at mit batteri var kolapset og derfor ikke kunne starte bilen, der var strømniveauet nede på 4-5 volt, når jeg belastede med ovenstående, derfor købte jeg nyt batteri og vupti, så startede motoren, jeg har så senere skiftet alle 4 gløderør, og for syv sytten, nu starter den næsten bare ved at kigge på den.

Som Jan Kjerbye før har skrevet, så kig dine stelforbindelser efter og fedt dem godt ind i kobberfedt, det er aldrig en dum ide, selvom det måske ikke hjælper med det samme.