Er der nogle dårlige tandremme til T3 på markedet?
Nej, ikke mig bekendt. I øvrigt er vores diesel tandremme jo identiske med Golf 1 og 2 diesel. Af Golf 1 og 2 er der produceret godt over 20.000.000, hvoraf en meget væsentlig del er dieselbiler + i et i denne sammenhæng forsvindende lille antal T3'ere, Passater, Jettaer, Audi 80'er der dog samlet set når nogle millioner.
Når man på det statistiske grundlag kan konstatere, at der aldrig har verseret historier - heller ikke i bilernes fødeland - om dårlige tandremme, så tør jeg godt konkludere, at det ikke er et problem, og som nævnt har jeg altså heller aldrig stødt på det selv, selvom jeg vil påstå, at jeg har set temmelig mange tandremme i min tid.
Til gengæld findes der monteringer i svingende kvalitet. Mest ødelæggende er den overdrevent strammede rem. Den spolerer forreste mellemakselleje, dieselpumpen får slør, og hvis man virkeligt har strammet til, så fræses der flotte dybe spor første lejebuk på topstykket.
Næsten lige så risikabel er den alt for løse rem, hvor der er fare for at remmen skrider en tand på krumtappens takthjul. Bliver det kun én tand, så kan maskinen overleve det - bliver det flere, så taler vi om kapital Motorschaden med smadrede ventiler, ventilstyr og dybe mærker i stemplerne.
Prisen for utilgivelig tåbelighed tager remskiftet, hvor man undlader at skifte strammerhjul. Et strammerhjul er en sliddel - i bund og grund to skærmede kuglelejer med en rulle udenpå. Når kuglelejerne pga. ælde ikke længere snurrer frit, så blokerer hjulet, remmen skrider med "ryggen" hen over hjulet - det begynder at ryge og lugte af gummi, men vores motor ligger jo bekvemt langt væk, og til sidst er der ikke mere rem....
Moralen for dette her er i min optik, at tandremmen og strammehjulet er noget, man skifter rutinemæssigt, når man alligevel er på de kanter. De få basører et udskiftningssæt koster er simpelthen for lidt at spare set i lyset af risikoen ved at lade være. Jeg skifter selv min rem senest for hver 50 Tkm, hvis jeg da ikke har haft ærinder i nærheden forinden, men hånden på hjertet - det har man jo næsten altid...