0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
@KrogsgaardNope - intet, men han er velkommen.@PootJeg har vel kørt små 10 tkm med trykket på dyserne og jeg siger dig: silkeblød motorgang! Jeg tror nok, at pumpen skal holde tæt - det indre tryk i den stiger jo kun marginalt internt i højtryksdelen. umiddelbart tror jeg at presset ligger på dyserørene, men de klarer den fint endnu - og når de springer, så kommer Jan Påske vel kørende med et nyt sæt :wink:
Jeg orienterer, når der sker noget konkret...
Den katalysator du vil påsvejse. Er det af den tybe som jeg har set at Fx THansen er begyndt at føre til diesel. Troede egentligt at det var en tryk fejl fra deres side :shock: Nej. Jeg er ikke ude efter Thansens katalysator. Jeg er derimod efter den, der sidder f.eks. på en 60 hk miljøturbomotor i en Golf 2. Eller noget fra en G3'er, der har AAZ i.Og at katalysator var forebeholdt stenaldermotorene. partikkelfiltre troede jeg var forebeholdt TDI motore. Dem som jo sender kræft partikler lige i lungeren.Masser af kammerdieseler kører med oxi-kat. Masser af DI'ere kører med oxi-kat. Nogle DI'ere har også partikelfilter, og nu får mange IDI'ere det formentlig også.Hvor kan man få målt effekten af sådan en montering. Mig bekendt er der ingensteder hvor man kan måle om stenaldermotorene har kørt med bly benzin, og dermed ødelagt katakysatoren. Er der ikke også noget med at det kræver elektronisk styring, af blandingsforholdet for at virke efter hensigten, og få den fornødne temperatur i katalysatoren.Det kan man hos TÜV for en bagatel af 6000 €. Det lader jeg SK om, men det skal jo ikke forhindre mig i at lave private og uvidenskabelige forsøg med katalysatorer på min egen bil. Når så SK er klar, så kan de jo se, om de har et konkurrencedygtigt produkt :wink: (Jeg synes, det er ædelt af dig - i solidaritet med benz.-drengene at nævne problemer ang. blandingsforhold og blyholdig benz. Men, når snakken vedrører diesel, skal vi så ikke vlære enige om, at ingen af de forhold vedkommer os. Vi snakker jo om dieselbiler, der - hvad enten de er af DI- eller IDI-typen - regulerer deres omdrejningstal og effekt ved at regulere mængden af indsprøjtet diesel i forhold til den relativt konstante mængde af luft. Blandingen ændrer sig hver gang vi bevæger speederen - det kalder vi med et blæret ord kvalitetsstyring. Blandingsforhold er et minusord, der giver associationer til primitive motorer, der er nødt til at få tilført fortygget brændstof i et helt specielt blandingsforhold for at kunne køre... Det eneste de kan er at regulere den samlede mængde - det kalder vi med et nedsættende ord kvantitetsstyring ) Så jo - en oldtidsdiesel som vores kan fint køre med katalysator og ovenikøbet rent og fint. Hvis man går til ekstremer kan man sågar montere AGR - altsammen helt uden noget ulyksaligt elektronik.JA SOM DU KAN SE ER JEG LUTTER SPØRGSMÅLSTEGN :?: :?: :?: :?: Poul
Den T3 1,6 TD vi så på til til søn og svigerdatter har en katalysator siddende på forrøret. Bilen blev hjemtaget fra Tyskland for nogle år siden inden de købte den og det var ikke noget der var sat på her i DK. Om den har nogen effekt ved jeg ikke.
En lille kommentar til det med campisterne... Vær opmærksom på, hvis I bruger gel batterier som forbrugsbatterier må ladespændingen ikke overstige 2,4 volt pr. celle (dvs 14,4v for et 12v batt.), ellers dør batteriet MEGET hurtigt !
Lad mig gætte...Der sidder gel batterier i en golfbil? :wink: /Mads