0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.
Og særligt til campisterne blandt os: Vær opmærksom på, at hvis ikke forbrugsbatteriet får en ordentlig ladespænding, så dør køleskabet ud alt for hurtigt. Tit bliver forbrugsbatteriet forsynet fra det samme kabel, som trækker alle øvrige forbrugere - måske er der lige frem belastning på forbrugsbatteriet under opladning. Så kniber det med at holde spændingen helt oppe hele vejen omme fra generatoren til forbrugsbatteriets pluspol.
motoren lever et roligt og behageligt liv uden det store pres. 1000 af de sidste km er tilbagelagt med fyldt 2 t trailer og det indvirker tilsyneladende ikke betydeligt på motorens arbejdstemperatur..
Vil det sige (når jeg får styr på vandtemperaturen) at man godt kan haen trailer på f.eks 1.000-1200 kg efter T3 erens med en 1.6 td motor uden de store problemer ?Kh,P
Hej Jarl.Jamen det lyder jo godt. Jeg syntes bare at det lyder lidt dyrt med olieskift hver 3000 km. selv om du siger at det er noget billigt sprøjt du kører på. Hvis vi andre skulle gøre det med en pris på ca. 40 kr l ville det jo løbe op i betragtelige summer . Meget firkantet kan man jo sige at på 200.000 km er prisen for olieskift med 5 l pr gang ved den pris uden fiter ved: 3000km = 13200 kr 5000km = 8000 kr 7500km = 5400 kr10000km = 4000 krI min virkelighed ser regnestykket således ud:5 liter olie koster 5x14 kroner + at jeg naturligvis skifter oliefilteret hver gang, og det køber jeg til 22 kr. stykket, når jeg køber dem i de kvantummer, jeg plejer. Det giver en samlet skiftepris på 92 kr. Ved en estimeret motorlevetid på 300.000 km gennemføres 100 oliestift - altså en samlet udgift på 9200Minimumsalterbativet er at skifte olie for hver 7.500 ifølge VW og filter hver anden gang. Hvis man nu ikke skiftede filter så hyppigt, som jeg gør, så ville man næppe købe filtre i de kvantum, jeg gør, og derfor ville man komme til at betale listeprisen for dem.Den er hos Hovwdiaudi 68,65 kr. Samtidig ville ens samvittighed nok påbyde en at køre på en bedre olie og man ville næppe indkøbe den i store tromler, så mon ikke en estimeret oliepris på 40 kr/l ville være realistisk? Samlet set ville man derved skulle gennemføre 40 olieskift og 20 filterskift på 300.000 km, hvilket ville give en samlet udgift på 9373 kr.Det er helt klart et religiøst spørgsmål, om man hælder til den ene eller den anden antagelse. Imidlertid kan jeg dokumentere, at det samlede motorvedligeholdelsesprogram, jeg udsætter min(e) egen(/ne) bil(er) for, virker - bl.a. gennem dokumenterede målinger af cylinderslitage efter ligeså dokumenterede km-tal. Jeg glæder mig meget til at modtage lignende empiri fra folk med en anden motorvedligeholdelsesstrategi, så man kan sammenligne resultaterne. Byd ind med nogle brugbare tal. Dokumenterer de en gavnlig effekt af sjældnere olieskift, så vil jeg tage det til efterretning - indtil da, benytter jeg min egen strategi.Det er meget runde tal der er brugt og absolut kun ca. tal, men der ligger jo næsten 2 "Jarlblokke " til forskel Er det det topstykke du borede "ekstra" vandkanaler i ?Nej - alt er kedelig standard . Blokken er boret til 77,5 = 1631 ccm.
Jeg er ikke spor i tvivl om gavnligheden af hyppige olieskift når man ser den sorte olie vælte ud af aftapningshullet, men hvor køber man i dag olie til 14 kr. l der opfylder vw normerne. Er det noget man kan få til døren via nettet eller skal der en tysklandstur til, med broafgift, betaling for pas, brændstof mm ? Jeg handler olie hos Raiffeissen GmbH i SüderLügum. I forvejen er jeg af andre årsager i Tyskland med den store trailer 6-8 gange årligt. Denne olie - Dea Fuchs Titan ikke bare opfylder, men overgår vildt VW's turbodieselnorm fra 1982 VW 50.500. Jeg tror, at man skal lede grundigt idag for at finde en olie, der ikke overgår den.Er man ikke frisk på jævnlige udlandsture, så er jeg sikker på, at DLG, eller hvad grovvarefirmaerne hedder på dine kanter kan sælge olie i 205 liters tromler til nogle ganske andre priser, end når man køber énlitersdunke med i fine guldskinnende plasticflasker hos benzinstationerne. Biltema sælger også en rigtig god turbodieselolie til halvdelen af den pris du nævner, og mig bekendt eksisterer de også på Sjælland.Jeg kan desværre ikke dokumentere målinger ved færre olieskift. Jeg har sjældent haft motorene fra nye og typisk kørt 100000 km før rusten kom mig i forkøbet og bilen blev sat til side. (Den sidste motor var dog dårlig da jeg fik den) I den tid jeg havde bilerne brugte de ikke mere olie, men det er jo ikke en brugbar parameter når vi skal have facts på bordet.Enig. Og samtidig skal vi holde os for øje, at vi har med en lille højt termisk belastet turbomotor at gøre. Allerede da VW selv af konkurrenceårsager hævede skifteintervallerne fra 5000 til 7500, gik det galt. Der er kun olien til at holde motorens bevægelige dele adskilt. Er den for gammel og slammet til med afrivninger og kondens, så er der metallisk kontakt på slidfladerne, og det medfører uundgåeligt slitage. Særligt på udsatte steder som stempelringe, plejllejer og cylindertoppe. Jeg synes, det er sjovt at lave motorer, men jeg synes det er endnu sjovere at køre med en velfungerende motor. Samtidig har jeg en formening om, at kostprisen for en ny motor er den mindste udgift ved en motorhaveri. Tiden, ulejligheden og besværet ved et motorskift overgår for mig laaangt de penge, det koster. Det vil jeg gerne gøre så sjældent som muligt, derfor forsøger jeg at tegne en optimal livsforsikring på min motor med meget hyppige olieskift, og det ser ud til at virke efter hensigten, og samtidig udgør det ikke en større økonomisk belastning for mig end en almindelig olieskiftstrategi ville gøre.Skulle man ud i nogle længere skifteintervaller mener jeg at man rammer ind i en diskussion om billig mineralsk olie kontra dyr letløbs longlife syntetisk olie. Det er af adskillige årsager, som vi kan tage fat på en anden gang, min overbevisning, at vores motorkonstruktion fra 1974 er aldeles uegnet til den moderne olietype.
Må din maskine rulle og rulle og rulle Jarl!Det er jo lige før man får lyst til at prøve metoden, og skifte olien lidt oftere. Hmmm...måske ihvertfald skifte for hver 5000km; indtil hvornår var det officielt skifteinterval iflg. VW?