Forfatter Emne: 100.000 med JX - erfaringsberetning  (Læst 31765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bluestar

• Gæst
100.000 med JX - erfaringsberetning
« Svar #75 Dato: 22. Januar 2009 kl: 08:53:08 »
Jarl...

- ville det være sket med en motor med overskud og moment?

- ville det være sket, hvis du havde en nyrenoveret AAZ motor i?

- ville det være sket, hvis din motor havde monteret en LLK?

Hvis du laver motoren, så skal jeg lave en LLK til dig : )

Godt at du har fundet årsagen!

Jesper

T3Anders

• Gæst
« Svar #76 Dato: 22. Januar 2009 kl: 09:48:33 »
Det lyder da som en god forklaring, Jarl.

Biler og bjerge - det kan være hård kost! Tror du det ville være gået hvis du havde haft renset kølesystemet inden ferien, eller havde din dækdimension (215/80R14?) stadig været for heftig?

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #77 Dato: 22. Januar 2009 kl: 13:23:16 »
Ladeluftkøler lader til at blive mere og mere relevant, nærmende sig det obligatoriske når man kører turboladet JX (og AAZ)!! Kold luft til turboen og INGEN pillen ved trykket!

Måske skulle der kigges på det originale turbovarmeskjold og videreudvikles lidt på det?? Hvis strålevarmen kan være en medvirkede faktor ville det være godt at få den minimeret. Eller det er måske mest godsoverført varme fra manifolder og beslag? På syncroerne kan man jo i de sene modeller se sådan en pudsig el-blæser-køle ting der ikke køler luften ind, men prøver at køle turbinehuset.. Jeg har tit sludret med dokajønne om det virkelig kunne have en reel effekt med sådan lidt pust.

Hvordan med de ekstra kølekanaler i en "ægte" KY blok ville de mon praktisk kunne have nogen effekt i scenariet "op af bakke med hele familien i 30 graders varme og klampen i bund"

Ihvertfald er mantraet "køling, køling, køling" blevet endnu mere relevant og kan man finde et design der ligeledes kan varmes hurtigt op så man undgår lange koldstarts perioder så må man være godt på vej.

Dejligt at høre at du er på vejen igen og jeg er imponeret over din problemløsning.. På med krum hals og hone med motoren i bilen, der skal sku noget erfaring og overblik til :)

Eneste anden løsning på turbo-temperaturproblemet må være at være en kylling ligesom mig og vælge en motor med naturligt åndedræt og så indstille accelerations-forventningerne til sit vogntøj derefter, men jeg ved GODT hvilken tålmodighed det kræver op af bakke i modvind.. Det er ikke bare lutter sjov og konfetti.. :)

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #78 Dato: 22. Januar 2009 kl: 14:27:55 »
Nå - så fik vi sendt 2.g'erne hjem, så der blev tid til hovedbeskæftigelsen: T3.

Der melder sig nogle spørgsmål ang. min tåbelighed, som muligvis vil underminere mit renomé som en, der har ansvarlig omgang med motorer. Her kommer scenariet.

Vi var på feire i Norge. I Rauland - lækkert sted. En dag havde vi lokket de store unger til at være alene hjemme i hytten, for nu skulle der dyrkes romantiske minder. Vi kørte til Rjukan, der ligger i en dyb dal for foden af Sydnorges højeste punkt Gaustablik. Fra Rjukan går der en "gedesti" på til Gaustablik. Denne gedesti har vildt bratte stigninger og masser af hårnålesving. der er ingen flade stykker - Alpe d'Huez - gå hjem og vug :wink:  Og hvad pokker skulle vi dog der? Jo i håbløs romantik kom vi i tanke om, at vores store dreng for 12 år siden - i vores grønne ægteskab - blev undfanget i hytteområdet "Soria Moria" ved Gaustablik. På vej opad kom der en væmmelig amerikansk pick-up til syne i bakspejlet, som lå og pressede lidt. "Det bliver fandme løgn" tænkte den umådeligt barnlige chauffør, og så overgik han til digital speederbetjening - to positioner - on-off. Det gik fint længe, men da farten var måske 25-30 km/h med klampen i bund og det samtidig var en varm sommerdag, så kom kølerventilatoren ret hurtigt i gang. Kort efter aktiverede den trin to. Her skulle jeg naturligvis have lettet trykket, men i min hukommelse var der ikke ret langt til toppen, og de sidste få hundrede meter kunne den for fanden vel klare. Imidlertid blev der ved med at dukke ubarmhjertige hårnåle opefterfulgt af endnu mere bratte stigninger. Endelig på toppen - og amerikaner pick-up'en var ikke kommet forbi. Jeg er helt på det rene med, at havde han aktiveret mere end 50 af de 320 hk han sikkert havde, så kunne han såmænd have ordnet en gammel T3 blot med et kortvarigt vip med højre fod. Imidlertid er min følelse af sejr intakt, og det er det vigtigste  :wink: . Vel nået frem parkerede jeg bilen i noget højt græs, og omgående slog det mig, at det røg ud under bilen. Så var det jeg kiggede ind på turboen, der strålede mørkerødt ud til mig og ristede de nærgående græsstrå.

Var det åndssvagt: Ja. Var det overflødigt: Ja. Fortryder jeg det: Nix. Var det alt besværet med reparationen værd: Afgjort! Og hvordan kom jeg i tanke om det: Fordi jeg igen sidder og kigger på et Norgeskort for at planlægge sommerferien. Skal jeg op ad den samme stigning igen, hvis vi kommer forbi: You bet! Får den klampen i bund igen, hvis der kommer en led amerikaner i bakspejlet? Hvad tror du selv :wink:

Men denne gang med nyflushet køler, og mere gearing på vandpumpen.

Og hvilken motorkonstellation ville være bedst til denne opstigning? WBX - definitivt! Men snakker vi diesel, så sikkert KY eller CS, som Jan er inde på - i hvert fald ikke noget med fløjte. På den anden side har Bluestar en pointe i, at man - hvis man er lidt klogere og mindre impulsiv end mig - har et så stort overskud i AAZ, at klampen i bund ikke er nødvendigt.
Men WTF - nu er det 1,7 TD, og det kører bare hamrende godt. Sandt for dyden så har jeg aldrig haft en mere harmonisk maskine i min bil. Nu venter vi bare på, at vi skal ud og æde nogle AAZ'ere :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bluestar

• Gæst
« Svar #79 Dato: 22. Januar 2009 kl: 14:50:33 »
Lyder som en interessant tur til Norge, ydeligere detajler behøves

ikke  :lol:

Men nu er jeg jo så heldig at jeg har fået kontaktlinser og kan se at du

udfordre mig, så jeg er klar  8)

Norge, nej hvor jeg glæder mig... hvis du nu bliver presset af en miligrøn

amerikansk pick up, så er mit råd at trække ind, jeg skyer ingen

midler  :x

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #80 Dato: 22. Januar 2009 kl: 16:57:26 »
Citér
Men WTF - nu er det 1,7 TD, og det kører bare hamrende godt. Sandt for dyden så har jeg aldrig haft en mere harmonisk maskine i min bil. Nu venter vi bare på, at vi skal ud og æde nogle AAZ'ere

Du kommer bare;)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #81 Dato: 22. Januar 2009 kl: 17:47:28 »
Det lyder næsten som om der skal laves en "stribe" næste gang der er træf...

Er det så træk med og uden last / 2tons påhængsvogn.

Skal syncro'erne så ud i slædetræk?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

T3Anders

• Gæst
« Svar #82 Dato: 22. Januar 2009 kl: 18:01:57 »
Citér
Fra Rjukan går der en "gedesti" på til Gaustablik. Denne gedesti har vildt bratte stigninger og masser af hårnålesving. der er ingen flade stykker - Alpe d'Huez - gå hjem og vug

Jeg havde fornøjelsen på cykel sidste sommer:

Det tog godt en time op på racercykel og cirka et kvarter ned. Der var så indlagt nogle lækre overhalinger af de forskellige motoriserede køretøjer med 90 km/t+ og sidste øjebliks nedbremsninger til hårnålene!  :P Aaarh, adrenalinkick!

Hmm, måske skulle man prøve Rjukan-området engang...?!  :D

Et godt kort-link til ferieplanlægningen i Norge: http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #83 Dato: 22. Januar 2009 kl: 20:19:08 »
Altså Jarl. :lol:  :lol:

Hvis du en dag nedsætter dig som forfatter, vil jeg være den første, der køber dine bøger.

-Jeg vil garanteret blive meget klogere.
-Mit humør vil få et spark opad.

- men jeg vil sikker ikke få sovet før jeg er færdige med at læse.

Nu kan jeg jo ikke lade være med at tænke på vores gamle motor, hvor vi kørte rundt i østrig i 1 og 2 gear. Hvor jeg så senere fandt ud af at blæseren ikke virkede.Men nu havde vi så ikke en amerikaner bil i røven. Eller noget vi skulle nå:wink: .

Hlsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #84 Dato: 22. Januar 2009 kl: 21:58:13 »
Citat fra: "verner"
eller har du bare givet den lidt fler prygl end du plejer for at have en undskyldning over for IM, til at hoved-renovere motoren :wink:

det kunne jeg faktisk godt ha dig mistænkt for :wink:

hold kæft det er god fejlsøgning :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline CarstenAS

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #85 Dato: 22. Januar 2009 kl: 22:50:28 »
Ja det er sku god læsning Jarl.  Prisen for sejren er jo glemt når man står på skamlen.

Jeg gættede iøvrigt på at du var lærer på en tekniskskole.  :D  :D

De gange jeg har presset min cs motor med fuld last og + 2 ton på krogen har den klaret opgaven, klampen er stort set i bund hele tiden. Termostaten har dog næsten altid været ude!!

I slutningen af 90 erne havde det forbund jeg var i en t3 bus diesel turbo 1.6 (kan ikke huske motorkoden).  Den kørte mange km med en stor båd trailer.= monster vind modstand.De kørte bla til Sevillia 3 - 4 gange uden stop og med sømet i bund (unge drivere) Den overlevede 50 tkm får den gav op.

Det mener jeg da er imponerne godt klaret af sådan en motor!!
Carsten

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #86 Dato: 22. Januar 2009 kl: 23:35:42 »
Jarl - et ord - stor respekt for din viden, gåpåmod, kunnen - og fortælle-evne.

Du er stor inspiration.

Med gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

pawel

• Gæst
« Svar #87 Dato: 23. Januar 2009 kl: 01:01:47 »
Forrige sommer forcerede min jx nogle 11%stigninger i bjergene i polen. Da den kom op på toppen lod jeg den gå i tomgang før jeg slukkede så den kunne køle lidt ned. Da jeg så havde slukket motoren startede den lille pumpe efter nogle sekunder (altså den der sidder på bagvæggen i motorrummet og som regler er mega rusten og ussel at se på..) den sørger for at smide kølevandet rundt når motoren ikke kører, men hjælper den på nogen måde en overophedet turbo?? :?
det er forøvrigt eneste gang jeg har hørt den snurre.. jeg kører selv med 80er termostat og oliekøler, så det er betryggende at høre diagnosen som nu går på for meget varme..
god arbejdslyst jarl! :wink:

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
« Svar #88 Dato: 23. Januar 2009 kl: 08:50:55 »
Når jeg skal stoppe efter at bilen har været udsat for stigninger eller den bare har fået lidt meget at leve af, på en varm dag og hvis der ikke er et stykke med ned ad bakke eller plant hvor man kan lade varmen komme fra motoren, sætter jeg fuld varme på for og bag og lader den stå i tomgang til temperaturen er faldet markant.

Mine forældres Volvo 240 fra 85, stod der faktisk i intruktionsmanualen, at hvis man havde en Turbo udgave og den var kørt hårdt, skulle man lade den stå og "køle" af ved tomgang.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #89 Dato: 25. Januar 2009 kl: 18:45:33 »
Er der ikke også noget om, at Iveco turbomodeller SKAL gå 2 min. tomgang før endeligt stop ?
Synes jeg kan erindre noget om et grusomt motorhavari for en, der "glemte" det lille obligatoriske pusterum.