Forfatter Emne: LYGTER  (Læst 4589 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

• Gæst
LYGTER
« Dato: 10. Februar 2008 kl: 09:37:45 »
Det kommer lidt an på om det er fjernlygter eller tågelygter.

Claus N.

• Gæst
LYGTER
« Svar #1 Dato: 10. Februar 2008 kl: 10:07:40 »
Mener du uden relæ eller noget?

Mads-kaa

• Gæst
LYGTER
« Svar #2 Dato: 10. Februar 2008 kl: 11:12:53 »
Citat fra: "BUSTER FOX"
Det er 2 "normale" lygter ligesom dem der sidder der i forvejen,men er det lovligt at have dem dobbelt når begge lyser som normal lygter? forstår i hvad jeg mener? Lygterne er pillet ud af en magen til min "det er kun lygterne" kan de ikke "bare" sættes til det ekstisterne relæ ,hvis jeg bruger en større sikring?

Det tror jeg ikke der kommer noget godt ud af, systemet er i forvejen belastet til grænsen. Eneste rigtige vej er relæstyring.
Jeg ved ikke om det er lovligt at køre med to sæt nærlys, men det kan du jo læse om i detailforskrifterne for motorkøretøjer. alternativt kan du jo nøjes med at sætte fjernlyset til.

/Mads

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
LYGTER
« Svar #3 Dato: 10. Februar 2008 kl: 11:33:29 »
Citat fra: "BUSTER FOX"
Det er 2 "normale" lygter ligesom dem der sidder der i forvejen,men er det lovligt at have dem dobbelt når begge lyser som normal lygter? forstår i hvad jeg mener? Lygterne er pillet ud af en magen til min "det er kun lygterne" kan de ikke "bare" sættes til det ekstisterne relæ ,hvis jeg bruger en større sikring?
*

Passer ikke Start. Ryk direkte til Teoriprøve.  :)

To forlygter. = 2 = Ikke flere.
(gælder nærlys, fjernlys må du have flere, kan ikke huske hvor mange, så vi kan da følges til Teori)

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
LYGTER
« Svar #4 Dato: 10. Februar 2008 kl: 18:46:25 »
Nærlys = 2 stk symetrisk anbragte osv. osv
I De Gode Gamle Dage dvs. dengang da morfars Fiat 124 var ny, var der nogle der satte alm. pærer i ekstralygterne og lavede dobbelte nær og fjernlys.
DET tror jeg ikke man skal forsøge i dag. Men hvis man har modet og gider diskutere med lovens lange arm + bilinspektører, så gerne for min skyld.
Skulle forresten ikke undre mig, om du kan finde reglerne på færdselsstyrelsens sider.

PARKHAVE

• Gæst
LYGTER
« Svar #5 Dato: 10. Februar 2008 kl: 23:34:53 »
Nu er de ikke ret meget værd som TÅGE lygter, men kun som ekstra lygter.
Tåge lygter har specielt udformet parabol der KUN sender lyset ud gennem den nederste halvdel af glasset for at kunne lyse under tågen og ned på vejbanen og ikke sende blændende lys op i det der hvidse fnidder.

Fjernlys samler strålen i et punkt der til gengæld kan lyse langt.

Hvis du gerne vil have tågelys på dytten, så køb nogle der er designet til det og placer dem så langt nede og så langt ude i siderne som loven tillader - SÅ kan du bruge det til noget.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
LYGTER
« Svar #6 Dato: 10. Februar 2008 kl: 23:42:08 »
Og btw., så kan de ikke sættes på det eksisterende relæ. Der er nemlig intet!!! Det er derfor man kan spejle æg og stege bacon på lyskontakten i T3'ere, og sætter man mere belastning på her, så tror jeg sgu, at kontakten begynder at virke som en mikroovn... :wink:

Nej, mere lys kommer af ordentlig spænding, rene paraboler og linser, der ikke er sandblæst af 25 års kørsel. Derfor findes der her masser af tråde (brug søgefunktionen), der handler om afhjælpning af disse problemer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
LYGTER
« Svar #7 Dato: 12. Februar 2008 kl: 19:03:09 »
Alt efter evner og tid kan du selvfølgelig lave næsten hvad det skal være. Dog er der bekendtgørelser om lygter og køretøjers indretning og udstyr, at tage højde for. Det vil sikkert kunne lade sig gøre, at benytte som ekstra fjernlygter, ligesom de af os, der kører rundt med de rektangulære + projektører.
HVIS du har et eksisterende relæ, skal du til, at regne på, hvor mange ampere du belaster det med.
Det samlede forbrug i watt divideres med spændingen, og resultatet er i ampere.
Husk at medregne de i forvejen monterede lygter, og se efter tykkelsen på relæets fødeledning og størrelsen på sikringen. Sidstnævnte skal ca. være det dobbelte af belastningen. Eksempel: 4 x 60 watt = 240 watt
240 watt : 12 volt = 20 ampere (sikring 35 - 50ampere )

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
LYGTER
« Svar #8 Dato: 12. Februar 2008 kl: 20:57:00 »
sikring skal være forbrug +10% :!:

dvs.forbrug 20amp +10%=22amp>25amp!

altså man runder op til nærmeste str. sikring i dette tilfælde 25amp.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Mads-kaa

• Gæst
LYGTER
« Svar #9 Dato: 12. Februar 2008 kl: 22:40:07 »
Fjernlys = langtlys
Relæ = relæ - en anordning der bliver aktiveret af et elektrisk signal i et kredsløb og derved aktivere en elektrisk kontakt, som skaber forbindelse i et andet kredsløb.
Sikring = den som springer når du tænder for hele arsenalet af T3-forlygter uden relæstyring.

Men der sidder også nogle relæer ved sikringsboksen i bilen, men ingen af dem er til aktivering af lyset.

/Mads

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
LYGTER
« Svar #10 Dato: 12. Februar 2008 kl: 22:42:31 »
Et relæ er et kontaktsæt du betjener med strøm.

I biler er det ofte en lille  firkantet boks.

Hvis du forestiller dig en lille elektromagnet sat på en stikkontakt. Så kan du med lidt strøm åbne eller lukke for en større strøm.

Kurt
Kurt - 25115788

Herr_Jensen

• Gæst
LYGTER
« Svar #11 Dato: 13. Februar 2008 kl: 09:37:28 »
@BUSTER FOX

Jeg er selv igang med at motere extra fjernlys (Parkhave klargjorde ogsaa for mig at der var forskel paa fjern og taage lys : ) ). Det er en meget sjov opgave og hvis du finder det interessant at rode med din bus saa bare se at komme igang. Jeg vidste overhovedet ingenting om det da jeg startede men har nu laert en masse - bla. hvad et relae er og hvad det g0r. Jeg trak ledninger fra min sikrings box og ud til snuden af bilen (ved kofangeren) igaar aftes. Det var d0dnemt for de kaere VW nisser har jo taenkt paa alt (naesten). Bare hiv din front grill af, pil din venstre forlygte af og saa vil du se der sidder en gummi dut (eller et hul hvis dutten mangler).
 I mit tilfaelde skal jeg bruge 2 ledninger og baegge disse bliver sat paa klemmer 87 paa det relae jeg har indk0bt til dette formaal. Str0m skal paa klemme 30 osv osv. Husk sikring.
 Alt dette fattede jeg ikke en brik af f0r jeg startede og selv om jeg selvf0lgelig overhovedet ikke er ekspert kan jeg nu for det meste f0lge med naar folk pr0ver at forklare mig noget om dette.

Jeg er jo blevet overmodig saa jeg vil pr0ve at saette en diode imellem relaeet og kontakten saa jeg selv kan vaelge om det nye lyst skal styrres fra bilens eget fjernlys (som loven siger at det skal) eller om det skal vaere et autonomt system hvor det bare er den kontakt jeg selv har installeret som styrrer on/off.

(...dog har jeg ikke helt regnet den ud endnu men jeg arbejder paa det : ) ).

Held og lykke og sig endelig til hvis du vil have interesse i at se min indk0bsliste.

Cheers

- Jensen