Forfatter Emne: Vejning ved konvertering til diesel  (Læst 2069 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Vejning ved konvertering til diesel
« Dato: 11. Februar 2008 kl: 12:26:00 »
Hej!

Er der nogen her der ved konvertering til diesel er blevet sendt til vejning, eller er blevet bedt om selv at medbringe en vejerseddel?

De 50 kg som en bil må svinge indenfor.. er det kun hvidpladebiler det gælder?

Hvis nu man begynder at strippe vognen for diverse udstyr som ikke er at betragte som andet end ikke permanent last-udstyr (dette er jo en lidt speciel situation for en hvidplade bil med lad), hvis jeg insisterer på at der til mit lad tilhører diverse lastudstyr som f.eks fastgøringsbøjler, min glasfibertop og andre ting som er at betragte som last.. da jeg ikke kører med det permanent, men det kommer på i forbindelse med forskelligt gods? Jeg er selvfølgelig klar på at det så går fra hvad jeg kan læsse.. men det gør mig ikke noget, det er jeg helt indstillet på.

Hvordan vil i tro at synsmanden vil stille sig overfor en konverteret bil der vejer mindre eller det samme efter dieselkonvertering end før? Kigger han overhovedet på den tidligere vægt når jeg kommer med en vejeseddel?

Er der nogen der har nogle praktiske erfaringer?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 11. Februar 2008 kl: 13:21:25 »
Citat fra: "jankjerbye"
Hej!

Er der nogen her der ved konvertering til diesel er blevet sendt til vejning, eller er blevet bedt om selv at medbringe en vejerseddel?

Nej - jeg medbragte den af egen drift - så er der ikke så meget bøvl, men jeg tror ikke, at de vil sende dig til vejer med en T3. Det er måske klogt at vælge en strategi - enten, så bringer man selv emnet på bane og kan dokumentere fra Herodes til Pilatus, eller også forsøger man at tie det ihjel, og lever med tallet fra reg.attesten.

De 50 kg som en bil må svinge indenfor.. er det kun hvidpladebiler det gælder?

Nej - det er begge farver, men egenvægten på en gulpladebil er temmelig uinteressant, da de betaler vægtafgift på grundlag af totalvægten.

Hvis nu man begynder at strippe vognen for diverse udstyr som ikke er at betragte som andet end ikke permanent last-udstyr (dette er jo en lidt speciel situation for en hvidplade bil med lad), hvis jeg insisterer på at der til mit lad tilhører diverse lastudstyr som f.eks fastgøringsbøjler, min glasfibertop og andre ting som er at betragte som last.. da jeg ikke kører med det permanent, men det kommer på i forbindelse med forskelligt gods? Jeg er selvfølgelig klar på at det så går fra hvad jeg kan læsse.. men det gør mig ikke noget, det er jeg helt indstillet på.

Du må gerne strippe den helt ned på ladet. Jeg har forespurgt færdselsstyrelsen, om man må tage ladklapperne af og stille til syn uden og med en vægtseddel på bilen uden klapper. Svaret var entydigt "ja". Ingen interesserer sig for hardtop, bøjler og klapper.

Hvordan vil i tro at synsmanden vil stille sig overfor en konverteret bil der vejer mindre eller det samme efter dieselkonvertering end før? Kigger han overhovedet på den tidligere vægt når jeg kommer med en vejeseddel?

Har du en vejeseddel fra enb akkreditteret vejer, så skal han bare klappe hælene sammen og sige "javel, hr. Kjærbye!". Og det gør han. Jeg har engang stillet til syn med en importbil, der på den tyske reg.attest vejede 1730 kg, som nu - i ganske nøgen version vejede 1480 kg på brovægten hos DLG i Aars (de er nemlig akkreditterede). Han synes da godt nok, at den havde tabt sig noget, men han kommenterede "at tyskerne også har nogle særlige måder at gøre vægten op på". Så trak han 30 kg fra vægten idet han skønnede, at det var vægten af driftmidler (olie, væsker osv.), og så noterede han 1450 på reg.attesten.

Er der nogen der har nogle praktiske erfaringer?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #2 Dato: 11. Februar 2008 kl: 17:06:12 »
Tak for et hurtigt, præcist og udførligt svar!

Der er som det står nu med de informationer jeg har ikke noget der står i vejen for min 5 cylinder konvertering.

Mere om det når motoren er fundet og arbejdet begynder.. Nu skal der lige bankes mønje først!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 11. Februar 2008 kl: 18:14:36 »
sidefjæle kan den sagtens synes uden det blev min da... :D  og nej jeg har ikk suttet den af på per synsmand...  8) havde heller ikk det der spasser gitter i bag ved førersædet og det var helt ok. så bare skru alt det overflødige af, lav et par døre uden indmad, skær hele lortet ud og pil alt til resevehjulet af, sidefjæle og sæder ud. og så kun 5 liter brændstof på tanken og kun 1 liter motorolie :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #4 Dato: 11. Februar 2008 kl: 22:28:05 »
Citat fra: "opelhaj"
sidefjæle kan den sagtens synes uden det blev min da... :D  og nej jeg har ikk suttet den af på per synsmand...  8) havde heller ikk det der spasser gitter i bag ved førersædet og det var helt ok. så bare skru alt det overflødige af, lav et par døre uden indmad, skær hele lortet ud og pil alt til resevehjulet af, sidefjæle og sæder ud. og så kun 5 liter brændstof på tanken og kun 1 liter motorolie :D

ja og luften ud af ringene det vejer altsammen (alle kneb gælder!)

evt. vej den med en 1,1l polo motor! :twisted:  :twisted: fyyye :evil:

((den burde jo passe på en diesel klokke  :? ))
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D