Jeg vil lige dele en positiv oplevelse:
Vi kender det alle. Udstødningsmanifolden på TD vrider og slår sig i varmen. Så ryger presset på pakningen og så blæses pakningen ud. Til sidst lyder vores prægtige moderne dieselmaskiner som en bokserkonstruktion fra præmoderne tid. :wink:
VW har selv erkendt problemet idet modeller fra modelåret 89 og frem fik en ændret manifold, hvor "svømmehuden mellem fingrene" var væk. Vi har også selv fjernet denne svømmehud på ældre manifolder. Det har også virket, men ikke helt godt nok.
For længe siden - måske et år - kastede jeg mig ud i et eksperiment (selvf. på en andens bil :wink: .) Jeg var evindelig træt af den levende manifold. Jeg fyrer med energikoks, og folk, som kender dem, ved, at de kan lave intensiv varme. Jeg gav en manifold 3 timer inde i varmen, hvor den vedvarende var fint rødlig. Så tog jeg den ud og kølede laaaaangsomt i en sandkasse. Derefter plansleb jeg den, og så på med svinet.
Nu har jeg så lige set bilen igen og lavet topstykke på den. I den forbindelse havde jeg manifolden afmonteret, og jeg tog mig den frihed at måle lidt på den. Det var bare stadigvæk 100% lige. Ingen tendens til vridning. Det er sørme da tankevækkende.
Har andre lignende erfaringer eller noget teoretisk at bidrage med? Jeg kan i hvert fald konstatere, at det er sådan jeg gør fremover med mindre nogen kan give mig gode grunde til at lade være.
PS.: Så kan jeg også varmt anbefale at droppe den gamle JX/CS/KY-type udstødningsmanifoldpakning. Den bliver jo blæst ud for et godt ord. Jeg er gået over til den sidste model af AFN-pakningen. Den er helt af stål og kan derfor ikke blæses nogen steder. Sæt 2 stk på (den er i sig selv 2-lags, så det bliver i alt 4 lag) så tror, jeg at vi definitivt har løst endnu et problem, og dermed har vi kun 117 tilbage :wink: .