Ja, det er en klassikker.
Oprindeligt er den slange meget længere, end du beskriver. Den fortsætter nemlig om bag starteren, over gearkassen og ned under bunden af bilen. Men den knækker altid på stykket lige ved topstykket. Derfor er en udbredt reparationsmetode, at man cutter det defekte stykke af og erstatter det af et andet stykke standartkølerslange - eller rettere varmeapparatslange, som det jo retteligt er.
Din mekaniker skal altså bare gentage tricket. Der findes intet reservedelsnummer for det er bare slange i metermål. Han skal have cuttet slangen så langt fremme at han kommer til noget frisk gummi, og så erstatter han bare resten.
Udfordringen består i at slangen skal være let trompet formet, da studsen på toppen har større diameter end slangen ellers har. Jeg bruger altid et lidt alternativt trick for at få det til at gå om. Jeg tager en slange med den diameter studsen har, og så sætter jeg den udenover den eksisterende slange, der hvor de skal splejses. Allerinderst - altså forinden i den tynde slange lægger jeg så en "bøsning" af noget rustfrit metal, så jeg har et modhold, spændebåndet kan klemme omkring.
Alt i alt en 10 minutters operation med et udgiftniveau svarende til ½ m. std.-kølerslange, et fint nyt spændebånd, tre cm tyndt rør og lidt kølervæske.
Her er et billede af mit set-up - du skal ikke lade dig forvirre af T-stykket - det er ikke normalt, at det er der - det skyldes bare økobevidste eksperimenter.

Held og lykke