Forfatter Emne: diesel pumpe  (Læst 3736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Dato: 15. Marts 2008 kl: 13:47:33 »
Min arbejder også først ordentligt ved ~3000 RPM, men det er fordi min turbo først leverer fuldt ladetryk ved det område...

Men du siger at den stiger i omdrejninger, det er den rigtige skrue du stiller på, og ikke anslaget til tomgangsstillingen?!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Svar #1 Dato: 15. Marts 2008 kl: 13:59:30 »
Sæt et ladetryks ur på først, så kan du se om turboen arbejder som den skal, det er da en start.

Manglende effekt kan jo skyldes mange ting, hvis dyser/pumpetiming er gal, eller turboen er død, så hjælper det intet at proppe mere diesel ind(ikke i forhold til at løse det reelle problem først).
Mvh. Casper

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Svar #2 Dato: 15. Marts 2008 kl: 14:19:57 »
Dan's (The Dude) gjorde det samme da den var herude, men den har så også en temmeligt slidt turbo, så den vil gerne tage lidt olie med i indsugningen...
Mvh. Morten Trab

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Svar #3 Dato: 15. Marts 2008 kl: 14:21:58 »
selvfølgelig stiger den i tomgang når du giver den mere fodder, det er jo netop derfor du samtidig skal justere tomgangen, ved justering af mængdeskruen.

At den ikke ryger når du skruer er kun fordi den står i tomgang, og der ikke er skruet særligt meget. Giv den 3 hele omgange, så garanterer jeg at den ryger. Men at få den til at ryge, er vel ikke et mål i sig selv  :roll:
Mvh. Casper

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Svar #4 Dato: 15. Marts 2008 kl: 14:24:22 »
Øh?! Så fejler min da vist også et eller andet :D

Den stiger ikke en pind i tomgang når jeg giver den mere at leve af...
Den står rent på 850 RPM i tomgang hele tiden... :)
Mvh. Morten Trab

Crapz

• Gæst
diesel pumpe
« Svar #5 Dato: 15. Marts 2008 kl: 14:30:54 »
Hmm lyder som noget jeg kender :P

har du testet din LDA dåse ?

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Svar #6 Dato: 15. Marts 2008 kl: 15:02:59 »
Hvis du skruer mængdeskruen ind, så stiger tomgangen.
Skruen trækker justérringen lidt tilbage, ganske som når du træder på speederen samme virkemåde, der bliver den bare trukket lidt længere.

Så hvis motoren tager omdrejninger når du træder på speederen, så stiger den også i omdrejninger når du skruer mængdeskruen ind.
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Svar #7 Dato: 15. Marts 2008 kl: 15:19:10 »
Citat fra: "casper"

Giv den 3 hele omgange, så garanterer jeg at den ryger.

Ja, endda sikkert nok til, at CIA ringer til Osama.... :wink:

Men hvis du over lidt tid gradvist har mistet trækkraft, så er det ikke løsningen at skrue op på pumpen, men snarere at finde årsagen til problemet. Er dit dieselfilter stoppet? Er der kompression på motoren? Er timing og dyser OK? Er der stillet ventiler i dette årtusind? Er der ladetryk?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Svar #8 Dato: 15. Marts 2008 kl: 16:20:42 »
Citat fra: "casper"
Så hvis motoren tager omdrejninger når du træder på speederen, så stiger den også i omdrejninger når du skruer mængdeskruen ind.

Som sagt, så må min pumpe altså fejle noget...

Jeg har gradvist skruet op for min, for at se om jeg har kunnet flytte tidspunktet hvor turboen levere fuldt tryk lidt frem (lavere RPM), men den er ikke steget i tomgang af den grund...

Jeg er så efterfølgende kommet i tanker om at jeg aldrig har skiftet luftfilter på bilen, så det er jo nok en nærliggende årsag til at turboen hænger lidt i det :)
Mvh. Morten Trab

Offline DT63

• Sr. Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Svar #9 Dato: 15. Marts 2008 kl: 17:41:44 »
Morten@ jeg tro at det er pumpen det er jo en Golf pumpe
du skulle nok skifte den til en JX pumpe
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
diesel pumpe
« Svar #10 Dato: 15. Marts 2008 kl: 23:37:17 »
Hvis ikke regulatorarmen rører ved anslagsskruen, når du holder i tomgang, så må det vel være fordi gaskablet holder armen. Er det korret? Hvis ja, så kan du jo slække kablet lidt under speederen på udvendig side (ved reservehjulsbrønden). Det er da lidt irriterende, at kablet skal bestemme tomgangsniveauet.

Mængde skruen skal betragtes som en masterfader på en mixerpult. Hvis du skruer op for den, så stiger alt - tomgangen, afreguleringsomdrejningstallet og alt der imellem. Har du prøvet at skrue ordentligt op for den? Skru op indtil du har tydelig røgudvikling ved fuld gas, og skru så nbed igen til du synes, det er anstændigt for dem, der kører bagved.

Forudsætningen for at begynde at pille ved pumpens fødemængde er dog at alt andet i motoren spiller optimalt, ellers kan du ikke lave en reel justering. Altså 1) luftfilterskift, 2) dysecheck, 3) pumpetiming, 4) brændstoffilterskift og 5) check af ladetryk.

Når alt det er i orden, så kan vi snakke videre - indtil da gætter vi i tågerne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!