Forfatter Emne: Tankskift - DONE!  (Læst 1853 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Tankskift - DONE!
« Dato: 26. Marts 2008 kl: 20:53:47 »
Så har jeg fået en ombytningstank som skal monteres...

Igang med at pille den gamle af - men er allerede gået i stå, og søgte efter lidt vejledning i forummet, men har ikke rigtigt kunne finde en "guide".

Jeg skal vel have påfyldningstudsen af før jeg kan få tanken ned ikke? Og hvordan dælen får jeg den af?

- og hvad skal jeg så være opmærksom på ved næste step... ja, det var lige hvis I havde nogle gode forslag inden jeg splitter noget ad  :wink:

Mvh Elmo
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Tankskift - DONE!
« Svar #1 Dato: 26. Marts 2008 kl: 21:08:12 »
Det var hele rørert jeg tænkte på - det du beskriver har jeg fikset...

Skal hele rørert ikke af!
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Tankskift - DONE!
« Svar #2 Dato: 26. Marts 2008 kl: 21:19:19 »
Ja ifølge tegningerne er det jo lige til...

Kan det passe at jeg skal fjerne en lille tank der sidder oppe ved studsen, for at kunne dreje studsen af?

Det er bare rustet godt og grundigt fast  :evil:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tankskift - DONE!
« Svar #3 Dato: 26. Marts 2008 kl: 21:23:28 »
Sidst jeg tog en tank af - foregik det med vrid og bank og et stykke træ til at presse tanken ned - og ned kom den.

Når du har fjernet de 2 holdere under tanken, skal du vride tanken lidt frem (eller er det tilbage) - og så falder den ned.

Hvis nu du IKKE har købt alle de små slanger og bøsnigner til toppen, så vil du ikke bare rive den ned (for så kan nogen af slangerne knække) - så lægger du en passende høj kasse ind under tanken, så tanken kan dumpe 3-5 cm ned, og så vrider du stille og roligt slangerne af.

Der bliver MEGET mere plads hvis duhæver bilen (men husk de bukke - ikke noget med at klippe armen af dig selv mellem forhjul og hjulkasse fordi bilen falder ned medens du har armen derinde.......)

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Tankskift - DONE!
« Svar #4 Dato: 26. Marts 2008 kl: 21:27:19 »
Tanken er løsnet, og klar til at falde ned... hvis røret ikke sad i vejen!

Tog du røret af først?
Hvad med den lille tank der sidder oppe ved påfyldningen - skulle den af?

Jeg brækker ingen arme - bilen står på 4-søjlet lift  :wink:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tankskift - DONE!
« Svar #5 Dato: 26. Marts 2008 kl: 21:42:06 »
Jeg kan ikke huske om jeg tog tankrøret ud først, eller om tanken kunne glide sidelæns af tankrøret.

Jeg tror ret beset at den blå bus var så rusten omkring tankstudsen at tankstudsen kom ud af siden sammen med tankrøret..........

:-)

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Tankskift - DONE!
« Svar #6 Dato: 26. Marts 2008 kl: 21:42:07 »
Citat fra: "elmo"
Tanken er løsnet, og klar til at falde ned... hvis røret ikke sad i vejen!

Tog du røret af først?
Hvad med den lille tank der sidder oppe ved påfyldningen - skulle den af?

Jeg brækker ingen arme - bilen står på 4-søjlet lift  :wink:


Påfyldningsrøret skal af først. Slangerne (4 stk) fra de to (een i hver side) plastic dunke (skvulpe ventilationbeholdere) skal også af.

Og så er det her man passer på som JJ nævner. Der løber et "stift" plasic rør på tværs over gearstangforbindelsen. Det rør skal "vrides" op af plastic vinkelstykkerne i hullerne i tankens overside. Noget være LOR.. at komme til. Det hjælper lidt at gå ind fra siden ved dunkene, men der er ikke meget plads.

Går self ud fra at tanken er tom. Den kan være tung (hvis man som mig lige havde fyldt den :oops: )

God fornøjelse

Hinze

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tankskift - DONE!
« Svar #7 Dato: 27. Marts 2008 kl: 17:08:56 »
Citat fra: "Julius"


den der sidder der nu er hård som granit og den får du bare ikke på i løbet at fem timer... Husk det nu...  eller lig og brug mund til næste morgen.....

Julius


Og netop derfor tager man ikke den granithårde slange af studserne, men derimod trækker man studserne op af tanken og lader granitslangen sidde på sine studser under hele operationen. Når så man har tanken på plads igen, tager man studserne, der endnu sidder på granitslangen og presser dem ned i de nye bløde gummipakninger, man selvfølgelig på forhånd har sat fast i tanken. Gerne med en dråbe olie eller en klat fedt - så går studserne på plads på ét sekund uden at man presser gummipakningerne ned i tanken.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Tankskift - DONE!
« Svar #8 Dato: 27. Marts 2008 kl: 18:33:54 »
Jeg ser først jeres svar nu, da jeg har knoklet hele dagen... og jeg gjorde faktisk som Jarl har beskrevet.

Det største arbejde var at få renset systemet igennem... Hvis I så den diesel jeg tappede af, ville i forstå hvorfor min maskine har lavet bøvl!

Så da tanken var pillet af var det frisk diesel fra fad igennem slangen, og den kunne så spytte "lemonsodavand" ud i den anden balje... 5 liter igennem. Nyt brændstoffilter, og så 5 liter mere igennem, til det jeg fik ud, var magen til der der kom retur.

På med tanken - og det er nu ikke så bøvlet når først man har prøvet at pille den af. Nu har jeg trillet 100 km hjem, og den er blevet tunet! render nemt 110, hvilket jeg aldrig har kunnet tvinge den op på... men det er nu mest behageligt at cruise ved de 80 :wink:

Tak for hjælpen endnu engang! :D
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY