Forfatter Emne: Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14  (Læst 7741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14
« Dato: 28. Marts 2008 kl: 23:36:08 »
Jeg manglede desværre det korrekte fjederværktøj. Det jeg havde tilrådighed var for småt, for stort eller meget for stort.

Højre forhjul, 5 timer
Venstre forhjul, 2,5 time
Baghjul 15 min per side.

Faktisk gik det så galt at jeg i påsken kun nåede højre forhjul den ene dag. Så måtte jeg køre hjem og så komme på værkstedet dagen efter og så tage den andet fohjul og baghjulene. (Dammm den trak til den ene side i styrtøjet ;-) )

Men da jeg fandt ud at jeg kun kunne nå at lave det ene forhjul på dag1, så hedvands vaskede hjulene så de blev pæne og så blev de malet.
Jeg var nemlig blevet fristet tidligere på dagen af en halvblank maling med navnet "Rally Black" (Så nu er der også kommet rally over vognen) :-)

Men der er da lidt billeder fra processen:
Først det lede højre forhjul, så det venstre. Et skud af de nymalede møllehjul ved siden af en gammel Colchester så man kan se størrelsen.
Til sidst et billed af de gamle H&R sænkningsfjedre.

Vognen ligger højre med multivanfjedrene, end med H&R modellen. Og sammensætningen multivanfjedre og Gas støddæmperne er en helt suveren kombinationen. Og skiftet 185 -> 215 dæk har betydet utrolig meget for retningsstabiliteten, både ved almindelig kørsel og under vind.

Selv om 215/82-R14 dæk jo betyder ret meget gummi, så betyder stivheden fra deres loadindex på 112, og et tryk på 3 bar, at der faktisk ikke er "gummiged" over kørslen med dem.
(Hvilken måske overraskede mig, men selv med en AAP gearkasse monteret så har min aaz motor tvunget mig ud i behovet for noget seriøs gearing)
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14
« Svar #1 Dato: 29. Marts 2008 kl: 01:04:11 »
Det er ren porno de der hjul. Jeg er bare så enig i dine betragtninger ang. kørekomfort med dem, og så giver de nemlig gearingen et hårdt tiltrængt nøk opad. Tillykke med dem!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14
« Svar #2 Dato: 29. Marts 2008 kl: 10:24:20 »
Det ser sku godt ud Casper!

Har du selv sandblæst og malet stålfælgene?

Så mangler du bare 4 navkapsler i sort så er looket ved at dreje sig over i noget "rat" agtigt .. i like it  8)

Glæder mig til en køretur i den igen... vi må lave en lille udflugt når jeg er ovre næste gang.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14
« Svar #3 Dato: 29. Marts 2008 kl: 11:10:02 »
Navkapslerne er også malet sort, og den combo ser ret så lækker ud.
Faktisk så godt at jeg har overvejet at sælge et par "nye" 17'' Borbet A fælge, og bare køre stål (all-da-way som de siger på udenlandsk).
17'' fælgene er som nye, så jeg synes det ville være synd at få dem malet sorte, og så er det faktisk også et problem at få dæk i 17'' med en tilpas høj profil.
Jeg skulle op i 215/65-R17 hvis det du skulle på samme niveau som 215-R14 og dem kna jeg ikke finde. Det højeste jeg kan se er 215/60-R17 og de koster ca. 1000-1200 per styk!

Faktisk har jeg ikke sandblæst dem. Først 10min i blød i noget alkalisk affedter, og så 70 grader varmt vand gennem en dyse med et tryk på 250 Bar lige ned på fælgen fra 5-10 cm afstand har gjort tricket. De blev _fuldstændig_ rene. Efter tørring fik de en tur med en varmepistol så de var en ca. 30-40 grader varme, og så blev der lang maling ned direkte derpå.

Jeg skal en tur mod Tyskland idag, men jeg snupper lige et billed undervejs så i kan se resultatet monteret.
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14
« Svar #4 Dato: 30. Marts 2008 kl: 00:52:58 »
Så er der lidt billeder. Et hurtigt billed på færgen, et billed så man kan se hvad 215 dæk+AAP giver i gearing og så et billed så man kan se hvad en ök betyder.

Sidste billed er taget efter 1,5 time konstant motorvejskørsel med 105-110km/t. 3000 RPM, 6,5 bars olietryk og konstant 80C motorolietemperatur.
Mvh. Casper

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14
« Svar #5 Dato: 30. Marts 2008 kl: 09:58:17 »
Så... AAP + dine dæk gir effektivt ? Hvor mange % er dækkene?

100 km/t ved 3000 i 5.?

Hvor meget fejlvising er der på dit instrument? Har du haft noget GPS på?

Lækkert.. en rigtigt T3 cruiser...  8)

Har du et skud på topfart med den nye gearing?

Glæder mig til en tur ...

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14
« Svar #6 Dato: 30. Marts 2008 kl: 10:18:04 »
Ja, det er nemlig et set-up, der dur.

Det giver kørekomfort ud over det sædvanlige, suveræn gearing, ekstra frihøjde og så synes jeg at køreegenskaberne bliver påvirket i positiv retning.

Jeg har jo bare en snollet JX'er i med 3H gearkasse, og med de store valser får man en gearing, der spiller optimalt.

Tilmed skal vi være opmærksomme på, at VW's Reifenfreigabe tillader 205/82R14 til vores biler, og da man jf. dansk lov må øge med 5%, så er 215/82R14 fint indenfor grænsen.

Lidt stemningsbilleder fra en fyldt hjulkasse:



Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14
« Svar #7 Dato: 30. Marts 2008 kl: 11:28:52 »
For ikke at sande Caspers tråd til .. har jeg flyttet en lille opfølgning herover: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?p=45609#45609
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift til gasdæmpet multivan undervogn / 215/82-R14
« Svar #8 Dato: 30. Marts 2008 kl: 13:32:19 »
Citat fra: "jankjerbye"
For ikke at sande Caspers tråd til .. har jeg flyttet en lille opfølgning herover: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?p=45609#45609


Fejlvisningen på speedometeret med 215/82-R14 dæk monteret er 0,5% i intervallet hvor det er målt fra 80-120 km/t. Målingerne er foretaget med Hawaiibussens Garmin Forerunner GPS.

Jeg hopper som foreslået over i http://t3nettet.dk/viewtopic.php?p=45609#45609 tråden og forsætter med gearingsbetragtninger.
Mvh. Casper