Forfatter Emne: Spørgsmål om omdrejninger.  (Læst 694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Spørgsmål om omdrejninger.
« Dato: 04. April 2008 kl: 22:58:41 »
Planen er:
dyser
timing, justering af mænde, tomgang og lda anslag på pumpe
kalibrering af omdrejningstæller

Først derefter kan man overveje om regulatorarmen skal rykkes en tand på akslen.
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål om omdrejninger.
« Svar #1 Dato: 05. April 2008 kl: 19:56:55 »
Ahhhh - vi snakker om pumpens abregeldrehzahl :wink:

Før du får det at vide skal du love, at du ikke bruger omdrejningstælleren som reference. Sansyneligheden for at den viser rigtig rigtig præcist indenfor et interval på +/- 40% er rigtig stor. Kalibrer den som Casper foreslår.

Næste klogeågebemærkning, som du må lide med før du får tallet, er at en diesel i princippet ikke kan overdrejes i frigear. Det er et fænomen, som svagelige fremmedtændingsmotorer lider under - helt på samme måde som de har mange andre medfødte defekter.

Selvantændere er så viseligt indrettet at brændstoffets antændingshastighed sætter en naturlig grænse for hvor hurtigt motoren kan snurre. Den ligger for vores maskiners vedkommende på omkring 55-5600 omdr. (Alle er velkomne til at prøve efter - jeg har skam flere motorer til salg :wink: )

Nå nu må vi vel så til det. Ab fabrik er pumpen trimmet til max. 5100 +/- 50 omdr. Men her i DK har vi valgt at efterprøve dieselbilers sodtæthed i røgen ved at speede dem fuldstændig vanvittigt op til syn. Derfor har mange mennesker med lidt indhold oven i bøtten valgt at trimme max. omdrejningstallet noget ned én dag hvert andet år. Måske er det stadig det, din lider under?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Spørgsmål om omdrejninger.
« Svar #2 Dato: 05. April 2008 kl: 21:50:57 »
Ja, når der kommer friske dyser i, timingen bliver sat korrekt og LDA + mængde system er instillet, så stiger abregeldrehzahl igen. Så du skal nok skrue lidt ned igen når det hele er trimmet, men mere om det senere :-)

Vi skal nok få en raket ud af din JX, den er jo født med 138 Nm, og jeg har da lige læst at en "frisk" DJ motor, nytrimmet af en ekspert kun lige præsterer 140 Nm, det skal vi da nok få slået, kombineret med knap dobbelt så langt på literen ;-)
Mvh. Casper