Forfatter Emne: Harald har fået spark!!  (Læst 4264 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Dato: 04. April 2008 kl: 23:40:55 »
Havde i går bestilt tid hos el-doktoren til Harald. Tænkte, at det ikke kun er en små-utæt tank som alene er årsag til Haralds overmåde tørst.
Konsulterede et auto-el-værksted i nærheden. Hvor er det bare 'guf' at komme ind på et værksted med det sidste nye i testudstyr, og hvor de bare mangler at gå rundt i hvide kitler. Så vil det være helt perfekt.
Harald kom på rullefelt. Det viste sig, at han var justeret helt i skoven. Tændingen stod helt i skoven. Indsprøjningen stod også forkert. Øv og øv, at den tidligere ejer eller andre har rodet med noget de ikke har forstand på.Der blev skiftet nogle irrede stelforbindelser, og så blev der ellers trimmet og trimmet.
Det med stellet kunne jeg måske have ordnet selv,men alt det andet har jeg ihvertfald ikke udstyr og evner til at fikse.
Nå, men hold kæft, hvor det hjalp på motorgang og optræk. Han kunne hive 91 hk ud af Haralds oprindelige 112 og maks. 140 Nm. Det er vel ok for en aldrende 2.1WBX.

Nå,men værkstedsregningen tjenes sikkert hurtigt ind pga. mindre brændstof-forbrug. (Nu skal jeg så bare have fundet utætheden ved tanken)
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #1 Dato: 04. April 2008 kl: 23:43:32 »
Godt at høre om gode erfaringer med autoriserede værksteder!
Vil du evt. videregive navn og adresse?
Og tør man spørge hvad regningen lød på?
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #2 Dato: 04. April 2008 kl: 23:44:45 »
91 på baghjulene er vel ok...  :D  benzin power to the max
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #3 Dato: 04. April 2008 kl: 23:59:50 »
Ja, Firmaet hedder Auto-EL Teknik, ligger i 4560 Vig (ml.Holbæk og Nykøbing Sj). Ejeren hedder Claus Larsen. Rygterne siger, at han bruges af en del amerikaner-bil-ejere og veteran folk, der benytter hans ekpertise.
Han er typen, du ved, hvor man fornemmer at man skal tie stille mens han arbejder dybt koncentreret. Først bagefter kan man stille dumme spørgsmål.
Regningen, det er ingen hemmelighed. ca. 1900 kr. for 2 1/2 times arbejde med moms og stumper. Rullefeltet alene skal de have 475 kr. + moms for. Jeg synes det er ok for en top-justering, og så kan du følge effektkurverne på en stor fladskærm imens (blæret!)
Han anbefalede iøvrigt et tilskud til benzinen, som hedder Bladt eller noget lignende. Han siger, det fjerner koksrester og lign,som han mener jeg har fået oparbejdet i motoren pga. fejljusteringen.
Desuden siger han, at den dårlige 95-oktan blyfri som vi/jeg hælder i tanken, kan forklare en del af den manglende ydelse på motoren.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #4 Dato: 05. April 2008 kl: 08:11:32 »
sku du ikk sove???? :D det er rigtig nok at oktantallet påvirker effekten. men det er marginalt medmindre vi er nede og snakke oktan under 91. har rullet mange mcér og der kan det gi en lille smule forskel med octane booster.
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #5 Dato: 05. April 2008 kl: 08:20:10 »
rumraket.... wbx power all the way.  8)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Mads-kaa

  • Gæst
Harald har fået spark!!
« Svar #6 Dato: 05. April 2008 kl: 08:40:27 »
En DJ er fra fabrikken justeret til at køre på 98 oktan. Man justere motoren til at køre på 95 oktan, men IKKE 92. Og det tror jeg i øvrigt gælder alle WBX modellerne.
Hvis jeg har forstået det korrekt så giver det meget mere tændingsbanken at køre med 92 oktan, og det ødelægger i hvert fald din motor.

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #7 Dato: 05. April 2008 kl: 10:43:20 »
Jeg bliver lige nød til at kommentere på det her...

Citat fra: "Baja1500"
Lyder til at han er ok....  også med prisen men der er noget han er helt forkert på og det er  :

"Desuden siger han, at den dårlige 95-oktan blyfri som vi/jeg hælder i tanken, kan forklare en del af den manglende ydelse på motoren???


Hvad skal det betyde????  At en WBX ik kan kører ok på 92 blyfri uden at skulle kører med attiver????
Det er så helt ude i skoven hvis det er det han siger...  
Pga. DJ'ens høje CR (kompresionsforhold) på 10.5:1 kan den IKKE køre på 92 med eller uden bly. Du kan heller ikke finde en moderne bil med samme kompresionsforhold der kan køre 92 !?

Hvis du bare tager en T1  "Bobbel" fra 1957 så er den faktisk lavet til at kunne kører på en alm oktan 87 med blå og den kan kører 92 blyfri uden nogle former for problemer og biler i californien har kørt bly fra siden 72 og i mexico og brasilien kører det vist 92 med en 25-30 % etanol blanding på alle biler........ Ethanol øger oktantallet, desuden er CR på en luftkølet i nærheden af 7-8:1

Så en WBX skal måske ha en hånd med lidt der kan rense men du kan starte med at stoppe en liter kaburator sprit på en gang hver 4-5 tank til at tage lidt af fugt og koks så burde der ik være problemer....

Man skal ik begynde at lege med andre ting før man begynder at tune en motor efter min mening...  

og din lyder ik til at være tunet...  :wink:
Nope den er standart  :wink:

Men som sagt bare min mening og holdning....  
en WBX er vel bare en T1 motor med lidt vand og ekstra rør omkring.........    :lol:

Njaaar ikke helt, godt nok kan mange af komponenterne fra T1 bruges i WBX'ern, men kvaliteten og konstruktionen af blok og krumtap mm. er LANGT bedre i WBX'er. Huske på WBX'ern er kulminationen (den sidste boxer) af 40 års boxermotor udvikling. Efter min overbevisning er WBX'ern den bedste boxer VW har lavet, udover de svupser vandet har tilført  :lol:


Hilsen Bo
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #8 Dato: 05. April 2008 kl: 10:51:35 »
Citat fra: "Harald"
.
Nå, men hold kæft, hvor det hjalp på motorgang og optræk. Han kunne hive 91 hk ud af Haralds oprindelige 112 og maks. 140 Nm. Det er vel ok for en aldrende 2.1WBX.


Hvor meget kunne den trække før justeringen ?

Og hvad justerede han på? Mig bekendt kan man kun justere CO i tomgang, tænding og hvis man har rigtig meget indblik i digijet systemet, kan man rode med fjederen i luftmængdemåleren.

140 Nm er måske ikke så meget taget de 172 den har som standart i betragtning  :roll:

Hvor langt har motoren kørt ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #9 Dato: 05. April 2008 kl: 18:21:46 »
Citat fra: "Baja1500"

Men vil nu fortsætte med at kører på 92 både på mine bobler og min camper....     :lol:


Rigtig dum ide, hvis du har en DJ motor (112 hk) Jeg har set hvordan en motor som har kørt med tændingsbanken ser ud  :roll:

Alle karb motorene kan køre 92 uden problemer
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #10 Dato: 06. April 2008 kl: 09:58:11 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Harald"
.
Nå, men hold kæft, hvor det hjalp på motorgang og optræk. Han kunne hive 91 hk ud af Haralds oprindelige 112 og maks. 140 Nm. Det er vel ok for en aldrende 2.1WBX.


Hvor meget kunne den trække før justeringen ?

Og hvad justerede han på? Mig bekendt kan man kun justere CO i tomgang, tænding og hvis man har rigtig meget indblik i digijet systemet, kan man rode med fjederen i luftmængdemåleren.

140 Nm er måske ikke så meget taget de 172 den har som standart i betragtning  :roll:

Hvor langt har motoren kørt ?


Før justering ydede den 87 hk.
Men han stillede ganske rigtigt på fjederen i luftmængde-måleren i kombination med tændingen og så holdt han øje med Co2-'en. Det gjorde han en 3-4 gange, mens han testede ydelsen.
Jeg aner ikke hvad motoren har kørt. Der står 322000 km på tælleren, men bilen er vist oprindelig født med dieselmotor. Jeg gætter på, at motoren har gået 200000 km. Den har intet olieforbrug overhovedet. Jeg kører på Duckhams 15/40 og en liter Arco 20/50(tror jeg) grafit-olie oven i.Tror det er OK.[/quote]
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #11 Dato: 06. April 2008 kl: 10:11:53 »
Citat fra: "Harald"

Før justering ydede den 87 hk.
Men han stillede ganske rigtigt på fjederen i luftmængde-måleren i kombination med tændingen og så holdt han øje med Co2-'en. Det gjorde han en 3-4 gange, mens han testede ydelsen.
Jeg aner ikke hvad motoren har kørt. Der står 322000 km på tælleren, men bilen er vist oprindelig født med dieselmotor. Jeg gætter på, at motoren har gået 200000 km. Den har intet olieforbrug overhovedet. Jeg kører på Duckhams 15/40 og en liter Arco 20/50(tror jeg) grafit-olie oven i.Tror det er OK.


Ok, lyder som om han havde styr på det...

Bare fordi den ikke bruger olie, er ikke ens betydende med god komp. og at den ikke er slidt  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #12 Dato: 06. April 2008 kl: 10:23:38 »
Han tilrådede, som beskrevet andetsteds, at bruge noget tilsæt for at fjerne tilkoksning etc. men lige præcis med denne motortype tror jeg man skal være lidt forsigtig eller?? Jeg har ihverfald ikke megen erfaring i al det tilsæt, som findes på markedet.
Har også hørt skrækhistorier om ældre motorer, som simpelthen blev utætte som følge af additiver.
Har samtidig i går også hørt om et Bardahl-produkt, som med held var anvendt på en diesel-golf TDI årg.2006, men det er jo en helt anden motor-konstruktion.
Men selvfølgelig, vi er vel alle interesserede i at få mest ydelse for pengene, mindst forbrug, bedste træk og mindst udledning(global opvarmning)
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #13 Dato: 06. April 2008 kl: 12:50:06 »
Citat fra: "Harald"
Han tilrådede, som beskrevet andetsteds, at bruge noget tilsæt for at fjerne tilkoksning etc. men lige præcis med denne motortype tror jeg man skal være lidt forsigtig eller?? Jeg har ihverfald ikke megen erfaring i al det tilsæt, som findes på markedet.
Har også hørt skrækhistorier om ældre motorer, som simpelthen blev utætte som følge af additiver.
Har samtidig i går også hørt om et Bardahl-produkt, som med held var anvendt på en diesel-golf TDI årg.2006, men det er jo en helt anden motor-konstruktion.
Men selvfølgelig, vi er vel alle interesserede i at få mest ydelse for pengene, mindst forbrug, bedste træk og mindst udledning(global opvarmning)


Ja man har hørt folk har fundet ud af deres motorer var slidte ved at bruge additiver, men at lade være er lidt som at tisse i sengen.
Koks og sod er aldrig godt for motoren!
Jeg har som wilson gode erfaringer med abcon's olie produkter. Jeg ville ikke være betænkelig ved at bruge dem på din motor, da den ikke bruger noget olie i forvejen. additiverne vil kun gavne din motor (og har sikkert ikke den store indvirkning på effekten).
Additiverne er ligeglade med om det er en boxer er rækkemotor, der er ikke nogen forskel der.

Hvis du vil vide hvor effekten er blevet af, kan man starte med en komp. test.
Nye stempelringe og ventilslibning er for en overskuelig opgave for værkstedskyndige.

Mvh.
Rasmus
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Harald har fået spark!!
« Svar #14 Dato: 06. April 2008 kl: 16:03:49 »
karburator power all the way..... yeeehaaa 8)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911