0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Lyder til at han er ok.... også med prisen men der er noget han er helt forkert på og det er :"Desuden siger han, at den dårlige 95-oktan blyfri som vi/jeg hælder i tanken, kan forklare en del af den manglende ydelse på motoren???Hvad skal det betyde? At en WBX ik kan kører ok på 92 blyfri uden at skulle kører med attiver? Det er så helt ude i skoven hvis det er det han siger... Pga. DJ'ens høje CR (kompresionsforhold) på 10.5:1 kan den IKKE køre på 92 med eller uden bly. Du kan heller ikke finde en moderne bil med samme kompresionsforhold der kan køre 92 !?Hvis du bare tager en T1 "Bobbel" fra 1957 så er den faktisk lavet til at kunne kører på en alm oktan 87 med blå og den kan kører 92 blyfri uden nogle former for problemer og biler i californien har kørt bly fra siden 72 og i mexico og brasilien kører det vist 92 med en 25-30 % etanol blanding på alle biler........ Ethanol øger oktantallet, desuden er CR på en luftkølet i nærheden af 7-8:1Så en WBX skal måske ha en hånd med lidt der kan rense men du kan starte med at stoppe en liter kaburator sprit på en gang hver 4-5 tank til at tage lidt af fugt og koks så burde der ik være problemer....Man skal ik begynde at lege med andre ting før man begynder at tune en motor efter min mening... og din lyder ik til at være tunet... :wink: Nope den er standart :wink: Men som sagt bare min mening og holdning.... en WBX er vel bare en T1 motor med lidt vand og ekstra rør omkring......... :lol: Njaaar ikke helt, godt nok kan mange af komponenterne fra T1 bruges i WBX'ern, men kvaliteten og konstruktionen af blok og krumtap mm. er LANGT bedre i WBX'er. Huske på WBX'ern er kulminationen (den sidste boxer) af 40 års boxermotor udvikling. Efter min overbevisning er WBX'ern den bedste boxer VW har lavet, udover de svupser vandet har tilført :lol: Hilsen Bo
.Nå, men hold kæft, hvor det hjalp på motorgang og optræk. Han kunne hive 91 hk ud af Haralds oprindelige 112 og maks. 140 Nm. Det er vel ok for en aldrende 2.1WBX.
Men vil nu fortsætte med at kører på 92 både på mine bobler og min camper.... :lol:
Citat fra: "Harald".Nå, men hold kæft, hvor det hjalp på motorgang og optræk. Han kunne hive 91 hk ud af Haralds oprindelige 112 og maks. 140 Nm. Det er vel ok for en aldrende 2.1WBX.Hvor meget kunne den trække før justeringen ?Og hvad justerede han på? Mig bekendt kan man kun justere CO i tomgang, tænding og hvis man har rigtig meget indblik i digijet systemet, kan man rode med fjederen i luftmængdemåleren.140 Nm er måske ikke så meget taget de 172 den har som standart i betragtning :roll: Hvor langt har motoren kørt ?
Før justering ydede den 87 hk. Men han stillede ganske rigtigt på fjederen i luftmængde-måleren i kombination med tændingen og så holdt han øje med Co2-'en. Det gjorde han en 3-4 gange, mens han testede ydelsen.Jeg aner ikke hvad motoren har kørt. Der står 322000 km på tælleren, men bilen er vist oprindelig født med dieselmotor. Jeg gætter på, at motoren har gået 200000 km. Den har intet olieforbrug overhovedet. Jeg kører på Duckhams 15/40 og en liter Arco 20/50(tror jeg) grafit-olie oven i.Tror det er OK.
Han tilrådede, som beskrevet andetsteds, at bruge noget tilsæt for at fjerne tilkoksning etc. men lige præcis med denne motortype tror jeg man skal være lidt forsigtig eller?? Jeg har ihverfald ikke megen erfaring i al det tilsæt, som findes på markedet. Har også hørt skrækhistorier om ældre motorer, som simpelthen blev utætte som følge af additiver.Har samtidig i går også hørt om et Bardahl-produkt, som med held var anvendt på en diesel-golf TDI årg.2006, men det er jo en helt anden motor-konstruktion.Men selvfølgelig, vi er vel alle interesserede i at få mest ydelse for pengene, mindst forbrug, bedste træk og mindst udledning(global opvarmning)