Forfatter Emne: spørgsmål om temperatur  (Læst 1239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.026
    • Vis profil
spørgsmål om temperatur
« Dato: 12. April 2008 kl: 17:05:13 »
Nederste grill af foran, der sidder et stik i fører siden, af med det og en spidstang i benene, kan ikke lige huske hvad ben der er til hvad, det ene er forbindelsen til blæseren, det andet er lav hastighed og det trejde er høj hastighed...

Men trøst dig med at min heller aldrig har startet i normal drift, har kun hørt den køre når jeg har kortsluttet stikket i fronten...
Skiftede endda den thermokontakt stikker sidder i, i køleren for at være sikker på at det ikke var den der var defekt, men den har stadig ikke kørt :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

PARKHAVE

  • Gæst
spørgsmål om temperatur
« Svar #1 Dato: 12. April 2008 kl: 17:08:35 »
Det har jeg - spænd en 17 fods campingvogn efter og pisk den i stiv modvind op og ned af nogle korte meget høje bakker - så starter den :lol:  :lol:  :lol:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.026
    • Vis profil
spørgsmål om temperatur
« Svar #2 Dato: 12. April 2008 kl: 17:11:14 »
@PARKHAVE: Ikke engang fuldt læsset med hø i bilen plus en stor flyttetrailer også fyldt læsset med hø, hjem fra Hobro, har jeg oplevet den starte...Fuldt læs hø = 100 af de små baller :D

@xploder: Jo, så kan du hurtigt finde ud af om blæseren virker...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.233
    • Vis profil
spørgsmål om temperatur
« Svar #3 Dato: 12. April 2008 kl: 17:41:59 »
Men xploaders spørgsmål drejede sig vel egentligt om den blinkende diode.

Dioden får sit signal fra den tobenede føler, der stiller ned i ekspansionsbeholderen. Der er tit småfejl i det kredsløb:

1)
Følerens "ben" er snavsede, så instrumenter "fornemmer" stor modstand (= ingen vand). Rens benene med ståluld.


2)
Der er en halvnusset stelforbindelse et sted i elkassen i motorrummet eller bagved luftfilteeret, hvor der sædvanligvis er samlet en masse stelforbindelser. Dårlig stelforbindelse giver instrumentet sammen indtryk: stor modstand = ingen vand - så må vi sgu hellere blinke..

3)
Multistikket bag på instrumentet eller forbindelser på printfiloen er nussede - samme logik som ovenfor.

Og så til det helt gode spørgsmål: Hvorfor gjorde den det ikke før? Tja, jeg ved det ikke, men et bud, som før har holdt stik, kunne lyde, at der er forskel på forskellige instrumenthuses hysteriskhedstærskel. Der kan måske i virkeligheden altid været smånussede forbindelser, men det gamle instrument havde knap så meget PMS...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 550
    • Vis profil
spørgsmål om temperatur
« Svar #4 Dato: 12. April 2008 kl: 21:43:30 »
Den burde jo også kun starte ved langsom kørsel og laaang tids tomgang eller hvis der er aircon.  

Jeg har haft samme type problemer med at den slog helt ud ved slukket kold motor.

For at jeg kan køre trygt med tungt læs auto trailer osv boret nogle huller i termostaten.  Resulatet er at motoren kun kommer op på alm drift temp når der er tungt læs på.  Måske koster det lidt på km/L og varmen i kabinen.  Men jeg sover bedre for  de har det jo med varmen de 1.6 ere CS
Carsten

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.413
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
spørgsmål om temperatur
« Svar #5 Dato: 06. Juni 2009 kl: 11:02:08 »
Jeg har lige et par spørgsmål i denne gamle tråd også.

Hvordan kortslutter man stikket i fronten. Jeg prøvede, men der skete ingen ting. Tager man en ledning mellem 2 har ledningerne?

Og hvis det ikke dur, hvad kunne fejlkilderne så være? Jeg har tjekket at der sidder en intakt bladsikring ved relæet ved sikringsboksen
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.026
    • Vis profil
spørgsmål om temperatur
« Svar #6 Dato: 06. Juni 2009 kl: 12:00:00 »
I min sidder der 3 ledninger i stikket på køleren, jeg tog en spidstang og kortsluttede ledningerne på skift, kan ikke lige huske hvilken farve der er hvad, men du er slet ikke i tvivl om den virker :D

Hvis ikke der sker en sk*d uanset hvordan du kortslutter ledningerne så ville mit første bud være en skidt sikring...Prøv at skifte den tilhørende sikring, også selvom den ser hel ud...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.413
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
spørgsmål om temperatur
« Svar #7 Dato: 07. Juni 2009 kl: 12:11:38 »
jeg fandt ud af efter fejlfinding og andet at styre strømmen var taget af i sikringboksen. Der er lavet rigtigt meget strøm til brandbils udstyret (ser rigtig profi ud) og det må være en fejl......

Jeg testede den og den virkede :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Simonk

  • Gæst
spørgsmål om temperatur
« Svar #8 Dato: 26. Juni 2009 kl: 22:38:08 »
for at tage denne gamle tråd op endnu en gang, vil jeg gerne følge op på spørgsmålet omkrig nålens placering i forhold til dioden, og hvor varmt vandet må blive.

På min måler stopper nålen præcis efter dioden, - er dette for sent? dioden er aldrig sat i gang efter "start-indikation".

for at være på den sikre side tog jeg på et tidspunkt en måling af vandtemp med et godt gammeldags termometer der går til 100C - dette lå et par grader(ca 2 - 5)(INGEN kogning) over de magiske 90C - er dette noget jeg bør bekymre mig om?

Efter at have kørt den godt driftvarm, og nålen akkurat har sneget sig efter dioden, og holder i et lyskryd, eller bare i alm tomgang falder nålen til sidste 1/3 af dioden - kan dette tyde på at den ikke køler optimalt ved kørsel, eller er dette normalt? (temp stiger aldrig ved tomgang eller "tæt" traffik)

Og sidst men ikke mindst - er der noget man bør være særligt opmærksom på i forhold til køling/div kontakter til idikation?

Simon

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
spørgsmål om temperatur
« Svar #9 Dato: 27. Juni 2009 kl: 15:51:04 »
Det lyder da helt OK.

Det er ganske få grader der bestemmer om den står før eller efter dioden, min kan godt have en viserbredde ned til dioden, hvis den arbejder hårdt.

Men brug Søg på forsiden, så er der mange tråde om emnet.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 265
    • Vis profil
Sv: spørgsmål om temperatur
« Svar #10 Dato: 14. Juli 2018 kl: 11:48:17 »
Hej! (et feriespørgsmål..)

Ang kølertermostaten:
Jeg har testet at blæseren starter i to tempi, når jeg kortslutter de tre ben i stikket. Perfekt.
Men bilen bliver for varm når jeg kører, og da slår blæseren ikke til.
Så det er vel termostaten jeg skal skifte..?
 
Mvh Rasmus

(jeg er i hundested idag, på vej til Odden/Århus)
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina