Jeg tror måske også at raps vedbliver med at være lidt billigere end diesel når der sammenlignes hhv. uden og med afgift. Det skal så sammenholdes med de uundgåelige driftproblemer, man kommer ud for i det første år.
Man skal ikke forestille sig, at man bare konverterer og så kører det. Sådan fungerer det desværre ikke. Det første år er én lang fejlsøgnings- og læringsperiode. Man bliver knippelgod til at adskille dieselpumper og rekonstruere motordødsscenarier. Alle, jeg kender, som har leget med brændstoffet har betalt lærepenge. Nogle har betalt rigtig mange, andre har været mere heldige.
Derfor hedder regnestykket ikke: "Jeg kan spare en daler pr. liter, ergo er det en god forretning."
Regnestykket lyder snarere: "Det er muligt at brændstoffet er lidt billigere. Til gengæld sætter jeg besparelsen til i havarerede motorkomponenter og jeg må forvente 10 årlige opringninger til min arbejdsgiver, hvor jeg bekender, at jeg pga. rapsolie igen idag ikke møder til tiden."
Har man lyst at prøve, så er det bare at kaste sig ud i det, men forvent ikke det er uproblematisk.
Og ja, jeg ved det - sortseer, lyseslukker og tværing - men samtidig også lidt erfaren og temmelig ærlig.