0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.
Erindrer et eller andet om ventildæksler - noget med at passe lidt på når man fjerner bøjlen der holder dem - så man ikke jokker sin skruetrækker igennem et rustent ventildæksel.Hvem har på siden kan komme med gode råd om hvordan man bedst gør det?
Hey Jarl.Jeg konstaterede den l0d lidt 'sjov' for nogle dage siden. Det var meget sagte og jeg taenkte at jeg bare var lidt for overf0lsom over for fremmede lyde (hvilket jeg er). Den har dog st0dt taget til over de sidste dage og er nu temmelig udtalt.Bad news. (Vi ved alle, hvad vi frygter.)F0rst var jeg sikker paa det bare var et rust hul i min temmelig medtaget udst0dning. Dette er vist desvaerre ikke tilfaeldet.Den starter med et enkelt n0gle drej i ca 1/2 sekund (som den plejer) og springer velvilligt i gang. Herefter er tomgang 100% stabil (som den plejer) - men jeg kan h0re denne klaprende mislyd. Da jeg k0rte i den lystrede den som den plejer og taber aldrig pusten eller hakker i det. Naar jeg accelerere er det glidende og konstant. Den k0rer 100% som den plejer: hurtigt, glat, glidende og smidigt - der er bare denne klapren (hurtigt, glat, glidende er selvf0lgelig svulstige ord at bruge om en T3 - men du forstaar hvad jeg mener : ) ).Lyden kommer helt klart fra 0verste venstre hj0rne af motor rummet (hvis man kigger i k0rsels retningen og lige ned paa motoren). Lyden er lige mellem termostat huset og benzin indspr0jtnings dysserne. Der er slet ingen tvivl synes jeg. Jeg kan dog ikke bed0mme dybden...Olielampen er helt normal at iagttage. Der er vitterlig ingen maerkbar eller visuel forskel paa nu og f0r 'lyden' kom.Good news! - ved et defekt plejlleje burde trykket falde noget med mindre oliepumpen er meget potent.Hvis det var plejlstaengerne saa ville det komme fra midten og den ville miste olie tryk og generelt skabe sig lidt ikke?Tjo - men hvis den har mistet så meget lejegods at den kan kaste stemplet op og ramme toppen på undersiden i udstødningstakten, så ville det også være hørbart netop fra topstykkeområdet. Men som sagt - jo den burde miste olietryk. Den ville ikke nødvendigvis skabe sig. Kompressionen ville være marginalt mindre på den pågældende cyl. men ikke så meget, at den ville tabe pusten. Plejllejedefekt kendetegnes af en hård metallisk rytmisk tikkende lyd, der tiltager ved belastning og aftager ved påløb. Ofte er lyden også mere udtalt ved varm motor (tynd olie med mindre bæreevne) end ved kold motor (varm olie med stor bæreevne).Af hensyn til dine muligheder for at rekonstruere eller udelukke scenarier:Plejllejer holder evigt. Kun defekter i andre komponenter har plejllejeskader som afledt effekt. Og altid skyldes plejllejedefekter manglende eller umuliggjort smøring.For tidlig tænding resulterende i præmatur Pmax - før OT - tvinger stemplet til at skulle passere op gennem et kollossalt forbrændingstryk. Energien til dette kommer fra plejllejet, der grundet det enorme tryk mellem lejet og krumtapsølen fortrænger smørefilmen og vi har et korttidsholdbart metal-mod-metal-scenarie.Et lignende scenarie kommer fra tændingsbanken. Tændingsbanken opstår når brændstofblandingen selvantænder før gnisten i tændrøret. Det kan ske ved anvendelse af for lav oktan benz. med manglende bankefasthed. Især optræder det ved svært sejtræk ved lavere omdr. Tændingsbanken kan også skyldes for mager blanding. Kort indskud: Har du nogen sinde leget med et acetylen-brænder? Hvis den justeres til for fed blanding (for meget acetylen og eller for lidt ilt) så brænder den gult og pludrende og soder hele værkstedet til på 10 sekunder. Omvendt hvis den justeres rigeligt magert (for lidt ilt) så knalder den, bliver meget blå og rasende varm. Omsat til en benz.-motor, så opvarmer en for mager blanding stempeltop, tændrør osv. så maget, at der sker ukontrollerbar selvantændelse, og igen er belastningen på plejllejet som ovenfor beskrevet.Endelig er regulær oliemangel på smørestedet (evt. grundet død eller halvdød oliepumpe eller manglende olie) selvf. en lejedræber. Med mindre der er pillet ukvalificeret i din motorjustering, så er der ingen grund til at tro, at du er i risikozonen.Når jeg referer til den lille djævel på skulderen, som hvisker noget om plejllejer, så er det udelukkende for at forebygge eventuelle følgeskader af det skrækscenarie. Derfor: Lad os få udelukket den tåbelige mistanke ved at lave oliefilter-syltetøjs-testen i morgen. Et skide oliefilter til en snollet halvtresser er billigt for at vide at lejerne i en meget ny og fin motor er intakte. Når det så viser sig, at der ikke er nogle spåner i, så kan man i ro og mag gå videre med den mere udramatiske fejlsøgning.