Forfatter Emne: fjernelse af ekspantionstanke  (Læst 2662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
fjernelse af ekspantionstanke
« Dato: 11. Maj 2008 kl: 21:33:49 »
Jeg tror nok at jeg piller ekspantionstankene (i hjulkasserne) af kommandørkaravellen og propper hullerne til ovenpå tanken. er der nogen der vil advare kraftigt mod operatioen? Der er jo diesel i tanken og hvor varmt er det lige der bliver i Danmark? Det går da.....tror I ikke?......hva?

De virker egentlig fint, men for helveta de gemmer på noget rust.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
fjernelse af ekspantionstanke
« Svar #1 Dato: 11. Maj 2008 kl: 21:52:49 »
Vi kan kun være enige om, at Schultz og Schmidt havde en lidt dårlig dag, da de designede ekspansionssystemet til tanken. Det har formentlig været en formiddag sidst i oktober... :wink:

Men, der er lige et par forhold, du skal have med ind i overvejelserne:

1) Ekspansionstankene fungerer som tankens åndedræt. De har hver især en lille luftventil på en slange. Den nyder du godt af, hver gang du kører, for ellers ville du nemlig ikke kunne suge noget ud af tanken, da dieselens volumen jo skal erstattes af luft. Jeg ved godt, at gamle slidte tankdæksler sikkert kan slippe luft ind, og så er det jo fint, men T3 er ikke tænkt til at skulle hive luften den vej.

2) Tanken har to patter forrest i hver side. Hvis du vil kunne fylde dem, må du kunne fortrænge den luft, der er i dem, og det sidder påfyldningsstudsen ikke højt nok til at kunne. Der er du nødt til at lave noget fikumdik for at bevare de rum som aktiv tankvolumen.

Mne udtænk noget snedigt, så vil vi alle komme halsende efter og fjerne de elendige møgtanke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
fjernelse af ekspantionstanke
« Svar #2 Dato: 12. Maj 2008 kl: 07:49:31 »
Måske ikke snedigt men nemt
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
fjernelse af ekspantionstanke
« Svar #3 Dato: 12. Maj 2008 kl: 07:55:31 »
En varm sommerdag kunne man måske frygte at hvis man toppede tanken op med 8grader varm diesel (jordtanke), og efterfølgende satte bilen i solen så kunne det jo være at der ikke var plads til at brændstoffet kunne udvide sig.....På den anden side.. i en dieselbil burde det være overskueligt med udvidelsen, der er jo ikke alle dampene også
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
fjernelse af ekspantionstanke
« Svar #4 Dato: 12. Maj 2008 kl: 14:55:06 »
.. men er det mon nok med det system du har tegnet...  :?:
for det sidder der jo stort set i forvejen..  :wink:
Men måske kunne man lave det i større dimentioner end de nuværende hårde plastrør...  :?:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
fjernelse af ekspantionstanke
« Svar #5 Dato: 12. Juni 2009 kl: 12:37:23 »
Update:
Jeg rykkede hele skidet af og satte bare slangerne sammen så systemet ser ud som på tegningen. Nu har jeg kørt 3000km med det sådan og der er ingen mærkbar forskel. Jeg hælder stadig snildt 55liter i tanken og der er ikke noget der løber eller drypper.

Konklution:
Tankene er elendigt overflødigt kolort under danske/europæiske himmelstrøg. og deres eneste funktion lader til at være rustdannelse. Af med dem (og det kan kun gå for langsomt)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it