Forfatter Emne: Synstips  (Læst 3663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Synstips
« Dato: 03. April 2006 kl: 20:01:02 »
Hej,

Jeg vil lave en tråd med synsips - den kan sikkert være gavnlig for os alle.

Jeg kender ikke så mange, udover dem med:
* Brems bremserne rene før synet.
Evt kør 100 meter med bremsen lidt trådt ned. Få slebet gammelt rust af.

* Vask motoren, og husk at tørre den over ligefør synet.

* Lygter, lygter, lygter. De skal bare virke. Ligeså med hornet.

Og det var cirka min vidensbase.

Hvad har i af gode tips?
/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

gulf

  • Gæst
Synstips
« Svar #1 Dato: 03. April 2006 kl: 22:11:18 »
Hej, her er mine råd om succesfuld synsetikette.


* Lad være med at sige synsmanden imod, ligemeget hvor langt ude du mener han er i sine påstande. Spørg hellere mere ind til hvad der skal laves om, for at det kan godkendes.

* Virk interesseret i hvad der kontrolleres på bilen, og hvis du virkelig er interesseret, så spørg om hvordan et eller andet testes/kontrolleres. F.eks. overbremsning på baghjulene eller slidte bøsninger i ophæng. Sørg dog for ikke at være gennemskueligt slesk.

* Fortæl synsmanden - efter rapporten er udskrevet - , hvis du synes du og din bil har fået en god/fair behandling. Jeg tror det er noget mange hæfter sig ved, efter at markedet er blevet privatiseret!


Det kan godt være nogle af jer trækker lidt på smilebåndet over disse råd, men de virker. Der er i hvert fald ingen grund til at spænde ben for sig selv, ved at stå og være påståelig til 400kr for 20min.

Ellers er jeg helt enig med JJ i, at hvis den bremser lige og lyset er i orden, så er man godt fra start.

Mvh. gUlf

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Synstips
« Svar #2 Dato: 03. April 2006 kl: 22:11:52 »
man skal kunne læse stelnr.
visker/vasker skal virke
man skal lade være med at have noget liggene løst i bilen eller hængene i forruden
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Synstips
« Svar #3 Dato: 03. April 2006 kl: 22:15:24 »
Test aldrig CO med en kold motor ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

PARKHAVE

  • Gæst
Synstips
« Svar #4 Dato: 05. April 2006 kl: 23:47:25 »
Foruden det normale med at rense/smøre/udskifte bremsedele er det en god ide at gøre bremserør rene ved samlingerne og så lidt guldfedt/kobberfedt på.
Det viser at du har været der. :D

Specielt for ældre dieselbiler, kan det være traumatisk at blive gasset fuldt op i 30 sek. eller mere uden belastning. :(
Derfor kan det være en god ide at skrue lidt på det mekaniske stop på pumpen ( fuldgas anslag) så den ikke kan tage helt så mange omdrejninger.

Ved benzinbiler skal der helst ikke være utætheder i udst. systemet, så vil mange synsfolk ikke teste co %

Tit og ofte hvor bremser måske ikke er de nyeste ofrer jeg et par skiver og et sæt klodser.
De bliver så glade når der er nye dele på :lol:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Synstips
« Svar #5 Dato: 06. April 2006 kl: 20:08:14 »
Hej,

Hvad er den rigtige måde at rense kobberrør på?

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

PARKHAVE

  • Gæst
Synstips
« Svar #6 Dato: 06. April 2006 kl: 22:04:56 »
Jeg har altid brugt en god gammeldags stålbørste og knofedt.
Det er det eneste man har fuld kontrol over.
Kobber er jo meget blødt så enhver form for slibemaskine er yt.
Evt. benzin i en lille bakke under røret og en pensel på for at fjerne rester af undervognsbehandling.
Også samlinger ml. rør/slanger uden at bruge børsten på slangen.
Skift evt. slangerne, de koster ml. 49 og 149 kr. stykket og det ser skidegodt ud.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Synstips
« Svar #7 Dato: 18. April 2006 kl: 22:19:42 »
Hej Thomnas

Det sidder bagpå på tværvagnen bag forhjul, i passagersiden.

Du kan se det her:
http://www.zorck.dk/t3/rust3/img_4917.htm

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Synstips
« Svar #8 Dato: 30. Januar 2008 kl: 00:23:05 »
Jeg plejer at kigge på lyset, fjedrene på alle fire hjul, støddæmpere, og så lige hæve forvognen så meget, at jeg kan kontrollere styre og bærekugler + lejeslør.
I følge manualen skal man lige akkurat kunne mærke en smule slør i forhjulene.
Skiver og klodser efterses, afrenses og bremseslanger aftørres omhyggeligt med en sjat bremsevæske.
Der må selvfølgelig ikke være knæk eller slidmærker fra nærkontakt med et dæk. Rørene (kobber) tørres over med en fortynderklud, og er de irrede, et chrompudsemiddel.
Håndbremsen skal selvsagt fungere. Viskerblade, sprinkler, katastrofeblink og horn.
Stel nummer, batteri skal være fastgjort, og hvis der ikke er rusthuller der lige skal laves: Afgang.
Og nå ja: Dæk. Der skal helst være 3 - 4 mm mønster.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Synstips
« Svar #9 Dato: 30. Januar 2008 kl: 13:05:39 »
Ctange:

Der er sandfordyden ikke mange ting du ikke stiller dig tvilende eller uforstående overfor..  :D

I tilfældet med trinbrædderne er der en simpel forklaring i de regler synsmændene skal holde sig til: "Skarpe kanter"

Forestil dig..

Cyklist ind under vognen.. rids rids.. bløde.. vente på ambulance uden førstehjælp... Så kan du selv regne resten ud.  :?

Det er ihvertfald rationalet bag.. om vurderingen så i dit tilfælde har været korrekt er jo umuligt at svare på..

Min generelle erfaring er.. holder man vognen i forsvarlig stand og synsmanden kan SE at man har været "top ti" igennem og har rent faktisk har tjekket / fået tjekket bilen så slipper man igennem uden omstilling, højest med en advarsel om en ting eller to man ikke lige har opdaget.. Specielt med den nye liberalisering er helt alm. standardvogne der er vedligholdt noget man kan trille gennem syn med et lille forarbejde.. bremser, lys, ingen skarpe kanter, motorvask.. så er man langt.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Synstips
« Svar #10 Dato: 30. Januar 2008 kl: 15:38:43 »
Nej nej.. det er præcis her hvor du ikke er helt med.. Selve reglerne er ikke mulige eller teoretiske bare fordi du ikke er bekendt med dem / ikke forstår dem / er uenige med dem..
De er de faktorer du syner din bil op imod og det er synsmandens fortolkning af dem og ikke din fortolkning der tæller.. Som i så mange andre tilfælde.. Det kan være du allerede forstår at det hænger sådan sammen, men jeg bliver i tvivl når jeg læser ovenstående.. derfor denne lidt retoriske ævlen..

Mit eksempel er derimod ganske rigtigt en teoretisk mulighed.. sådan er eksempler nu en gang udformet.. det var ment som en lidt kejtet pædagogisk visualisering af følgende tørre stof:

Citér
9.01 Karrosseri
9.01.001 Generelle bestemmelser
(1) Karrosseri - herunder selvbærende karrosseri - skal være solidt fastgjort til køretøjets bærende dele og skal være således udformet, at [size=18]skarpe kanter eller udragende dele og lignende ikke medfører unødig fare for andre trafikanter.[/size]
(2) EF-typegodkendt og standardtypegodkendt personbil M1 og varebil N1 skal opfylde
kravene med hensyn til genbrugelighed m.m. i EF-direktiv 2005/64/EF.

Hvis den fremadrettede afrundingsradius er mindre end 2,5 mm (svarer til en afrunding af en 5mm tyk plade.), anses det for skarpe kanter
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Synstips
« Svar #11 Dato: 30. Januar 2008 kl: 17:38:25 »
Der vil jeg så gerne opponere lidt mod din fortolkning Jan - kun for trinbrættes vedkommende - og lidt for diskussionens skyld :lol:
(1) [size=18]Karrosseri - herunder selvbærende karrosseri - skal være solidt fastgjort til køretøjets bærende dele [/size]og skal være således udformet, at [size=18][/quote][/quote]

Det er IMO Trinbrættet ( og dens underliggende konstruktion) der er bindeled mellem A-stolpen og hjulkassen/skærmen og derfor en vital del af det selvbærende karosseri.
Prøv at fjene trinbrættet helt under næste rustrep. og så tag fat i skærmen. Ollalala, det blafrer og bævrer.

Skarpe/udragende kanter m.m. vil typisk blive påtalt på skærme/skærmkanter og front hvor man typisk vil kunne komme til at strejfe bløde trafikanter.