Og på spørgsmålet "hvad gør det ved motoren, om ventilerne sidder stramt eller løst", kan der svares:
Allerførst skal vi begribe, hvorfor der i det hele taget skal være spillerum ved ventiler. Vi starter ved materialelæren. Materialer - herunder metaller - der bliver varme, udvider sig. Sådan er det naturligvis også med ventiler og deres stammer. Hvis ventilen har et spillerum på 0,00 mm i kold tilstand, og den så bliver varm, så "forlænger" den sig, og bliver så lang, at ventilhovedet ikke kan lægge sig tilrette i ventilsædet. Med andre ord - ventilen kan ikke lukke, og kompressionen fiser ud. Det er i sig selv ikke så slemt - lige bortset fra, at motoren kører ad h til, som du har oplevet. Værre er det, at der opstår en strøm af varm udstødningsgas, der passerer bag om ventilhovedet, og varmer dette ekstremt. Tilmed kan ventilhovedet ikke "aflevere" sin varme til ventilsæder, og derfor overopheder ventilen. Ventilens kant brændes og ventilsædet får det også hot. Grundlaget for en brændt ventil er lagt.
Naturligvis bliver udstødningsventiler varmere end indsugningsditto. Derfor er der forskel på spillerummet. Indsugningsventiler indstilles til et spillerum på 0,20-0,25 i kold tilstand og udstødningsditto til 0,40-0,45 også i kold tilstand. Men stadigvæk bliver udstødningsventilerne - særligt på TD-maskiner - ekstremt varme. VW har afbødet det problem ved at lave udstødningsventilerne natriumkølede. Det vil sige, at ventilhovedet er hult, og indeni er der natriumpulver. Når natriumpulveret når drifttemp., så smelter det og "skvulper" op og ned i ventilen. Når det lander på indersiden af ventilhovedets brede flade, optager det en masse varme og når det så klasker op mod ventilstammen, så afgiver det varmen igen. Ventilstammen er jo i vedvarde metallisk kontakt med resten af topstykket, så det afgiver sin varme den vej gennem ventilstyret.
Omvendt - hvis ventiler står for løse - altså med måleværdier, der overskrider ovenstående tal, så klaprer de. De tikker og støjer, og er det helt slemt, så reduceres ventilens åbningshøjde og -tid også. I sidste instans kan de være så tåbeligt justerede, at smimsen kan hoppe ud af sin tallerken.
Som hovedregl er det god latin at man hellere skal stille for løst end for stramt, men hvorfor ikke justere dem, så de står på målet?
Om du justerer ventiler med det rigtige værktøj, eller du adskiller det meste af motoren er for selve justeringen rygende ligegyldigt. Men hvis man regner sin egen arbejdstid til mere end 3 kr/timen, så skal der ikke justeres særligt mange topstykker, før det rigtige værktøj forekommer rasende billigt.