Forfatter Emne: Dårlig tomgang efter dieselfilterskift  (Læst 2447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

• Gæst
Dårlig tomgang efter dieselfilterskift
« Dato: 24. Juni 2008 kl: 11:27:28 »
jamen hvis du har været ved at lave noget på bilen og den bagefter går andeledes ja så er det jo det du har lavet der ikke er som det var før du gik igang og så er det jo der du skal lede efter fejl og ikke ander steder.....

har du luftet dieselsystemet ud efter du har skifter filter

hvis du ikke har er det der du har fejlen

jeg plejre at fylde det nye filter op med diesel og sætte det på og så lufte ud og så er der som regl ikke noget

Mvh Djurs  :lol:

Bo

• Gæst
« Svar #1 Dato: 24. Juni 2008 kl: 11:40:25 »
Udluftningen kan vist foregå ved at du løsner en af omløberne ved dyserne og tørner starteren indtil det er ren diesel der kommer ud.

Se evt. her:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4771

Djursland

• Gæst
« Svar #2 Dato: 24. Juni 2008 kl: 11:52:06 »
ja lige præcis bo

det kan også godt være at hvis du lader den stå og køre i tomgang længe nok lufter den sig selv ud

det har jeg gjort med held nogle gange

Mvh Djurs  :wink:

Stetter

• Gæst
« Svar #3 Dato: 24. Juni 2008 kl: 12:58:06 »
Hvis det er samme system som på en golf 2 TD så skulle den meget gerne selv lufte ud, selvom man sætter et helt nyt og tomt filter på! (Er sikker på det er det samme)

Hvis ikke den stopper med at hoste og hakke 30sek. efter start så er den gal med falsk luft oppe ovenpå filteret, efter mine erfaringer! Har før sat nyt filter på hvor pakningen på returløbet ikke passede... så skabte den sig nøjagtigt som du beskriver!

Håber du finder fejlen!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 24. Juni 2008 kl: 14:54:52 »
Du har så meget ret Stetter!

T3-diesel er forsynet med et Bosch indsprøjtningssystem, der er fuldt selvudluftende under forudsætning af, at der ikke er nogle snedige motorkonstruktørwannabees, der har kortsluttet returløbet.

Derfor har du også helt ret i fejlsøgningen. Den tager falsk luft ind i dieselsystemet et eller andet sted, som kan variere alt efter filtertype. Bund, top, luftskrue, vandaftapning slangetilslutninger osv.

PS: Du skal ikke pille ved pumpejusteringen overhovedet! Det er ikke fejlen, og mængdeskruen er altså ikke en, man bare går og skruer op og ned på for sjov, med mindre man virkeligt ved, hvad man gør. Samtidig skal du holde pølserne væk fra det med blåt indcirklede anslag. Det er ikke tomgangsanslaget, men derimod LDA'ens hvileanslag.

Generelt er dieselpumper ikke noget, man justerer på, før man fuldt og helt har forstået dens virkemåde og reguleringsmekanismer. En mekanisk dieselpumpe er et enestående stykke finmekanik, der typisk holder længe nok til, at den kan nå at gøre tjeneste langt over en mill. km, så længe der ikke er pilfingre i nærheden af den. Til gengæld kan forkert trimmet dieselpumpe tage livet af motoren på få minutter.

PPS: Temmelig modigt, at fylde filteret op manuelt med mindre man har filtreret det ihældte diesel til 1 my på forhånd. I min verden vil jeg hellere have et dødt batteri end et dødt højtryksstempel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 25. Juni 2008 kl: 15:00:55 »
Citat fra: "skolelæreren"
Hej alle,

Tak for svar ifm fejlsøgningen. Jeg tror vi nærmer os problemet - jeg har nu kørt med moteren i en uges tid uden tomgangen er blevet bedre - mit filter som blot skrues på ligesom oliefilteret. Da jeg skiftede dieselfilteret troede jeg at man skulle skrue de øverst "skruer" løse, men fandt ud af dette jo ikke var nødvendigt - ALTSÅ:
Jarl nævner en luftskrue som jeg da også har pillet ved (hvis jeg løsner ser jeg tydelige store bobler i dieseltilførselsslangen, og disse forsvindr når jeg strammer til - SKAL DENNE LUFTSKRUE JUSTERES ELLER BLOT STRAMMES TIL? hvis man har lavet en luftskrue er det vel for at kunne justere en iltningsproces????

Det lader til, at du har den gamle type brændstoffilter. For det gælder, at:

a) luftskruen naturligvis skal være HELT lukket (og tæt - derfor er den forsynet med en kobberskive)

b) vandaftapningen i bunden af filteret, der typisk er udformet som en hvis plastic fingerskrue skal være HELT tæt (den er tætnet med en lille rund gummiring)

c) forskruningerne til banjobøsningerne skal være HELT tætte - derfor har de hver to kobberskiver.

d) slangerne hele vejen fra tank til dieselpumpe skal være HELT tætte - ikke møre, revnede og med elendige gamle smårustne spændebånd.

e) filteret naturligvis er HELT tæt spændt sammen med filterkonsollen og at man har sikret sig at gummipakningen mellem filter og konsol er ren og tæt.

Derudover bliver der nævnt en pakning på returløbet.... men jeg har vel ikke pillet ved noget returløb når der blot er tale om et gevind på filteret??+

Korrekt!

Mvh
Lars

Men hvad er det vi fejlsøger på? Skiftede du dieselfilter, fordi den gik dårligt, og nu får det så skylden for alle dårligdomme, eller hvad? Som sædvanlig må jeg sige, at kvaliteten og kvantiten af forhistorie og symptom input er lig med sikkerheden i diagnose output.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!