Forfatter Emne: to batterier  (Læst 6462 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

  • Gæst
to batterier
« Svar #15 Dato: 14. Juli 2008 kl: 16:46:24 »
carat245
prøv at søg om det her på T3nettet for vi har haft tråden oppe før og diskuteret det i detaljer

Mvh Djurs  :lol:

Mads2600

  • Gæst
to batterier
« Svar #16 Dato: 05. August 2008 kl: 16:32:23 »

Crapz

  • Gæst
to batterier
« Svar #17 Dato: 05. August 2008 kl: 20:49:26 »

Mads2600

  • Gæst
to batterier
« Svar #18 Dato: 05. August 2008 kl: 23:57:14 »
der er os lidt en anden pris

Crapz

  • Gæst
to batterier
« Svar #19 Dato: 06. August 2008 kl: 12:16:00 »
ja men hvor mange AmP skal du lade med på batteri 2 ?
og hvor meget skal køre på samme tid med du lader ?

hvis du har en stadart lader i så er det 65 AmP den kan levere og det relæ er til 30 AmP ?

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
to batterier
« Svar #20 Dato: 06. August 2008 kl: 15:24:07 »
Problemet er ikke så meget hvor meget relæet kan klare at lede frem, men i virkeligheden hvor meget det kan tåle at afbryde....  Selvfølgelig er der lidt varme over enhver belaset ohmsk modstand, som et kontaktsæt jo er, men så kan du paralel koble to relæer til at deles om lasten. At de ikke trækker i samme microsekund er uden betydning i denne forbindelse. Dit problem er at de jo så heller ikke slipper samtidigt, da der ikke er to med samme hysterese i en kasse med 100, men der løser du problemet med afbrænding af det sidst udløsende relæ´s kontaktsæt ved at sætte en 2-3 Kohm modstand i paralel med en 1 microfarad polyester kondesator over kontaktsættet på begge relæer. så er der stort set ingen gnist tilbage når de slipper.... ganske enkelt... og de der relæer kan du finde til en tyver i biltema.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Crapz

  • Gæst
to batterier
« Svar #21 Dato: 06. August 2008 kl: 16:30:39 »
nice :D

Mads2600

  • Gæst
to batterier
« Svar #22 Dato: 07. August 2008 kl: 13:33:07 »
Hvordan parrallelforbinder du de to relæer?

Mads2600

  • Gæst
to batterier
« Svar #23 Dato: 07. August 2008 kl: 15:54:35 »
Eller Hvordan gør man det billigst?

Mads2600

  • Gæst
to batterier
« Svar #24 Dato: 07. August 2008 kl: 16:06:34 »
Sådan et her?? 42-134 biltema

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
to batterier
« Svar #25 Dato: 08. August 2008 kl: 05:05:03 »
Sådan ......

Stort set enhver type 12 volts relæer kan klare den opgave.... bare de kan tåle 30 - 40 Amp og der er to om det..... Dioden er for at beskytte dit elektriske system mod transienter ( høje spændinger ) der opstår når relæerne slipper... den kan undværes hvis du ikke har nogen "klik"  i radioen m.m.   Husk nu lige at de to batterier skal være ca. samme alder, størrelse og stand, ellers bliver ladningen alt for "skæv"

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Herr_Jensen

  • Gæst
to batterier
« Svar #26 Dato: 08. August 2008 kl: 09:11:55 »
Jeg har rodet med dette i efteraaret og fik en masse gode og laererige tips og tricks med paa vejen herfra.

Det viste sig min bus kom med et laekkert relae som kunne det hele. Jeg kan ikke huske VW nummeret paa det men hvis du finder traadende kan du jo selv checke det ud.

Pr0v at lave en search for at finde de gamle traade frem - du bliver glad : ).

 - Jensen