Forfatter Emne: to batterier  (Læst 6463 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

carat245

  • Gæst
to batterier
« Dato: 13. Juli 2008 kl: 16:17:44 »
jeg har to batterier i min t3-carat, som gerne skulle kunne arbejde sammen via et relæ. Det ekstra batteri skal trække en omformer, men jeg er kørt fast i placeringen af snørerne på relæet. Jeg har plus fra bilens almindelige batteri og plus fra det ekstra, og så har jeg, hvad jeg fortolker som to forbrugsledninger. Det ville være skønt hvis nogen kunne fortælle mig hvilke ledninger der skal på hvilke numre.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
to batterier
« Svar #1 Dato: 13. Juli 2008 kl: 16:37:44 »
er det et alm arbejdsrelæ eller et rigtigt skillerelæ (ala septor ell.lign) du har?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
to batterier
« Svar #2 Dato: 13. Juli 2008 kl: 17:24:45 »
Hvis du har et helt alm. skillerelæ, så er kablingen således:

30 og 87 får hver sin kabelsko fra de to batteriers pluspol.

86 får kabel fra generator D+
85 får stel
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
to batterier
« Svar #3 Dato: 13. Juli 2008 kl: 17:37:10 »
Citat fra: "Jarl"
Hvis du har et helt alm. skillerelæ, så er kablingen således:

30 og 87 får hver sin kabelsko fra de to batteriers pluspol.

86 får kabel fra generator D+
85 får stel


du mener vel et alm arb.relæ? :roll:

kl. 30 er indgang fra startbatteri
kl. 87 er udgangang til forbrugsbatteri

men i praksis er det underordnet  :wink:
der er jo kontakt når generatoren lader og sender strøm ud af kl. D+ som får relæet til at slutte kl. 30 og kl. 87 sammen :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
to batterier
« Svar #4 Dato: 13. Juli 2008 kl: 18:29:00 »
Citat fra: "verner"

du mener vel et alm arb.relæ? :roll:



Ja, selvfølgelig!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads2600

  • Gæst
to batterier
« Svar #5 Dato: 14. Juli 2008 kl: 09:38:05 »
Kan man ikke bare parrallelforbinde 2 batterier?

Eller går det galt?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
to batterier
« Svar #6 Dato: 14. Juli 2008 kl: 09:47:26 »
Teoretisk kan du sagtens bruge to parallelt.

1.: De skal være ens.
2.: Din generator skal kunne klare en rimelig ladestrøm.
3.: Kablingen skal være lige tyk hele vejen.
4.: Du skal være forberedt på at du ikke kan starte, når du har camperet. :wink:

Kurt
Kurt - 25115788

Mads-kaa

  • Gæst
to batterier
« Svar #7 Dato: 14. Juli 2008 kl: 09:47:54 »
Citat fra: "Mads2600"
Kan man ikke bare parrallelforbinde 2 batterier?

Eller går det galt?


Det kan du godt, men så løber tør for strøm på dem begge, når du sidder og spiller Playstation omme bagi...

/Mads

Mads2600

  • Gæst
to batterier
« Svar #8 Dato: 14. Juli 2008 kl: 09:54:00 »
Hvordan fungere det så med sådan et relæ?

er det en bedre løsning??

Djursland

  • Gæst
to batterier
« Svar #9 Dato: 14. Juli 2008 kl: 10:17:15 »
Citat fra: "Mads2600"
Hvordan fungere det så med sådan et relæ?

er det en bedre løsning??


ja der er en bedere løsning som jeg har brugt og aldrig har haft problemer med

det er

http://www.busse-yachtshop.de/pdf/mastervolt-data-battery_isolators_EN.pdf

http://studer.kesako.ch/index.php?id=41&language=en

de kan fås i forskellige mærker og priser og de virker rigtig godt

den jag hade i min camper gik ud og målte på de 2 batterier og fandt ud af hvilken der trænkte til ladning og gik i gang med at lade det op og så ellers målte på dem hele tiden så de altid var fuldt opladet

så behøver du heller ikke at ha samme batterier dvs du kan ha forskellig størelser i amp og et start og forbrugsbatteri

Mvh Djurs

 :lol:  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
to batterier
« Svar #10 Dato: 14. Juli 2008 kl: 10:36:32 »
Der er mange gode grunde til at have et relæ, der skiller batterierne ad.

For det første, så er der den indlysende, at det er surt at tappe begge batterier flade, når man holder stille og bruger strøm på et eller andet.

For det andet så er der det problem, at to batterier, der er parallelkoblede skal være 100% ens og 100% ens opledet for ikke at stå og trække hinanden ned. Det er praktisk umuligt, - i en T3'er bl.a. fordi det ene batteri sidder 3 meter længere væk fra generatoren end det andet.

Så er der spørgsmålet om hvilken relætype, man skal bruge.

Man kan i det primitive set-up, som VW selv anvender, bare bruge et kraftigt arbejdsrelæ. Relæet kan forbinde eller adskille batteriernes +poler. Det er jo idt smart, at man kan "spille Playstation" hele natten og derved dræne den ene batteri, men samtidig har man et frisk og fuldt opladet start batteri at starte motoren med. Derfor styres relæet således, at det forbinder +polerne når generatoren lader (dvs. når motoren kører) og så skiller den +polerne ad igen, når motoren slukkes. Styrestrømmen til dette får man fra generatorens D+ klemme.

Men dette set-up har et problem, som grunder sig i batterianatomi: Et alm. startbatteri har al sin effekt i overspændingen. Det lyder langhåret, hvad skal det sige? Jo. Et 12 V batteri har 6 celler med nominelt 2 V i hver. Men i modsætning til, hvad man tror, så er et batteri med en hvilespænding på 12,0 V stort set tomt. Til gengæld er et batteri med en hvilespænding på 12,8 V topopladet. Derfor er det meget vigtigt, at man kan lade med en overspænding - en spænding, der ligner 14,4-6 V. Det er svært (kræver nogle MF-kabler) at få så høj spænding frem til batteriet undre passagersædet, og derfor har det typisk ikke en optimal ladetilstand for den kræsne campist. Derfor findes der specielle camperskillerelæer, der - udover som Djursland skriver - kan prioritere hvor der skal lades, så også faktisk hæver ladespændingen til forbrugsbatteriet, så man får opladet det fuldt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads2600

  • Gæst
to batterier
« Svar #11 Dato: 14. Juli 2008 kl: 10:45:22 »
Hvor kan disse relæer købes?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
to batterier
« Svar #12 Dato: 14. Juli 2008 kl: 11:28:02 »
Et alm. arbejdsrelæ kan du få overalt - enhver autotilbehørsforretning. Et rigtigt skillerelæ kan du få hos camping- eller marineforretninger/værksteder, men du vil ikke vide, hvad det koster...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
to batterier
« Svar #13 Dato: 14. Juli 2008 kl: 12:40:35 »
Man kan vel også med fordel investere i et rørcelle batteri til at montere under sædet til forbrug.
Det kan tåle at blive afladet i bund flere gange end et plade / startbatteri, plus det kan levere en nominel spænding på 12v længere tid men med en lavere ampere. Så er det hellere ikke helt så vigtigt om det er opladet 95 eller hundrede procent.

Men et solidt kabel og et godt relæ er nødvendigt under alle omstændigheder. Gerne et overdimensioneret relæ med skrueterminaler fra en autoelektrikker.

Rørcelle batterie betegnes også forbrugsbatterier / deep cycle battery osv
De er dyrere i indkøb men skulle holde længere tid, da de modsat et pladebatteri der kun kan tåle en moderat afladning er beregnet til at komme langt ned i spænding.
Det er også værd at huske på at alle batterier har en markant længere levetid hvis de altid er ladt op da de sulfaterer hurtigere når de er nede i spænding + et fladt batteri kan fryse ved få minus grader...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

carat245

  • Gæst
to batterier
« Svar #14 Dato: 14. Juli 2008 kl: 16:24:38 »
rart at have eksperter ved hånden inden man kvajer sig