Forfatter Emne: Monter nye motorophæng og få ny bil.  (Læst 7027 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Dato: 21. Juli 2008 kl: 21:50:38 »
Under vores tur til Norge var vi som bekendt tvunget til at tanke brændstof fremstillet på basis af forrådnede amøber og dinosaurkroppe fra juratiden.

I den forbindelse slog det mig, at den brutale forbrænding, som det væmmelige brændstof forårsager, fik min motor til at ryste, som om den kørte på - ja diesel... Jeg er jo vant til, at den ligger så stille i sine ophæng, at man kan sætte et glas fyldt med Laphroaig på ventildækslet, uden at der kan ses bølgebevægelser.

Den slags nedværdigende oplevelser kan ikke gå upåagtet hen. Resolut kylede jeg to nye motorophæng på (gummiknoldene på bærerbøjlerne). Hold da bøtte, hvor gav det reslutat. Nu ligger den bomstille igen - selv, når den fortærer dinosaurlig. Nu kan jeg dårligt vente på at få noget mere nutidigt brændstof på - så bliver den da helt lydløs.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #1 Dato: 10. August 2008 kl: 05:12:52 »
Prøvede det samme og fik dobbelt så meget rumlen ud af det.... måske var det fordi ophængene ikke var originale VW, men fra FEBI. Nu gider jeg ikke mere i nat, men de gamle kommer helt sikkert på igen en af dagene ! så det er altså ikke nogen naturlov at nyt er sagen Jarl .... Dem jeg satte på var hårde som bare fa.... og motorens vibes går lige igennem.
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #2 Dato: 10. August 2008 kl: 09:31:00 »
Citat fra: "Rollenlager"
så det er altså ikke nogen naturlov at nyt er sagen Jarl .... Dem jeg satte på var hårde som bare fa.... og motorens vibes går lige igennem.


Uh ha. Det må have været smertefuldt at køre i en helt ny T3 dengang i 80'erne. Nye og faste gummiophæng allevegne. Føj...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #3 Dato: 10. August 2008 kl: 15:26:28 »
ja ja ja.... humor er jo en god ting Jarl, men man griner ski da ikke meget efter at ha´ skiftet dem og fået en mere støjende bil.  Jeg fandt ikke rigtigt ud af om det var originale VW du satte på din, for jeg har fået et sæt fra FEBI som helt klart er meget meget hårde i gummiet, så de slipper motorens vibrationer lige igennem. Det er åbenbart helt afgørende at man får et sæt originale hvis det skal hjælpe noget på støjen.

Kan være man skal gå efter gummiet i hjul-ophængene næste gang.
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #4 Dato: 10. August 2008 kl: 15:37:06 »
til min gamle golf 2er kunne man få to slags motorophæng (uorg.) nogle med olie i og nogle uden!
kan man også få oliedæmpede motorophæng til en T3?

btw: så plejer FEBI at være god kvalitet, mener også at de er underleverandør til vw :?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #5 Dato: 10. August 2008 kl: 17:57:01 »
Jeg er også noget mystificeret, hvis det skulle vise sig, at Febi laver noget skidt. Firmaet er jo kendt for at lave godt kram, der mindst matcher originale dele.

Men det er da klart, at nye ophæng, der ikke er gået fra i vulkaniseringen alle vegne, holder bedre fast på maskinen og dermed kan flere vibrationer forplante sig, hvis motoren ryster eller har tendens til gyngeri.

Jeg har sat Hovwdiaudis de bedste spaghetti-ophæng på, og de virker efter min og familiens vurdering optimalt.

Hydrolejer findes ikke til T3, men man kan med lidt ombygning garanteret implantere nogle - eksempelvis fra A100
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Peter

  • Gæst
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #6 Dato: 10. August 2008 kl: 22:11:33 »
Funderer på om det monstro ikke betyder noget, hvor nye de nye motorophæng er. Eksempelvis er gamle vinterdæk jo ikke meget bevendt selvom de ikke har været brugt, eftersom gummi har det med at blive hårdt med tiden. Noget tilsvarende kunne vel gøre sig gældende med motorophæng; men aner det ikke, blot en tanke.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #7 Dato: 13. August 2008 kl: 00:33:52 »
faldt lige over dette på vwbusshop, det står under t3-diesel-tdi, kan det bruges til en jx'er eller er det kun til aaz?

Bestellnummer: 3V57199402B

http://server2.gs-shop.de/200/cgi-bin/shop.dll?SESSIONID=0232449834467843&AnbieterID=4357
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #8 Dato: 13. August 2008 kl: 07:51:53 »
Det ligner slet ikke noget jeg genkender fra motorrummet på en T3. Venter i spænding. Mit motorophæng er monteret mned en tværgående bolt og ophænget med et gevindstykke i toppen som motorbefæstigelsen sættes ned over.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #9 Dato: 13. August 2008 kl: 09:10:23 »
Don't allways blame the suspension... Sådan kunne overskriften lyde.

En TDI-motor har i princippet en ultrakort og knaldhård indsprøjtningssekvens (også selvom man forsøger at afbøde dette med at lave 2 pilotindsprøjtninger) Det bevirker også en knaldhård forbrændingssekvens (det var ikke for sjov, at man opfandt sprutterplejllejer til TDI), hvilket resulterer i nogle meget kontante motorvibrationer.

Defor har man til TDI-motorer overtaget de hydraulisk dæmpede motorophæng, som meget tidligt egentligt blev lavet til lækre luksusbiler som f.eks. A100.

De viste hydroophæng passer ikke umiddelbart - man må enten købe customfremstillede motorbøjler til en bondegård, eller også må man selv i gang med svejseren. Til gengæld er jeg sikker på, at resultatat er formidabelt - kombinerer man hydroophæng med en kammerdiesel, så har man maximal dæmpning.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #10 Dato: 13. August 2008 kl: 10:08:01 »
Citat fra: "Jarl"
(det var ikke for sjov, at man opfandt sprutterplejllejer til TDI)


Det kræver vist en kort forklaring... om man må bede
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #11 Dato: 13. August 2008 kl: 19:04:36 »
findes der ik nogen billeder af de motorbøjler til en aaz, sådan at man har en ide om hvor meget arbejde der er i at lave dem 8)
evt. en målfast tegning :P
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.008
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #12 Dato: 13. August 2008 kl: 22:35:08 »
I min onkels fotoalbum, synes det som om de bare står i et par huller i karrossen.

Sådan en skål, skulle vel  ikke være så svær at lave, og svejse på vores motorophæng. Det synes som om de er billigere, og det må da også fjerne meget af resonansen fra motoren.  :?:

hvis nu ophængen på gearkassen også fik sådan en hydrodæmper 8)  8)   uhha uhha.


Nogen der lægger for.8)8)   og kan man få synet bilen med det. :?:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #13 Dato: 14. August 2008 kl: 08:09:08 »
Citat fra: "wilson"
Citat fra: "Jarl"
(det var ikke for sjov, at man opfandt sprutterplejllejer til TDI)


Det kræver vist en kort forklaring... om man må bede


Lejer som fremstilles via en langsommelig metaliseringsproces, hvor lejemetallet i varm tilstand forstøves og blæses hen på lejeskallen. Giver en meget stabil og hård overflade. Anvendes som øverste halvdel i lejet på tdi'ere og enkelte højtydende kammerdieseler efter 1996.

Kig f.eks på Hovwdiaudis hjemmeside, så kan du se, at der er forskel på plejllejerne til AAZ og 1Z, selvom de rent fysisk passer sammen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Monter nye motorophæng og få ny bil.
« Svar #14 Dato: 14. August 2008 kl: 08:43:56 »
takker - god forklaring, men det giver så et nyt spørgsmål...

Hvis dette leje har en bedre, hårdere og mere stabil overflade og prisen er noget nær den samme - bruger man så ikke bare det samme i begge typper?

Den eneste umiddelbare fysiske forskel er at lejet til tdi'eren har en smøre kanal rundt - men det kan da i mine øjne kun være en fordel!

Er der forskel på nogle huller?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)