Forfatter Emne: Forhjulslejer, hvordan fungerer det?  (Læst 3053 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Forhjulslejer, hvordan fungerer det?
« Dato: 23. Juli 2008 kl: 16:32:44 »
Det er helt korrekt forstået, at forhjulslejerne sidder løst på spindlen - løst forstået som ikke presset på, men dog slørfrit.

Netop derfor er det heller ikke overraskende, at lejerne i deres helhed følger med skiven ud. Hvis bærelejet (det store inderste) skulle blive siddende på spindlen, så ville shimmerringen jo også skulle rykkes ud af skiven.

Vær i øvrigt opmærksom på at styrelejet (det lille yderste) findes i to forskellige versioner. De to varianter adskiller sig ved forskellig indre diameter på inderste lejering. De er ikke indbyrdes kompatible. Hvis jeg ikke husker galt, så skiller de ved introduktionen af modelåret 86 (samme tidspunkt, som ændringen i skivestørrelse sker), hvorefter lejer med stor indre diameter benyttes.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 25. Juli 2008 kl: 08:42:55 »
Citat fra: "ctange"

Man kunne så tænke sig at den yderste del af lejet
ville roterer på akslen  når det sidder så løst
og er smurgt helt ind i fedt. Det sker åbenbart
ikke og det har vel noget at gøre med større
friktion her.

Ja, man må håbe, at friktionen mellem ruller og lejeskaller er betragteligt lavere end friktionen mellem lejeskal og spindel. Er det modsatte tilfældet, er der noget alvorligt galt, men det scenarie har jeg endnu aldrig set.

Er der en metode der kan bruges til at skrue de
3 skruer ud, der holder skivens stænkplade?

Selvfølgelig kan du fifle lidt med en slagskruetrækker eller en rørtang, men det, der virker, er at slibe toppen af skruen blank, lægge en møtrik på og så svejse ned gennem hullet i møtrikken. Det giver dels et varmechok, der medvirker til at løsne skruen i gevindet, og dels får du et ordentligt hoved at dreje på.  

Bedste hilsner

Jarl

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 25. Juli 2008 kl: 08:53:03 »
Citat fra: "ctange"
Det er vel muligt at genbruge den låsemøtrik der
holder det yderste leje inde hvis den ikke er helt ødelagt.

Den har vel ingen tendens til at ville skrue sig ud
pga. skiven med not.

Hvis man tænkte sig at det alligevel skete, så falder hjulet jo ikke af, der sker bare det at bremseskiven
kommer til at køre op af en af bremseklodserne.

Du har ret i, at caliberen udgør nødstop. Du har også ret i, at der er en låsetap på skiven. Ikke desto mindre ser man, at møtrikken falder af, hvis den ikke er blevet låst ordentligt - formentlig forårsaget af de små vrikkebevægelser skiven kan lave. Det er ikke en oplevelse, jeg ønsker at dele med min familie en dag, hvor det går med 120 km/h ned af Ejer Baunehøj. Derfor ville jeg ikke selv tøve med en ny møtrik til kr. 18,80 minus rabat fra Hovwdiaudi, men nu er jeg jo også en ødeland...
Bedste hilsner

Jarl

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 25. Juli 2008 kl: 16:21:58 »
Lækker foto story

Den er lige til wiki / abc

Du kan selv smide den i wiki med et par kommentarer / abc'en kan en af redaktørerne måske klare!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)