Forfatter Emne: Dyse skævt i topstykke, hvad nu?  (Læst 3126 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Dato: 23. Juli 2008 kl: 17:05:59 »
Lad mig så lige få dommen...
Er der kun en løsning på en dyse der er skruet skævt i (ny top) eller kan det reddes på en eller anden facon??

3. dyse sjatpissede lidt og da jeg så ville sætte den i igen kom den åbenbart en smule skævt i, synes ikke jeg brugte ret meget kraft, men uanset hvor meget jeg koncentrere mig så kravler den skævt i toppen :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #1 Dato: 23. Juli 2008 kl: 17:25:18 »
Du kan måske være heldig at rede gevindet hvis du får fat i en tap med det rigtige gevind.

Har ikke selv nogen erfaring i retning  af at rede en top, men har reddet mange andre gevind på den konto.

Kender ikke gevindstørrelsen på dyser, men måske kan en cylinderservice hjælpe dig.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #2 Dato: 23. Juli 2008 kl: 19:57:51 »
Antager at den fraværende respons skal tolkes som: "Der er ikke noget at gøre, nyt topstykke."

Kan jo så ligeså godt begynde at hive det gamle af :(
Øv også, det kommer ret så ubelejligt - men igen, det gør sådanne ting jo altid :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #3 Dato: 23. Juli 2008 kl: 20:16:47 »
Nu har indlægget været på i 3 timer.

Behold lige bøllehatten på polle.

Hvor skævt er det, og hvor langt har den været i.??

Kurt
Kurt - 25115788

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #4 Dato: 23. Juli 2008 kl: 20:35:51 »
jeg ville starte med at køre ned til en cylinderservice (der må være en i området) og så høre dem om de ikke kan lave et nyt gevind
det skal jeg have lavet til et af mine tændrør
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #5 Dato: 23. Juli 2008 kl: 21:07:55 »
Der er tre muligheder, som alle i mine øjne er juks.

1) Du har kun kvadret en lille del af det eksisterende gevind, så der er nok grip i det tilbageblevne gevind. Hvis det er tilfældet, så prøv med en gevindfil og evt. en bundtap i passende størrelse. (Sådan en bundtap er ikke lagervare hos enhver, og tilmed er den ikke gratis.)

2) Der drejes et større gevind, og i det indsættes en gevindbøsning med et passende indre gevind. Denne metode er næppe gangbar grundet det i forvejen tynde gods, og den slags gevindbøsninger er heller ikke en lagervare. Det er sådan amn renoverer tændrørsgevind, men det er ikke sammenligneligt, grundet forskellen i gevindstørrelse og godstykkelse.

3) Der svejses nyt materiale i, og efterfølgende drejes nyt gevind. denne metode er besværlig, risikabel og dyr, men det er nok sådan man ville gøre, hvis det var det sidste topstykke i Europa.

Ingen af metoderne dur efter mit skøn. Sæt et nyt topstykke på. Og næste gang du skruer dyser i noget, så tænk over, at hvis de ikke kan skrues i med fingrene, så er der noget galt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #6 Dato: 23. Juli 2008 kl: 21:12:09 »
Jeg har en bundtap, som er slebet ekstra flad i bunden. Den kan bruges til at give toppen en chance.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #7 Dato: 23. Juli 2008 kl: 21:12:53 »
Citat fra: "bos1"
jeg ville starte med at køre ned til en cylinderservice (der må være en i området) og så høre dem om de ikke kan lave et nyt gevind
det skal jeg have lavet til et af mine tændrør


Det kan næppe betale sig at ofre dyr maskinarbejdertimeløn på, når Biltema har dette til 70 kr. Kig her:

http://www.biltema.dk/products/productimage.asp?iItemId=81245
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #8 Dato: 23. Juli 2008 kl: 21:13:04 »
Også lidt det jeg kunne sjusse mig frem til...

Vil lige se om jeg kan finde et billigt topstykke et eller andet sted...

Kom til at snakke med IM om hvad man skal bruge hvis man skal have en nøgen top hjem og så selv montere ventiler osv....

Skal der andet end en ventilfjedertang til af "specialværktøj" for selv at kunne klare ærterne??

Og er der noget i vejen for at genbruge de gamle ventiler såfremt de ikke fejler noget samt nye styr??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #9 Dato: 23. Juli 2008 kl: 21:19:45 »
Til en nøgen top skal du bruge:

8 lige og slebne ventiler, ventilslibepasta, ventiltørner, 8 ventilkapper, manifoldpakninger, 1 shimmerring, en dybtgående ventilfjedertang, et ukendt antal shims for at kunne justere ventilerne og meget gerne noget magnetisk værktøj til at tage ventillåsene med.

Der sidder nye styr i et nøgent topstykke.

Husk bolte og pakning - og hvis det var mig, så også tandrem og strammerhjul, men det er jo et spørgsmål om, hvor risikovillig man er.

Og når så toppen er lettet af, så er det jo en vældig god ide at kaste et blik på slitagen i cylindrene.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #10 Dato: 23. Juli 2008 kl: 21:37:46 »
For lige at i kan danne jer et billede, man kan se graten fra bunden af dyseholderen i bunden af hullet :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #11 Dato: 23. Juli 2008 kl: 23:58:32 »
Skrot det. Jeg tror ikke, at det bliver tæt igen, og en dyse, der ikke ligger tæt an mod sit flammeskjold er en forprogrammeret kapital motorschaden.

BTW: Er det godset, der er revnet kl. 5 på billedet?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Claus N.

  • Gæst
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #12 Dato: 24. Juli 2008 kl: 01:21:39 »
Enig, det er noget pis, men sådan er det, desværre. Lavede selv trickket med gløderør, men måtte ofre en ny top, og tro mig, havde fat i alt på mirakelværkstedet, men intet hjalp......... :?

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #13 Dato: 24. Juli 2008 kl: 09:12:17 »
Det er sgu brand ærgeligt.........

MEN man skal bare huske at gøre det gevind nærmest klinisk rent så der ikke er noget som forstyrre når dysen skal skrues i og skal fange gevindet!

OG lige den sidste - før man skruer banjobolte, dyserør og andet af pumpen.........gør den så ren at man vil kunne spise af den - så er man på sikker side at der ikke lige falder et sandkorn ned og laver ulykker!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Dyse skævt i topstykke, hvad nu?
« Svar #14 Dato: 24. Juli 2008 kl: 10:26:09 »
Citat fra: "Jarl"
Er det godset, der er revnet kl. 5 på billedet?


Har lige været ude og kigge efter, nej det er ikke en revne,den kunne fjernes med en finger ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan