0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Har til morgen sat ny ekspansionsbeholder i camperen. Beholder 288,- + moms. Dybdeføler t/beholder 86,- +moms. Blåt låg 112,- +moms Købt hos VW - SMC Odense(Billeder vedhæftet til sidst)Fyldt vand på og kørt en god lang tur på motorvejen.Temperatur på motoren holder sig på 60-70 %. En nål over den røde lampe (på paneltypen med omd tæller). Hvor højt må den ligge ?Omkring dioden er meget almindeligt +/- et par mm afhængig af, hvor meget ir, der er på forbindelserne.Håber det har løst mit problem med at motoren bliver for varm...6 mm udluftningsskrue til kobling vil ikke holde tæt efter udluftning. Har købt en ny. Hjalp det..næ. Hvad kan der mon være galt ?Ud med den igen. Rense, rense, rense - evt lidt forsigtig trykluft. I sidste instans rense gevindet med en gevindtap. Til sidst lufte ud igen og skylle med rigeligt vand alle steder, hvor der er kommet bremsevæske.Der kommer røg ud ved låget på ventildækkslet - må der det ??Nej, men er det røg eller olietåge? Der skal også ligge en oliedeflektorplade. I øvrigt skal der slet ikke være et låg der. Er det et ventildæksel fra en Golf/Passat eller monstro hele motoren er en Golf/Passat. Har du hydrauliske ventilløftere? Hvad er motorkendingsbogstaverne.Kan ikke finde ud af om jeg skal efterspænde topstykket. Har kørt 2500 km efter det blev monteret.Spurgte en mekaniker hvad jeg skulle gøre, og jeg kunne høre i telefonen han nærmest rullede med øjnene og stønnede et overbærende grin. Hvorfor har du dog ikke gjort det ved 1000 km Jamen, fordi jeg var på ferie i Norge, og fordi jeg forinden har læst at det er en religion om man gør eller ikke. Og hvis, hvorfor skal det så være præcis ved 1000 km ? Hvad nu, er jeg lost, skal jeg lade topstykket være, ellers skal jeg efterspænde det ? Eller skal det hele skilles ad og pakkes om ?Ryg en Kings, knap op for en dåsebajer og tag et spil Ludo med knægten. For en måned siden skilte jeg en motor ad, som jeg selv havde samlet for 200.000 km siden. Den blev aldrig efterspændt og toppakningen var stadig tæt, da jeg skilte den ad. Topstykket var til gengæld revnet. Jeg efterspænder ikke mere, og jeg har aldrig oplevet problemer. Myterne om den stærkt nødvendige efterspænding opstår fordi topstykkerne revner. Folk vil ikke acceptere i deres hoved, at topstykket revner, derfor opfindes der utallige forklaringer på, hvorfor der kommer tryk i kølesystemet. I min tid som dieselmand har jeg skiftet flere toppe på VW diesel end de fleste har spist peanuts, og kun én eneste gang har det været toppakningen, der var problemet.Har bestilt en ny tank i Tyskland. (billeder vedhæftet af den gamle)89,- euro + 12 til forsendelse. Incl dichtung (1 pakning, vist nok kun til påfyldningshullet) Resten af pakninger købt hos SMC. Også købt 2 meter 6 mm gummirør og 10 spændebånd. Mener VW skriver at rørene er 5.5 mm..kan man få det ? Kan også skabe lidt forvirring at min 1.6 TD er fra 7/1985 netop måned og år hvor man skifter tankdesign iflg tyskerne. Jeg har bestilt den "nye" model fra efter 7/85 og håber at regpapirer holder stik.Det skal nok holde stikEndnu et problem streget på listen.Endnu et nyt kom til i dag men blev løst inden for en time. Temperaturmåler virkede ikke mere. Det var en rød/gul ledning til føleren i motoren der var knækket.Forummet og folk herinde har virkelig hjulpet mig meget. Tak skal i ha :-)Håber meget i kan hjælpe mig videre med at svare på nogen af de mange spxgsmål jeg stadig bakser med. Kh, P
Hej igen Paul og tak skal du ha'.Ja, de gamle udrangerede VWer kan gi' en grå hår i hovedet før tid :lol: :lol: Det med ændring af farven på håret skal jeg ikke bekymre mig om mere :-)Men jeg trøster mig så med, kun at ha' givet 18000 for den vi købte :wink: Ja, mere burde min heller ikke at ha kostet. Men jeg udstået ærgelsen og accepteret at sælger fik mig denne gang, og jeg nu er startet fra nul med det jeg har.Som Belinda vil jeg også nævne noget med termostaten.Bilen bliver for varm.....men hvis vandet cirkulerer som det skal (køler er jævnt varm, slanger jævnt varme o.s.v.) og den ikke bruger vand eller mangler olie , og ikke mindst, at den er luftet ordentligt ud hvis den har været tom for væske......så kunne det umiddelbart lyde som en forkert termostat med for høj temperatur.Det er helt sikkert en af de ting jeg har i tankerne og vil prøve at skifte, hvis de andre tiltag ikke virker. Men uha......mange år med de modeller har givet en del erfaringer, både gode og dårlige....og ofte kan noget der ligner bagateller være dybt alvorlige fejl og omvendt :lol: :lol: En simpel ting som hvis bremserne hænger bare en lille bitte smule, det kan medføre temperaturforhøjelse på bilen.Jeg skal love dig for at bremserne ikke hænger. Det gjorde de da jeg kørte hjem med bilen efter handelen. Men det var de første 2.500 kr jeg brugte penge på til bilen, nye bremser - all over.Fejlvisning på instrumenterne kan også snyde.Det gør den ikke. Når jeg kører f.eks 50-80 km/t ligger viseren klippefast præcis i midten hen over rød diode. Så snart jeg accelerer op i 90-100 km/t kravler viseren helt derop hvor man ikke har lyst til at se den, og så må jeg sætte farten ned til 80 igen.Jeg prøvede eks. engang, da jeg var helt ny med VWere og ikke kendte deres nykker, at få pillet en motor ud, fordi den hele tiden blev for varm og advarselslampen blinkede efter kort tids kørsel ."Dr. Porters" dom var en defekt toppakning/topstykke....ilægning af anden motor viste samme problem :? :? ....som efterfølgende viste sig at skyldes, ikke at motorerne blev varme, men at der kom vand op i følerstikket øverst på ekspansionbeholderen så det viste forkert