Her mit besyv med, naturligvis for egen regning.
Jeg fornemmer, når man ser reklamematerialet fra introduktionen af Syncroen og læser lidt historie om ingenørerne bag Syncro udgaven af T3en, at vi er i en tidsalder hvor elektronikken endnu ikke har fået sit faste tag i automobil-industrien, men hvor der blandt velhavende fritidsfolk og erhvervsfolk rejste sig et stigende behov for en letkørt men mere terrænkørende bus/varevogn. Et kompromis mellem datidens grove besværlige 4 hjulstrækkere og de populære 1 tons busser og varevogne fra VWs program med med en mere ukompliceret betjening.
Designerne savnede desuden en camper der var lidt mere velegnet til deres årlige udflugter til nordafrika end deres gamle luftkølede westfalia T2 ere.
Viscose koblingen, der er kernen i det automatisk fordelte kraftfordeling, er et fremragende stykke mekanik der i en præ elektronisk alder tilbyder en usædvanlig simpel automatisk balanceret 4 hjustræk. I kombination med en øget frihøjde og det uafhængige hjulophæng lykkedes det VW og Steyr/Puch at bygge et ganske harmonisk og letbetjent køretøj der kunne klare sig i let terræn.
Men en Syncro er ikke som udgangspunkt designet til decideret hardcore offroad kørsel.
I Caravelle udgaven er den ideel til husmoren med hele mini-put fodboldholdet spændt fast i bussen og for fine lyse lærreds sko til at skubbe en 2wd fri af en mudret våd sportsbane eller skråning. Uden at hun skal uddannes i et virvar af gearstænger og ind/udkoblingsmetoder trækker hun sig nemt igennem der hvor en 2wd bus uværgerligt ville begynde at snurre bagjulene rundt. Træd på pedalen og drej på rattet, hun kan bruge sin erfaring fra sin lille fikse Käfer hjemme i indkørslen.. Alt er godt og holdet kommer hele vejen til is-kiosken uden problemer.
I Ladvogns/varevogns udgaven kan lærlingen eller mesteren uden 4wd erfaring få materialer, mandskab og værktøj frem på byggepladsen eller ud til kunder der ikke har asfalt lige til døren. Igen uden bekymringer.. skal man uden for asfalten, vælger man det pædagogiske "Gelände" gear og langsomt men sikkert kommer man frem til målet. Skulle bilen derudover være udstyret med diff-spær kan det logisk og pædagogisk kobles til når terrænbeskaffenheden forværres og lige redde en ud af kniben.. derefter slåes det fra igen..
Med den senere 16" udgave prøvede VW/Steyr at appelere til militær og den slags mere krævende instanser, men som man kan se på antallet bygget var de ikke konkurrencedygtige på pris/performance. Desuden var T4eren allerede klar til at blive lanceret og stærke fraktioner indenfor VW ønskede den altmodische T3 dinosaur UD af vagten.
Alt denne ubekymrethed har dog sin pris, men det er mere aktuelt i dag hvor markedet bugner af gamle udbombede erhvervsvogne der ydermere ofte har haft et uvedligeholdt 3. liv i hænderne på ukyndige fritids-mekanikere.
Jeg er sikker på at en fabriksny (eller næsten ny men top vedligeholdt med alle relevante service på vw værksted) Caravelle Syncro er en drøm at køre i og ubekymretheden ville langt overskygge den lidt tungere styring og øgede venderadius samt det lidt højere brændstofforbrug og vedligeholdelses krav (ikke et ORD om afgifter). Det er dog samtidigt min faste overbevisning at et sådant køretøj kun dukker op hos en entiusiast en gang hvert 2. år og koster et femcifret beløb i Euro og der bliver færre og færre af dem. Eneste anden udvej er at købe en gammel hankat og sætte den i stand fra bunden af med ny undervogn og drivline. Heller ikke en billig affære.
Der er fraktioner af Syncro-nørder der omgribende har modificeret deres vogne så de kan hamle op med "rigtige" 4x4 men det er ikke billigt legetøj og jeg er ret sikker på at de så ikke er lige så cruiser-egnede som Mølles lækre ex-brandbil
Min konklusion må være:
Har man tiden, evnerne og pengene til at købe, køre og vedligeholde en en totalistandsat T3 Syncro, så er det en fornøjelse og en statement i sig selv om en periode i ingenørkunst og mekanik. Og den er yderst velegnet som camper hvis man nogle gange forlader asfalten og gerne vil lige det stykke længere ud i terrænet end man kan med en 2wd. Men når dagen er slut og grillen er slukket så er der råd til lidt færre bøffer og pilsnere end hvis man ville trækkes med en 2wd.
Men er det fordi man skal ud i grusgraven i weekenderne og desuden vil gøre det så billigt som muligt, så find en gammel Lada Niva eller en en Toyota der ikke er til at slå ihjel [size=9]med mindre man hedder dokajønne[/size] :twisted: , de kan gøre en standard T3 syncro til skamme og til meget færre penge i reservedele. (med mindre man har pladsen til at have reservedelsbiler stående og selv renoverer sine reservedele, men det er en helt anden diskussion).
Happy hunting og lad os endelig se billeder af relsultatet.
Herunder et lille billede af en standard Caravelle-syncro og en custom-syncro