Forfatter Emne: Syncro  (Læst 3517 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Syncro
« Dato: 06. August 2008 kl: 20:14:54 »
Syncro har IKKE en normal 5 gears gearkasse med 5'te som et slags overgear til landevejskørsel - ingen af dem, men derimod et G - for Gelände ( offroad)- vel nærmest det modsatte af et 5'te gear :lol:  :lol:
Meget lav gearing så der kan køres i terræn uden at hjulene fedter rundt ved igangsætning.

Eva

  • Gæst
Syncro
« Svar #1 Dato: 06. August 2008 kl: 21:36:18 »
Jeg har haft  tre stykker af gamle Syncro  (turbodiesel).....og aldrig mere Syncro   :wink:

Visco kobling, spærring o.s.v. kan bare ikke holde...og det er alt for dyrt at reparere efter min mening .

På to af dem jeg havde var det defekt ved køb,  den ene efter at have været en tur på bremserullerne i synshallen     :(  :(   ...de blev repareret, og gik i stykker igen efter kort tid.


Mange af reservele  i undervognen passer ikke fra 2WD  



Så ja til alle spørgsmål:

**Kan det skje mer tull med en syncro, og er deler vanskeligere at skaffe? Mer vedlikehold?

Jeg har alltid elsket syncro og dens fantastiske off road egenskaper men er det lett at kjøpe katten i sekken om den er gammel selges for lav pris (mer enn 2WD T3-er)? **

Eva

  • Gæst
Syncro
« Svar #2 Dato: 06. August 2008 kl: 21:44:41 »
***Så da blir det like bråkete å kjøre på strada med syncro som med min gamle T3 med 4-trinn kasse? :/ dvs høyt turtall og støy bare du går over 80km/t **

Nemlig ja   :wink:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Syncro
« Svar #3 Dato: 06. August 2008 kl: 21:44:46 »
Ca. max. cruise hastighed med en turbo diesel er omkring 90 - 100 km/t afhængigt af dækstørrelse, over den hastighed lyder den meget syg og larmer forfærdeligt...

G-gearet er samme udveksling som bakgearet, altså MEGET langsom kørsel, du bruger det KUN i terræn da det er alt for lavt til noget som helst andet...

Det med at visco og spær ikke kan holde kan jeg ikke se noget sandt i...Jovist, viscoen kan ikke holde til dæk med forskellig størrelse for og bag samt en tur på en bremsestand i synshallen, men det er da bare at gøre opmærksom på at den ikke må komme i en sådan hvis de vil det, desuden ved de fleste synshaller godt at syncroer og diverse AWD Volvoer og hvad har vi, ikke må komme på den stand netop pga. visco koblingen i fortøjet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

PARKHAVE

  • Gæst
Syncro
« Svar #4 Dato: 06. August 2008 kl: 22:08:00 »
benzin - diesel - Åh nej ikke igen :lol:  :lol:

Det er en "krig" vi aldrig bliver enige om og som ikke kan "vindes" af nogen

Der er gode argumenter fra begge lejre og du kan finde dem ved at bruge søge funktionen :lol:  :lol:

Jeg kører til daglig V8 benzin med formidable ydelser rent fartmæssigt :twisted:  - træk ved masser af omdrejninger ( for en V8 altså :lol:  :lol: ) og en herlig lyd 8)  8)

Men altså når man skal have masser af kraft fra bunden - trække stor læs m.m. så kommer man altså ikke uden om en turbodiesel - det gør man altså ikke. :!: og så er der lige fløjtelyden - ohhhhhh

Hmmmm - hvordan får man mokket en chevy V8 TurboDiesel ned i røven af en syncro - Hmmmmm  :?:  :?:

Mølle

  • Gæst
Syncro
« Svar #5 Dato: 06. August 2008 kl: 22:39:01 »
Min cruiser helt fantastisk afsted ved 100 kmt. kører let 120 (målt på GPS)
og ud over slid på forreste trækaksler... ingen problemer. En fed og potent udgave af en T3.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Syncro
« Svar #6 Dato: 06. August 2008 kl: 22:45:24 »
Citat fra: "PARKHAVE"

Hmmmm - hvordan får man mokket en chevy V8 TurboDiesel ned i røven af en syncro - Hmmmmm  :?:  :?:


Ikke en syncro, men...
http://blogsimages.skynet.be/images/000/773/479_c96521b17e4a97d67ca8ee8c52776a66.jpg
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Syncro
« Svar #7 Dato: 06. August 2008 kl: 22:51:36 »
Alt er relativt. Jeg ved ikke, hvad du mener med "meget off-road", men hvis det betyder 100 km op over fjeldet hver dag, så tror jeg også, at en Syncro er for klein alle steder.

Jeg ved godt, at jeg nu får hele Syncro-fraktionen på nakken, men jeg er helt enig i Evas synspunkt ang. svagheder i transmissionen, hvis vi sammenligner med egentlige firehjulstrækkere. Hvor nødigt vi end vil erkende det, så er der gode grunde til, at f.eks. Toyota Landcruiser, MB Geländewaqen og Land Rover anvendes, der hvor der virkeligt er brug for 4x4.

Samtidig er der altså forskel på, om det er en underdimensioneret 1,6 TD med 70 små ponyer eller en en stor røvtørstig V8'er eller række 6'er med over 4 liter. I den sammenligning fremstår Syncroen som en lille let økonomisk husmorbil.

T3'erens gearkasser er en achilleshæl. De er overvintret i modificeret udgave helt fra type 1 og har noget bøvl ved at håndtere store belastninger. Særligt i Syncroer, hvor der under terrænkørsel kan forekomme kraftige momentreaktioner kan det blive et problem.

Men som sagt - jeg ved ikke, hvad du har brug for, men forvent ikke Landcruiser-robusthed i en Syncro.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Syncro
« Svar #8 Dato: 07. August 2008 kl: 12:23:32 »
Her mit besyv med, naturligvis for egen regning.



Jeg fornemmer, når man ser reklamematerialet fra introduktionen af Syncroen og læser lidt historie om ingenørerne bag Syncro udgaven af T3en, at vi er i en tidsalder hvor elektronikken endnu ikke har fået sit faste tag i automobil-industrien, men hvor der blandt velhavende fritidsfolk og erhvervsfolk rejste sig et stigende behov for en letkørt men mere terrænkørende bus/varevogn. Et kompromis mellem datidens grove besværlige 4 hjulstrækkere og de populære 1 tons busser og varevogne fra VWs program med med en mere ukompliceret betjening.

Designerne savnede desuden en camper der var lidt mere velegnet til deres årlige udflugter til nordafrika end deres gamle luftkølede westfalia T2 ere.

Viscose koblingen, der er kernen i det automatisk fordelte kraftfordeling, er et fremragende stykke mekanik der i en præ elektronisk alder tilbyder en usædvanlig simpel automatisk balanceret 4 hjustræk. I kombination med en øget frihøjde og det uafhængige hjulophæng lykkedes det VW og Steyr/Puch at bygge et ganske harmonisk og letbetjent køretøj der kunne klare sig i let terræn.

Men en Syncro er ikke som udgangspunkt designet til decideret hardcore offroad kørsel.

I Caravelle udgaven er den ideel til husmoren med hele mini-put fodboldholdet spændt fast i bussen og for fine lyse lærreds sko til at skubbe en 2wd fri af en mudret våd sportsbane eller skråning. Uden at hun skal uddannes i et virvar af gearstænger og ind/udkoblingsmetoder trækker hun sig nemt igennem der hvor en 2wd bus uværgerligt ville begynde at snurre bagjulene rundt. Træd på pedalen og drej på rattet, hun kan bruge sin erfaring fra sin lille fikse Käfer hjemme i indkørslen.. Alt er godt og holdet kommer hele vejen til is-kiosken uden problemer.

I Ladvogns/varevogns udgaven kan lærlingen eller mesteren uden 4wd erfaring få materialer, mandskab og værktøj frem på byggepladsen eller ud til kunder der ikke har asfalt lige til døren. Igen uden bekymringer.. skal man uden for asfalten, vælger man det pædagogiske "Gelände" gear og langsomt men sikkert kommer man frem til målet. Skulle bilen derudover være udstyret med diff-spær kan det logisk og pædagogisk kobles til når terrænbeskaffenheden forværres og lige redde en ud af kniben.. derefter slåes det fra igen..

Med den senere 16" udgave prøvede VW/Steyr at appelere til militær og den slags mere krævende instanser, men som man kan se på antallet bygget var de ikke konkurrencedygtige på pris/performance. Desuden var T4eren allerede klar til at blive lanceret og stærke fraktioner indenfor VW ønskede den altmodische T3 dinosaur UD af vagten.

Alt denne ubekymrethed har dog sin pris, men det er mere aktuelt i dag hvor markedet bugner af gamle udbombede erhvervsvogne der ydermere ofte har haft et uvedligeholdt 3. liv i hænderne på ukyndige fritids-mekanikere.

Jeg er sikker på at en fabriksny (eller næsten ny men top vedligeholdt med alle relevante service på vw værksted) Caravelle Syncro er en drøm at køre i og ubekymretheden ville langt overskygge den lidt tungere styring og øgede venderadius samt det lidt højere brændstofforbrug og vedligeholdelses krav (ikke et ORD om afgifter). Det er dog samtidigt min faste overbevisning at et sådant køretøj kun dukker op hos en entiusiast en gang hvert 2. år og koster et femcifret beløb i Euro og der bliver færre og færre af dem. Eneste anden udvej er at købe en gammel hankat og sætte den i stand fra bunden af med ny undervogn og drivline. Heller ikke en billig affære.

Der er fraktioner af Syncro-nørder der omgribende har modificeret deres vogne så de kan hamle op med "rigtige" 4x4 men det er ikke billigt legetøj og jeg er ret sikker på at de så ikke er lige så cruiser-egnede som Mølles lækre ex-brandbil  8)

Min konklusion må være:

Har man tiden, evnerne og pengene til at købe, køre og vedligeholde en en totalistandsat T3 Syncro, så er det en fornøjelse og en statement i sig selv om en periode i ingenørkunst og mekanik. Og den er yderst velegnet som camper hvis man nogle gange forlader asfalten og gerne vil lige det stykke længere ud i terrænet end man kan med en 2wd. Men når dagen er slut og grillen er slukket så er der råd til lidt færre bøffer og pilsnere end hvis man ville trækkes med en 2wd.

Men er det fordi man skal ud i grusgraven i weekenderne og desuden vil gøre det så billigt som muligt, så find en gammel Lada Niva eller en en Toyota der ikke er til at slå ihjel [size=9]med mindre man hedder dokajønne[/size] :twisted: , de kan gøre en standard T3 syncro til skamme og til meget færre penge i reservedele. (med mindre man har pladsen til at have reservedelsbiler stående og selv renoverer sine reservedele, men det er en helt anden diskussion).

Happy hunting og lad os endelig se billeder af relsultatet.

Herunder et lille billede af en standard Caravelle-syncro og en custom-syncro  8)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012