Forfatter Emne: Servicemeddelelse ang. fejl i So wird es gemacht  (Læst 3067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Servicemeddelelse ang. fejl i So wird es gemacht
« Dato: 02. September 2008 kl: 20:05:58 »
Kære forumister.

Jeg er lige ved at lave fortøj. I den forbindelse har jeg min "So wird es gemacht" (den med oliefingrene) liggende til lige at tjekke foreskrevne tilspændingsmomenter. Så skulle jeg til at spænde de to M10 bolte, der holder øverste bærekugle fast i bærearmen. 30 nm skrev bogen. Det synes jeg godt nok lød af meret lidt til en M10, så jeg suste lige ind og kiggede i VW's Rep.leitfaden. Og ganske rigtigt - den foreskriver 60 nm. Nu har jeg så tjekket 2 andre kilder, der alle angiver 60 nm.

Altså -  ret jer ikke efter So wird es gemacht - det kan i yderste fald koste et flygtende hjul.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 02. September 2008 kl: 20:44:38 »
Det er sgu bonus info Jarl, men må desværre "skuffe" dig....

... i 13. oplag ER det rettet til 60 Nm  :wink:

(det er selvfølgelig stadigt relevant for tidligere oplag!)

Ifm rep af JanK's bremser var der i hans so wird's gemacht billeder af noget der lignede T2 stumper, mens der i min senere udgave mere var noget der lignede det der sad på Ingered!

Så de retter heldigvis til i de forskellige oplag.

ps: har lige fået tante else til at køre på værksteds pc'en - desværre er der ikke meget beskrevet til hverken blommen eller trambussen - tilgengæld står der en del til nyere modeller... hvad man så kan bruge det til er et godt spørgsmål!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 03. September 2008 kl: 00:28:32 »
Ja, man skal ikke altid stole blindt på manualer.
I Haynes ellers udmærkede manual for benzin udgaverne er der anvist hvordan strømfordelerens mellemaksel monteres MED skiven på. Gør man det, kvaser den messing gearingen (Og det er både en dyr og p....besværlig lærestreg ) da krumbassen så skal ud igen.
Jeg taler af dyrekøbt erfaring!
Lirk først skiven på plads med f.eks. et stykke gevindjern - og spar tid og ærgrelser.

I min noget bedagede udgave står der sørme også 30 Nm for øverste bærekugle.