0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.
Nu læner jeg mig jo op af diesel.stadiet, og hret godt spørgsmål, da jeg kører småture i ny og næ (og her mener jeg under 10 km), indimellem 50 km ture (ud til den hemmmelige lade), og så 2-4000 km på sommerferien.Men kan en diesel leve med det kørselsmønster uden at dø før tid - for så vil det jo være synd at jeg går over til diesel...Intet problem! Alt andet er gammel overtro fra en tid, hvor dieselmotorer skulle forvarmes med et lille bål under bundkarret.Og hvad med diesel-økonomi?Een ting er gode historier med 12-14 km/l (75 øre pr km), en anden ting er at stå med 10-11 gps.km/l som bøden for at ligge med 120 km/t på motorvejen (stadigt billigere end 7.5 km/l med benzin, men dieselafgiften gør ondt..........)Skal vi snakke realitet eller mytologi? Myterne om at en diesel er god for 14 km/l i daglig drift er for mig det samme, som, når min søn fortæller mig, at har har set en million måger på en mark. Man skal naturligvis ikke efterprøve om tallet 1.000.000 er korrekt - han forsøger bare at udtrykke, at der var mange måger. Jo, man kan da godt køre 14 km/l på en god langtur med højt lufttryk i dækkene og varm motor osv. osv. Men det er bare ikke et realistisk dagligt kørselsmønster for ret mange af os. Min bil kørfer alverdens blandet kørsel - 2 km til fodbold med ungerne, ind til bageren, over på tanken efter smøger, på job (36 km), til Tyskland efter koks med 2 T trailer osv. osv. Målt over 90.000 km giver det et autentisk gennemsnit på 11,8 km/l.Og så vær lige opmærksom på, at den helt store joker her ligger i forbruget i opvarmningsfasen. En benzin går ikke 5 km/l, så længe den spæder ekstra til med choker eller koldstartsdyse. En diesel har også et merforbrug, når den er kold, men slet slet ikke i samme størrelsesorden.Så - hjælp mig diesel-guruer til at blive et mere oplyst menneske - før jeg ender i den anden grøft og bare opgraderer til en 2.1 DJ'er med 112 vrinskende hingste.2,1'eren er garanteret nemmere at vedligeholde og kræver færre timer med hovedet i motorrummet. Samtidig er der en læringsproces, før man omgåes en diesel med samme handlekraft som en benziner. Det kan man se, som en sjov udfordring, man bliver klogere af, eller også kan man irriteres over, at man skal sætte sig ind i noget besværligt nyt. Én ting kan jeg love: Der er lærepenge, der skal betales - det har alle dieseldrivere vist sandet.Valget er dit, men du skal være velkommen i flokken, der benytter motorer udviklet senere end i efterkrigsåreneGode hilsnerJens Jakob
Nu læner jeg mig jo op af diesel.stadiet, og hret godt spørgsmål, da jeg kører småture i ny og næ (og her mener jeg under 10 km), indimellem 50 km ture (ud til den hemmmelige lade), og så 2-4000 km på sommerferien.Men kan en diesel leve med det kørselsmønster uden at dø før tid - for så vil det jo være synd at jeg går over til diesel...Og hvad med diesel-økonomi?Een ting er gode historier med 12-14 km/l (75 øre pr km), en anden ting er at stå med 10-11 gps.km/l som bøden for at ligge med 120 km/t på motorvejen (stadigt billigere end 7.5 km/l med benzin, men dieselafgiften gør ondt..........
jensjakob nu skriver du 120km/t på motorvej!, så er det ik en diesel t3 du skal ha :wink: så høje omdr.tal vil jeg aldrig udsætte vores camper for, jeg tror faktisk heller ik at den kan :lol:
Tak til alle for gode input.@Jarl: Nu er min benziner jo lun efter 800 meter allerede, hvor lang tid tager en diesel om at blive lun?Hvad mener du med lun? Mener du det tidspunkt, hvor motorstyringen ikke længere tilfører ekstra benzin? I givet fald er din benziner - afhængigt af udendørstemp. noget længere end 800 m om det, tror jeg - altså med mindre du bor for foden af Alpe d'Huez og starter hver morgen med en enkeltstart opad. Men jo, en diesel har en længere opvarmningsfase - det er jo indlysende. En motor, der kanaliserer energien ned på trækakslerne fremfor ud i køleren vil jo være længere om at blive varm. Men har du hæftet dig ved pointen i det her: En diesel har ikke nogen choker og derfor er merforbruget kun den smule, som en kold motor har i merfriktion. En benz derimod pøser de dyre dråber ind i rå mængder. Nettoresultatat er, at en kold benziner måske går 3-5 km/l. En kold diesel går vel 8-10. det er da værd at tage med.BTW: Produktionen af OJ's ligger pt stille grundet arbejdspres, så jag argumenterer ikke for for min syge bedstemor og min tegnebog. Men der findes måske OC'er - endda tættere på dig?
100-110 km/t på speedometer og hvide knoer...Hmmmmmm - Jeg har det bedst med en stabil marchhastighed på 120 på motorvej, også når der er 2 voksne og 5 børn og telt og køkken og køleskab og tagboks og stole og bord og tøj og regntøj og værktøj og reservedele og og og...Med telebussen kan jeg komme op på 115-125 ned ad bakke, og 110 ligeud - men det er bakkerne og modvinden der styrer tophastigheden, ikke motorkraften... (60 hk).Er det totalt utopi i en 1.6TD (tilsat oliekøler) at holde en marchfart på 120 (GPS fart)?Ja, jeg ved godt at diesel ikke skal have bank, men jeg kan stadig huske engang jeg kørte hjem fra Poiteirs i sydfrankrig i en 508D med 80 km/t -nørj der var lang vej til Venedig..........Så hvad er tålelig/mulig marchfart for en 1.6TD med ök på motorvej?Gode hilsnerJens Jakob