Forfatter Emne: vandafgang  (Læst 6246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
vandafgang
« Dato: 11. September 2008 kl: 11:31:17 »
nu har jeg 2 gange luftet kølesystemet ud og hver gang smider den 2-4 liter vand når den har været ude og køre og har fået lov at lave lidt  
og denne gang har jeg lagt mærke til at der ligger et lag skum foroven i ekspantionsbeholderen (ser lidt ud som om der er sæbe i ) og det er ikke olieskum

vandet stiger ikke når man gasser op
der er ikke olie i vandet
der er ikke vand i olien

nogen der har en ide om hvad der kan være galt
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
vandafgang
« Svar #1 Dato: 11. September 2008 kl: 12:00:10 »
Hej Bos

Skummet aner jeg ikke hvad kan være, andre er klogere her.

Men Bergwacht havde samme symptomer, det var en utæthed ved overgangen mellem gummislange og de lange rør under bunden af bilen.

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3296&start=15&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
vandafgang
« Svar #2 Dato: 11. September 2008 kl: 12:27:01 »
hvis jeg ikke har luftet den rigtigt ud laver den så så meget tryk i systemet at den presser vandet ud gennem overløbet på den dunk bag nummerpladen
jeg fik lige set at jeg har glemt at åbne for den ventil i motorrummet :oops:
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
vandafgang
« Svar #3 Dato: 11. September 2008 kl: 12:31:09 »
Hej,

Jeg har aldrig set at der blev presset vand ud af dunken bag nummerpladen.

Men en klassiker er at studsen på låget til ekspansionsbeholderen (den anden) er revnet, så når motoren bliver varm, skyder den vandet ud der, istedetfor at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
vandafgang
« Svar #4 Dato: 11. September 2008 kl: 12:37:30 »
Citat fra: "jensjakob"
Hej,

Jeg har aldrig set at der blev presset vand ud af dunken bag nummerpladen.

Men en klassiker er at studsen på låget til ekspansionsbeholderen (den anden) er revnet, så når motoren bliver varm, skyder den vandet ud der, istedetfor at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.

Gode hilsner

Jens Jakob


men det er der den presser vandet ud af 3 små huller foroven i dunken
ekspantionsbehaolderen ser ikke ret gammel ud og det gør vandpumpen heller ikke
så det ser mest ud som om den presser alt vandet ned i påfyldningsbeholderen og så ud af overløbet i den
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
vandafgang
« Svar #5 Dato: 11. September 2008 kl: 12:41:20 »
Har du et andet låg til ekspansionsbeholderen du kan afprøve?

Det kan være så simpelt som at den godt kan presse vand ud af ekspansionsbeholder, men af en eller anden grund ikke suge det tilbage?

Prøv også at læs FarT3's tråd om den kogende passat
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

T3Anders

  • Gæst
vandafgang
« Svar #6 Dato: 11. September 2008 kl: 13:08:32 »
Ikke at der er nogen sammenhæng, men da min motor døde fordi der ingen køling var pga. en knækket kilerem, skød den også væsken ud af de omtalte 3 huller efter en 3-4km.........så det kan ske at vandet finder den vej ud, men til gengæld var der også godt med lys og lyd på instrumentbrættet foran føreren  :? og tryk og temperatur har nok været temmelig højt......(nej det var ikke mig der sad der)

Fik så en god undskyldning for at putte en OJ JX'er i, med lidt tilskud fra chaufføren, så chaufføren er taget til nåde! :D

Eva

  • Gæst
vandafgang
« Svar #7 Dato: 11. September 2008 kl: 15:01:21 »
Citat fra: "bos1"
hvis jeg ikke har luftet den rigtigt ud laver den så så meget tryk i systemet at den presser vandet ud gennem overløbet på den dunk bag nummerpladen
jeg fik lige set at jeg har glemt at åbne for den ventil i motorrummet :oops:


Nej, men det gør den hvis der er gået en toppakning......og som regel kan du så også se kølevandsstænk op på bagenden af bilen.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
vandafgang
« Svar #8 Dato: 11. September 2008 kl: 15:41:26 »
Citat fra: "jensjakob"
Har du et andet låg til ekspansionsbeholderen du kan afprøve?

Det kan være så simpelt som at den godt kan presse vand ud af ekspansionsbeholder, men af en eller anden grund ikke suge det tilbage?

Prøv også at læs FarT3's tråd om den kogende passat


jeg har desværre ikke et andet låg
men det der sidder på nu ser fint ud og er ikke meget ældre end beholderen
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
vandafgang
« Svar #9 Dato: 11. September 2008 kl: 15:42:46 »
Citat fra: "Eva"
Citat fra: "bos1"
hvis jeg ikke har luftet den rigtigt ud laver den så så meget tryk i systemet at den presser vandet ud gennem overløbet på den dunk bag nummerpladen
jeg fik lige set at jeg har glemt at åbne for den ventil i motorrummet :oops:


Nej, men det gør den hvis der er gået en toppakning......og som regel kan du så også se kølevandsstænk op på bagenden af bilen.


tror nu ikke det er toppakningen da den hverken ryger eller har andre symtomer der skulle svare til en defekt pakning
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Mads-kaa

  • Gæst
vandafgang
« Svar #10 Dato: 11. September 2008 kl: 18:18:39 »
Citat fra: "jensjakob"
at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.

Gode hilsner

Jens Jakob


Det er en misforståelse... Beholderen bag servicelågen er ikke til at tage tykket af systemet, men til at levere vand hvis systemet lige mangler lidt. Påfyldningsbeholderen er ikke beregnet til tryk.

@Bos: hvor bliver vandet af? Hvis du ikke har luftet ordentligt ud kan du jo ikke regne med noget.
Luft ordentlig ud, kør en lang tur, og så ned på maven og lyt efter væse-lyde(???)

/Mads

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
vandafgang
« Svar #11 Dato: 11. September 2008 kl: 18:25:17 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "jensjakob"
at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.

Gode hilsner

Jens Jakob


Det er en misforståelse... Beholderen bag servicelågen er ikke til at tage tykket af systemet, men til at levere vand hvis systemet lige mangler lidt. Påfyldningsbeholderen er ikke beregnet til tryk.

@Bos: hvor bliver vandet af? Hvis du ikke har luftet ordentligt ud kan du jo ikke regne med noget.
Luft ordentlig ud, kør en lang tur, og så ned på maven og lyt efter væse-lyde(???)

/Mads


vandet bliver netop presset ud af overløbet på beholderen bag servicelågen
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
vandafgang
« Svar #12 Dato: 11. September 2008 kl: 20:38:16 »
Carsten

Mads-kaa

  • Gæst
vandafgang
« Svar #13 Dato: 11. September 2008 kl: 20:48:19 »
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "jensjakob"
at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.

Gode hilsner

Jens Jakob


Det er en misforståelse... Beholderen bag servicelågen er ikke til at tage tykket af systemet, men til at levere vand hvis systemet lige mangler lidt. Påfyldningsbeholderen er ikke beregnet til tryk.

@Bos: hvor bliver vandet af? Hvis du ikke har luftet ordentligt ud kan du jo ikke regne med noget.
Luft ordentlig ud, kør en lang tur, og så ned på maven og lyt efter væse-lyde(???)

/Mads


vandet bliver netop presset ud af overløbet på beholderen bag servicelågen


Så er der helt sikkert noget galt med låget på din ekspansionsbeholder.

/Mads

Eva

  • Gæst
vandafgang
« Svar #14 Dato: 11. September 2008 kl: 20:59:47 »
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "jensjakob"
at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.

Gode hilsner

Jens Jakob


Det er en misforståelse... Beholderen bag servicelågen er ikke til at tage tykket af systemet, men til at levere vand hvis systemet lige mangler lidt. Påfyldningsbeholderen er ikke beregnet til tryk.

@Bos: hvor bliver vandet af? Hvis du ikke har luftet ordentligt ud kan du jo ikke regne med noget.
Luft ordentlig ud, kør en lang tur, og så ned på maven og lyt efter væse-lyde(???)

/Mads


vandet bliver netop presset ud af overløbet på beholderen bag servicelågen


Ja, og hvis der er gået en toppakning =   når motoren er i gang, så bliver der  presset luft   ud i køleanlægget, der jo er lukket...så presses vandet ud gennem låget/ventilen i ekspansionsbeholderen og ud i den bagerste beholder bag den låge nummerpladen sidder på.....for det er det eneste sted det kan komme ud, for hvis ikke det kan komme ud den vej, så springer enten ekspansionsbeholderen elelr slanger.

Hvis dækslet på ekspansionsbeholderen er i stykker, bliver der ikke ved med at komme vand derud i den beholder, men det gør kun den mængde der altid kommer når vandet varmes op og udvider sig....den eneste forskel er så, at anlægget ikke tager det tilbage igen når vandstanden falder når bilen køler af....og det er bestemt slet ikke de op til 4 liter, der er tale om her.