1) Er der tendens til at den fortrænger vandet fra den forreste ekspansionsbeholder til den bagerste ved nummerpladen? Overfyldes sidstnævnte?
2) Fyld den forreste helt op og hold den toppet op hele tiden. Start motoren og tjek, om der vedvarende kommer luftbobler op til overfladen.
3) Er der tendens til lidt oliefilm op overfladen af vandet?
4) Luk systemet igen. Luft ud, lad den køle ned og fyld systemet igen. Varm op, kør en tur og iagttag, om kølevandsslangerne bliver unaturligt hårde og spændt op som en ballon.
Hvis alle ovenstående forhold kan afvises, så er der ikke problemer med toppen. - Og omvendt!
At bilen kører fremragende indikerer intet om toppens tilstand. Den smule, der fortrænges fra forbrændingskammeret til kølesystemet gennem en lille revne, kan slet ikke registreres i motorens performance.
Har du tidligere haft køleproblemer? Har du pillet ved kølesystemet for nylig? Den begynder jo ikke spontant at overophede eller at spytte vandet om i den bagerste ekspansionsbeholder, med mindre, der sker en forandring af trykforholdene i kølesystemet.
Revner i topstykket udmønter sig ikke nødvendigvis i vandforbrug. Typisk starter det med en overdreven (mere end termoudvidelsen berettiger) trykopbygning i kølesystemet. Forbrændingstryk fra forbrændingskammeret finder ud i kølesystemet, og gasserne ophobes i forreste ekspansionsbeholder. Kølevæsken fortrænges gennem trykventilen i toppen af beholderen om til den bagerste beholder ved nummerpladen. Derfor reagerer LED-dioden i termometeret på at der er for lidt væske. Samtidig stiger temperaturen grundet manglende væske. Det medfører så en generelt øget motortemperatur, og derfor reagerer turboventilatoren, der styres af en termokontakt, som tænder ved 104 grader.
Med andre ord kunne man altså godt påstå en rationel årsagssammenhæng mellem dine iagttagelser og min diagnose, men undersøg de i indledningen nævnte forhold først for at verificere eller falsificere tesen. Til gengæld ville det i min optik være temmelig ubegrundet at kaste sig over vandpumpen, men der er jo frit slag...