Forfatter Emne: turbo  (Læst 5113 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
turbo
« Dato: 27. September 2008 kl: 11:35:13 »
Hej og velkommen til.

Dit spørgsmål vil give mindst 2 forskellige svar på dette forum:

1) Ja, det kan man godt - du skal bare proppe begge olierør til turboen, tage kompressordelen og midtersektionen af turboen og så lade selve turbinehuset (det rustne støbejernshus forrest) sidde. Hullet, der efterlades fra de afmonterede dele proppes til med en rund plade, så udstødningssystemet igen er tæt, og der etableres en luftpassage fra luftfilter til indsugningsmanifold. Dernæst tilpasses dieselpumpens justering til den mindre luftmængde.

2) Ovenstående er en praktisk mulighed, men i mine øjne slet ikke anbefalelsesværdig. Af strømningstekniske årsager kommer du ikke engang op på de 50 hk en almindelig sugediesel har. Motoren bliver sur og træg.
Hvis du vil af med turboen, så er der én god vej til det. Find et sæt manifolder og udstødning fra en sugediesel og tilpas pumpens justering. Så duer det.

Men hvorfor vil du af med din turbo? Bruger den ubehersket olie? Eller er det i virkeligheden underkompression fra en udslidt motor, der giver symptomer som en slidt turbo?

Hvis du søger lidt på vores forum, vil du se, at emnerne har været behandlet rigtig mange gange, og der ligger rundt omkring gode anvisninger og diskussioner, man kan blive klog på sin motor af. Hvis du har lidt teknisk blod i årene, så kunne du jo også kaste dig ud i en renovering af din turbo - hvis det altså er den, det er galt med. Se evt. mere om det her:
http://www.jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
turbo
« Svar #1 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 18:03:10 »
Begge dele har indflydelse. Indsugningsmanifolden mest, men TD'erens udstødningsmanifold er også udformet meget "antibananmanifold-agtigt", så i den kan man ikke forvente, at den ene cylinder hjælper den anden af med forbrændingsresterne.

Udformning af manifolder er et komplekst og meget afgørende stykke arbejde. det er ikke bare en tilfældig samling af rør, der er brokket sammen. Nogle konstruktører har brugt masser af timer på at beregne og teste manifoldernes udformning, så motoren får den maximale cylinderfyldning. Derfor er manifolder også tilpasset hinanden og en D-indsugningsmanifold spiller ikke nødvendigvis særlig godt sammen med en TD udstødningsmanifold.

Mit klare råd vil bestemt være, at skifte dem begge, men kan det ikke lade sig gøre (på trods af at landet svømmer i sugedieselmanifolder...), så er indsugningsmanifolden den mest afgørende på en 4-taktsmotor.

Har du i øvrigt tilpasset pumpemængde og dysetryk til suge-set-up? der er der formentligt også lidt at hente, så du kan komme lidt i nærheden af de 50 hk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
turbo
« Svar #2 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 19:35:46 »
Jeg synes at indsugningsmanifoldet på en sauger er en rigtig flot konstruktion, som leder tankerne hen på RÆS.. og der står også en masse luft imellem luftfilteret og selve manifoldet, hvilket altid har været god motor karma.

TD manifoldet er til gengæld nærmest en venturi, hvor jeg vil vædde på at overfladearealet af selve indgangen så langt fra matcher de 4 forgreninger.. men det modvirkes vel i nogen grad af overtrykket fra turboen??? omvendt skal der ikke så meget fantasi til at forestille sig, at der ikke er lige meget luft tilgængeligt til de to midterste cylindrer og de to yderste cylindrer??? Måske teoretisk, men dog en faktor, som dem der også kan finde på at arbejde med overstand vil kunne interessere sig for??   i bund og grund er det meget svært at forestille sig luft-flowet i et TD manifold, hvor luften skal finde vej og hele tiden på skift skal bremses og accelereres og ledes nye veje, når den endelig havde valgt en retning.  Vrøvl??? ja måske...

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
turbo
« Svar #3 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 20:36:28 »
Fuldstændig enig i dine betragtninger!

Der ligger vist et gammelt indlæg om cylinderfyldning, som sikkert kan søges frem vha. søgefunktionen, hvis nogen skulle gide læse det...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
turbo
« Svar #4 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 20:41:54 »
Citat fra: "Jarl"
Fuldstændig enig i dine betragtninger!

Der ligger vist et gammelt indlæg om cylinderfyldning, som sikkert kan søges frem vha. søgefunktionen, hvis nogen skulle gide læse det...


hmmm...med alt det du hælder ud af ørene, hvem skulle så gide læse det??? :wink:  :wink:

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
turbo
« Svar #5 Dato: 28. Oktober 2008 kl: 22:06:28 »
Kan kun give dig ret :wink:  Skal vist snart have et nyt brugernavn, så jeg kan få frit lejde til at skrive noget mere...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
turbo
« Svar #6 Dato: 29. Oktober 2008 kl: 11:40:59 »
Citat fra: "Jarl"
Kan kun give dig ret :wink:  Skal vist snart have et nyt brugernavn, så jeg kan få frit lejde til at skrive noget mere...


Ævleren er et bud, eller hvad med lokumsskribenten?

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
turbo
« Svar #7 Dato: 29. Oktober 2008 kl: 13:23:04 »
Citat fra: "Mads-kaa"


Ævleren er et bud, eller hvad med lokumsskribenten?

/Mads


Det var da muligheder - nu er Mads-kaa jo allerede taget :P
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
turbo
« Svar #8 Dato: 29. Oktober 2008 kl: 16:08:34 »
"Der Alte"
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

  • Gæst
turbo
« Svar #9 Dato: 29. Oktober 2008 kl: 16:17:30 »
Citat fra: "lagoni"
"Der Alte"
 :lol:


Det går da ikke.. det er jo det vi kalder dig (når du ikke er tilstede) :twisted:  :wink:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
turbo
« Svar #10 Dato: 29. Oktober 2008 kl: 16:44:13 »
Hov altså, det mig der ævler (babler) - undskyld!!!!!!!!!!!!!!!!
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
turbo
« Svar #11 Dato: 29. Oktober 2008 kl: 17:15:49 »
Citat fra: "Bo"
Citat fra: "lagoni"
"Der Alte"
 :lol:


Det går da ikke.. det er jo det vi kalder dig (når du ikke er tilstede) :twisted:  :wink:


Jeg synes at Nestor vil være passende...

Mølle

  • Gæst
turbo
« Svar #12 Dato: 29. Oktober 2008 kl: 17:17:10 »
Citat fra: "Bo"
Citat fra: "lagoni"
"Der Alte"
 :lol:


Det går da ikke.. det er jo det vi kalder dig (når du ikke er tilstede) :twisted:  :wink:


Jeg synes at Nestor vil være passende...


WIKI: Nestor (titel) – den ældste eller mest erfarne, f.eks. i en forsamling eller inden for et fag, kaldes en nestor efter den græske konge, som var den ældste af kongerne ved Troja

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
turbo
« Svar #13 Dato: 29. Oktober 2008 kl: 17:51:33 »
Hvis du ikke vil være Jarl, så måske.:

Hertug eller Baron

Medmindre du allerede føler dig klar til et Prins. :wink:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
turbo
« Svar #14 Dato: 29. Oktober 2008 kl: 18:35:11 »
Hvad med "dieselguru" i ordets mest positive forstand ?
 :D  :D