Hvis det er oliestøddæmpere vil du højest opdage at de hurtigt bliver dårlige da de kommer til at arbejde i et nyt område.
Hvis det er olie/gas dæmpere med komfort & sikkerheds zone kan du få nogle meget uheldige køreegenskaber når de i et sving skifter mellem de to zoner.
Når det så er sagt er det med om det kan svare sig at spare de par håndører det koster på det automobil du er ved at skifte på! Specielt set ift det ekstra arbejde PLUS udgiften til sporringen det vil være at skulle gøre det om ½ år. Når du så alligevel er ved det så skift ALLE gummibøsningerne foran! To komplette bærearme koster ikke alverden. Husk toplejerne.
JAJA det lyder dyrt, men skift følgende når du alligevel vil skifte de der fjedre: støddæmpere - husk beskyttelses manchetter, toplejer for, bærearme (husk det lille stålrør der skal inden i den bagerste bøsning på bærearmen, den følger ikke med), stabilisator bøsninger. De bagerste bøsninger skifter man kun hvis og når de er døde da de ikke er for sjove + de kan skiftes uden bilen skal spores.
Når det hele er skiftet og spændt med korrekt moment husk det - det ang sikkerhed! Kører du ned på et dæk center og får bilen sporet vha 4-hjuls udmåler - ikke en eller anden rusten stålstang.
Der er et par grunde til du skal gøre det. Du får en bil der kører markant bedre, længere på literen, slider mindre på dækkene og får de korrekte køreegenskaber - sikkerhed. De 700,- sådan en tur koster er givet godt ud!
Og i mine øjne kan man ikke undgå det; Dels har du haft det adskilt og det er ikke muligt at samle 100% ens igen og dels har du ændret geometrien ved at sænke den.
Sidst men ikke mindst skal du huske det som omkring 95% ikke får gjort - justeret din lastafhængige alb ventil ift bilens sænkning.... Ellers tror bilen den er med læs og sender mere bremsekraft til baghjulene der så har risiko for at overbremse!
Alt det bøvl bare for at få bilen til at se smart ud ved at sænke den et par tommer :roll: Ja - cé la vie