Forfatter Emne: Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...  (Læst 5837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Dato: 19. Oktober 2008 kl: 14:25:30 »
Hi folks
Jeg faldt over de her billeder, den er med 156 Volt og 28 6Volt batterier og en 70 heste Warp Netelmotor Netgean?!. Klarer en distance paa 80 km med 110 km i timen ... i slutningen kommer den tyske tekst. Det her er fremtiden, braendstofceller optimerer og prisen er da rimeligt.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #1 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 14:26:24 »
Die Redaktion von sueddeutsche.de sieht sich um - im "Weltspiegel": Welche Autos fahren die anderen? Wie reagieren andere Länder und Hersteller auf den Klimawandel? Wer steigt auf alternativ angetriebene Fahrzeuge um?
Bruce Sherbon aus Oklahoma hatte eines Tages die Nase voll von hohen Spritpreisen. "Das wollte ich einfach nicht mehr mitmachen", erzählt er. Denn sein Hobby geht ganz schön ins (Sprit-)Geld: Bruce ist ein "Mopar Guy", kennt also die klassischen Musclecars von Dodge, Plymouth und Chrysler (die den Namen Mopar der Chrysler-Ersatzteilabteilung Motor Parts verdanken) aus dem Effeff. "Ich liebe das Feeling dieser Autos und genieße die Aufmerksamkeit, die man damit bekommt", sagt der Sammler.
Der 71er Plymouth Duster sollte eigentlich sein neuer "Daily Driver" werden - sein Auto für den Alltag. Der Wagen war in den siebziger Jahren ein Low-Budget-Musclecar, mit dem man für wenig Geld mächtig Bumms unter die Haube bekam. Der Name war Programm: Chevrolet Novas, Camaros oder Ford Mustangs sollten den Staub des Duster fressen. Der Zweitürer war vergleichsweise leicht und konnte es in der Top-Motorisierung (V8 mit 5,6 Litern Hubraum und 275 SAE-PS) mit so manchem Big-Block-Musclecar aufnehmen.
Der Duster war fertig restauriert, als Bruce Sherbon im Juli an den kletternden Spritpreisen verzweifelte - umgerechnet 70 Cent pro Liter sind für amerikanische Verhältnisse und Verbräuche extrem viel. Eine Alternative zum Benzinbetrieb musste her. "Ich habe alle Formen alternativer Antriebe durchgerechnet und bin zu dem Schluss gekommen, dass nur ein Umbau zum Elektroauto wirtschaftlich Sinn machen würde", erzählt Bruce. Platz für Elektromotor und Batterien bot der Wagen mehr als genug. Und auch bei der Gewichtsverteilung hielt Bruce seinen Duster für einen optimalen Kandidaten.
"Electrical Storm" nennt er sein Projekt. "Außer einem DeLorean habe ich bisher noch kein cooles Auto gesehen, das jemand auf Elektrobetrieb umgerüstet hat. Die meisten Leute scheinen dafür nur die kleinsten, leichtesten und hässlichsten Autos zu nehmen, die sie kriegen können." Aber, so Bruce: "Aber bevor ich so was fahre, tanke ich lieber weiter Sprit oder gehe zu Fuß."
Deshalb musste sich der V8-Motor des Duster verabschieden und einem Elektroantrieb weichen: Der Netgain Warp 9-Motor leistet in der geplanten Konfiguration ungefähr 70 PS. Zur Kraftübertragung musste Bruce Sherbon einen speziellen Adapter für das Dreiganggetriebe des Duster anfertigen lassen.
Die Batterien hat er auf einem selbst geschweißten Rahmen untergebracht. 14 der 6-Volt-Kraftspender sind unter der Haube montiert, 12 im Kofferraum. Zusammen beträgt die Spannung 156 Volt. Auch Komponenten wie das Onboard-Ladegerät für die Batterien oder der Spannungsumwandler kommen aus dem Elektrofachmarkt. Sherbon schätzt, dass der Wagen rund 110 km/h schnell sein und eine Reichweite von rund 80 Kilometer haben wird. Durch Feintuning an der Aerodynamik und Gewichtsreduzierung plant er die Leistung dann schrittweise zu verbessern.
"Es war nicht leicht herauszufinden, welche Bestimmungen in Oklahoma für Elektroautos gelten. Soweit ich weiß, ist mein Elektro-Duster der erste seiner Art", sagt Bruce. Der Plymouth war vor der Konvertierung bereits zugelassen, und Bruce erwartet nach dem Umbau keine Probleme mit den Behörden. Schließlich seien auch andere auf Elektrobetrieb umgerüstete Fahrzeuge zugelassen.
Die Materialkosten für den Umbau beziffert er auf exakt 12.000 Dollar, davon 3700 Dollar für die Batterien. Dass sein vergleichsweise schwach motorisiertes Musclecar keine spektakulären Fahrleistungen und wohl auch keine qualmenden Reifen mehr an den Tag legen wird, stört den Mann aus Oklahoma nicht: "Ich will das Auto täglich einsetzen und einfach nur genießen können."
Seit er sein Projekt Schritt für Schritt im eigenen Internet-Blog dokumentiert, reißen die Reaktionen aus der Mopar-Szene nicht ab. Etwa 90 Prozent der Kommentare, die der Elektro-Revoluzzer in seinem Blog und anderen Internet-Foren bekommt, seien positiv und feuerten ihn an weiterzumachen, berichtet Bruce.
Manche Fans allerdings halten es für pure Blasphemie, aus einem V8-Veteranen ein Elektroauto zu machen. "Ich kann solche Reaktionen gut verstehen - ich musste ja selbst lange mit mir kämpfen, bis ich den Entschluss gefasst habe", zeigt Bruce Sherbon Verständnis. Er hofft, dass er in einigen Wochen seine erste Testfahrt mit dem fertigen Auto unternehmen kann.
Er habe noch viel Arbeit und Feintuning vor sich, sagt er. Doch die schwierigsten Teile des Umbaus seien erfolgreich abgeschlossen. "Ich glaube, dass ich viele Leute von der Idee begeistern kann, alte und neue Technik zu verschmelzen - und andere dazu inspiriere, ähnliche Projekte in Angriff zu nehmen."
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #2 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 16:10:37 »
og oversat med google - translate:

Redaktørerne af sueddeutsche.de vender sig om - i "Mirror World": Hvilke biler på den anden? Hvordan kan andre lande og producenter til klimaændringer? , Der stiger til alternativt drevne køretøjer rundt?
Bruce Sherbon fra Oklahoma havde en dag fodres op med høje benzinpriser. "Jeg ville simpelthen ikke længere deltage," siger han. Hans hobby er meget pænt i den (brændstof-) penge: Bruce er en "Mopar Guy", så kender de klassiske Musclecars af Dodge, Plymouth og Chrysler (navnet på den Mopar Chrysler Motor Reservedele Division skylder) fra effeff. "Jeg elsker den følelse af disse biler og nyder den opmærksomhed, så du får," siger indsamleren.
De 71er Plymouth Duster bør faktisk være nye "Daily Driver" vil være - hans bil til daglig brug. Bilen blev i halvfjerdserne, en lav-budget Musclecar, med få penge, du har brug for stærke Bumm fik under hætten. Navnet blev Program: Chevrolet Novas, Camaros og Ford Mustangs skal spise støv af Duster. De to var relativt let, og det var i toppen motorization (V8 med 5.6 liter og 275 hk SAE) med så mange big-block Musclecar rekord.
Den Duster var klar genoprettet, som Bruce Sherbon i juli til klatring brændstofpriser desperate - omregnet 70 cent pr liter for amerikanske forbrug nøgletal og ekstremt meget. Et alternativ til benzin var hendes operation. "Jeg har alle former for alternativ fremdrift durchgerechnet og jeg kom til den konklusion, at kun en konvertering til elektriske biler ville give mening økonomisk," siger Bruce. Plads til elmotor og batterier, gav bilen mere end nok. Og selv med vægten distribution gav Bruce hans Duster for en optimal kandidat.
"Elektrisk Storm", han nævnte hans projekt. "Bortset fra en DeLorean, jeg har ikke set en cool bil, at nogen konverteret til elektrisk drift. De fleste mennesker synes at kun de mindste, letteste og ugliest biler, som de kan få." Men som Bruce: "Men før jeg går så hvad, jeg foretrækker at fortsætte Tanke brændstof eller gå til fods."
Derfor er den V8-motor i Duster vedtage en elektrisk fremdrift og blødt: Den Netgain Warp 9-motor gør i den planlagte konfiguration omkring 70 hk. Power Bruce Sherbon havde en særlig adapter til de tre gear af Duster gjort.
Batterierne, han har svejset selv om en ramme hus. 14 i den 6-volt strøm Donorerne er monteret under hætten, 12 i kufferten. Sammen, spændingen 156 volt. Selv komponenter såsom den indbyggede oplader, batterier eller spænding der kommer fra det elektriske butikker. Sherbon anslår, at bilen omkring 110 km / t hurtig og en vifte af omkring 80 kilometer vil have. Ved finjustering til aerodynamik og vægt reduktion i den magt, han planer til gradvis forbedring.
"Det var ikke let at finde ud af, hvilke bestemmelser i Oklahoma er for elbiler. Så vidt jeg ved, min elektriske Duster, den første af sin art," siger Bruce. Den Plymouth var inden ombygningen allerede er optaget, og Bruce efter renoveringen forventes ingen problemer med myndighederne. Endelig andre driftsindtægter konverteres til elektriske køretøjer.
Materialet for at konvertere det til at sætte nøjagtige tal på 12.000 amerikanske dollars, hvoraf 3.700 US-dollars for batterierne. At hans forholdsvis svag motor Musclecar ingen spektakulære præstationer og sandsynligvis heller ikke længere røg dækkene på showet vil forstyrre mand fra Oklahoma er ikke: "Jeg vil bruge bilen hver dag og bare nyde."
Da hans projekt skridt for skridt i eget Internet blog dokumenteret, tåreflåd reaktionerne fra Mopar scene ikke. Omkring 90 procent af de bemærkninger, at det elektriske Revolter i hans blog og andre internetfora vil være positiv og fyrede den til at fortsætte, siger Bruce.
Nogle fans mener imidlertid, at det er ren blasfemi, fra en V8 veteraner en elektrisk bil at gøre. "Jeg kan godt forstå disse reaktioner - og jeg selv havde en lang kamp med mig, indtil jeg har truffet afgørelse" viser Bruce Sherbon forståelse. Han håber, at han i et par uger hans første test-drevet med bilen selskab kan producere.
Han havde stadig en masse arbejde og finjustering før, siger han. Men det sværeste dele af genopbygning blev afsluttet med succes. "Jeg tror jeg mange mennesker fra idé kan inspirere, gamle og nye teknologi til at fusionere - og inspirere andre til at iværksætte lignende projekter at tage fat på."
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #3 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 16:31:26 »
Og vi har jo masser af batteriplads i vores skønne vogne
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

PARKHAVE

  • Gæst
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #4 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 19:45:10 »
Google og babelfish m.m. - jeg synes det er nemmere at forstå på originalsproget :lol:  :lol:
Der går noget mening tabt i de oversætter maskiner der.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #5 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 20:40:56 »
Ja ja - men med det i mente kan man hurtigt få den dybere mening.

Sherbon anslår, at bilen omkring 110 km / t hurtig og en vifte af omkring 80 kilometer vil have

Det er dårligt oversat, men jeg tror godt jeg fatter at det er en aktions radius på ca 80 km ved 110 km/t  :wink:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #6 Dato: 19. Oktober 2008 kl: 22:35:08 »
fin oversættelse, resten gætter vi os til ;-)

Min LLE har en TD. Når hele skidtet ryger ud af bussen (motor, tank, køler og ledninger), så kan jeg da mindst spare 400 kg til det nye system?

En elmotor vejer nok omtremt 80-100 kg og så er der masser af plads til batterier i og under bussen?! og der hvor reservedækket ligger under forvognen monteres et ekstra nødstrømssystem med 2-5 Kilowatt og lidt brændstofceller og solarpaneler ...

Så kommer den muligvis op på en maksimal distance med 150 km, måske med 110 km i timen maks ...

Så skal jeg nok snart komme i gang med projektet, men jeg starter med en gammel bobbel og en elmotor på 35 hk ... og

det her er fremtiden!!!

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Djursland

  • Gæst
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #7 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 09:35:28 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
og der hvor reservedækket ligger under forvognen monteres et ekstra nødstrømssystem med 2-5 Kilowatt og lidt brændstofceller og solarpaneler ...

det her er fremtiden!!!

Jens


jeg vil da nok anbefalde dig at sætte solbanelerne på taget og ikke under bunden   :lol:  :lol:  :lol:

el motor har været brugt i mange år i sejlbåde
jeg kan finde nogle link hvis i vil for jeg kan ikke huske det lige nu hvad de hedder  

Mvh Djurs   :lol:  :lol:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #8 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 11:47:59 »
står en 1965 bobbel, den skal restaureres, måske med el .... Måske skulle jeg få fat i en Sambabus eller normal T1 bus for at starte på et smart projekt, men det bliver nok ikke noget de næste 2 år.

Der siger sig selv, at solarpaneler kommer på taget, skulle jeg skære det ud i pap?! ok, næste gang.

Skulle der være andre med ideer og interesser omkring el og brændstofceller, så kom med en tilbagemelding.

Der var for et stykke tid siden Type2/T2 busser på ebay med elmotor, det var resterne fra et VW projekt for 30 år siden, siden den tid er der ikke sket ret meget på området.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #9 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 17:27:28 »
Citér
el motor har været brugt i mange år i sejlbåde
jeg kan finde nogle link hvis i vil for jeg kan ikke huske det lige nu hvad de hedder

Mvh Djurs  


Ja da lad os se, lad os se.
Det skal ikke engang være nogle enorme motorer for at konkurere med min 50hk saugerdiesel. Akilleshælen er nok nærmere rækkevidden og opladningstiden
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #10 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 21:54:59 »
Se det ville være en interessant ide, hybrid biler er jo in for tiden :-)
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #11 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 22:08:01 »
http://www.itiot.dk/itiot/El_splitbussen/El_splitbussen.html
http://e-vanagon.blogspot.com/

Så er der lidt mere inspiration.

En hybrid kunne også indeholde en generator som kunne lade på batterierne. Spørgsmålet er så bare hvad der er mest effektivt:
    brændsel->strøm->fremdrift[/list:u]
      brændsel->fremdrift[/list:u]
      ???

      /Mads

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #12 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 22:34:19 »
Hej igen

Den der ide med en Syncro og elmotor på forreste system er knaldgod. Så kunne man endda benytte elmotoren som ladegenerator til batterierne, når man har tændt for Diesel og når elmotoren indebærer denne funktion.

Sådan var det med ubådene (de tyske ...) i krigene, de kørte med Diesel for at lade batterierne med generatoren ... når de var tømt efter mange timer under vandet ...

Men ... Det udvikler sig så til et vægtproblem i bussen, når man beholder grejet i en Szncro samtidig med, at man har elmotor og batterier i den, så kommer man måske op på over 2,5 tons  normal drift og den klarer mindre distance - måske kun 50-80 km???

Muscle Car princippet som upgrade ... men vægten af skidtet i dette projekt????

Kreativ - nu er det vægten det kommer an på.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #13 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 22:44:20 »
Hvad vejer en normal Syncro?

I Tyskland kan man registrere op til 2.805 kilo på en T3 (det er mit nuværende know how), hvor mange reserver er der netto tilovers?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Her kommer fremtiden tl vores T3er - muscle car med el ...
« Svar #14 Dato: 20. Oktober 2008 kl: 22:55:46 »
I Danmark kan man så ikke hæve tilladt totalvægt til mere end 2450.
Det er det højeste jeg har set registreret her hjemme.

Det kunne ellers være lækkert en gang imellem at ha de ekstra 400 kg. For ingen tvivl om at biler i god stand kan magte opgaven.

Kunne virkeligt godt tænke mig at se en dansk registrret T3 med totalvægt på 2,8t
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)