Forfatter Emne: tilspænding af topstyk  (Læst 4893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bluestar

  • Gæst
tilspænding af topstyk
« Dato: 04. November 2008 kl: 08:09:38 »
hmm, kunne det ikke være det, der er gået galt med min aaz? Jarl?

 jeg synes nemlig ikke at jeg følte den samme modstand da jeg løsnede

 de bolte der!

 jeg har fået et udprint med tilspændning af topstykke, hvor der står to
 
 monmeter og to gange 90 grader! er det korrekt så ?

 jesper

Bluestar

  • Gæst
tilspænding af topstyk
« Svar #1 Dato: 04. November 2008 kl: 10:06:35 »
jeg sammenligner med de andre bolte jeg løsnede!!! altså boltene var

 ikke lige spændte ummiddelbart...

Bluestar

  • Gæst
tilspænding af topstyk
« Svar #2 Dato: 04. November 2008 kl: 10:49:57 »
okay, så er det nok ikke det, der har givet problemet!

 jesper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tilspænding af topstyk
« Svar #3 Dato: 04. November 2008 kl: 13:57:19 »
For det første:

1,6 og 1,9 er i denne sammenhæng usammenlignelige. 1,6 har en alm. gammeldags "pappakning", der klemmes sqammen under trykket, og derfor anbefales det fra visse sider, at man efterspænder toppen for at beholde det samme tryk på toppen efter pakningen er "krympet". AAZ har en multilayer-steel-toppakning, der ikke krymper det mindste, hvorfor topboltene i sagens natur ikke skal efterspændes.

For det andet:

Strækbolte er noget sært noget. Oplevelsen af at spænde dem er helt "normal" det første stykke - tiltagende modstand i takt med tiltagende tilspænding. Men når man så spænder yderligere, så bolten kommer ud i sit elasticitetsområde - flydeområdet, så er modstanden i nøglen ikke længere proportional med tilspændingen. På samme vis, når der løsnes. Og tilmed kan det opleves individuelt for hver bolt.
Et særligt scenarie opstår ved en overophedet motor (jeg ved det ikke er relevant her - det er bare for at skrive et lidt alment brugbart indlæg). Når toppen og dermed boltene har været alvorligt varme, så mister de deres spænding fuldstændigt. Jeg har oplevet at få en motor ind i værkstedet, som fra udgangspunktet var spændt helt korrekt, og så var den rendt varm. Når jeg så skulle løsne topstykket, så kunne jeg tage boltene med fingrene - noget sær oplevelse!

Jesper, du spænder i overensstemmelse med indlægssedlen i toppakningen. Sørg for at bolthullerne er rene og velsmurte, men der må IKKE stå olie i dem - så revner gevindet måske grundet hydraulisk tryk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bluestar

  • Gæst
tilspænding af topstyk
« Svar #4 Dato: 04. November 2008 kl: 18:40:37 »
det skal jeg gøre og endnu en gang tak for dine geniale indlæg : )

har lige fået stumperne i dag, dog var min ny frontkøler i restordre : (


jesper

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
tilspænding af topstyk
« Svar #5 Dato: 04. November 2008 kl: 20:05:31 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Bluestar"
jeg sammenligner med de andre bolte jeg løsnede!!! altså boltene var

 ikke lige spændte ummiddelbart...


Ok. så det virkede til at de 10 bolte ikke var spændt
lige meget. Sådan er det vist altid, og også på
de 4 topstykker som jeg har skruet af.

Jeg mener også at der har været skrevet noget om det her.


måske er det bare mig der er mijøskadet :roll:

men jeg kan sku ik huske hvornår jeg har brugt håndkraft til at låsne topbolte :roll:  de får da bare med luftnøglen så man kan få det topstykke af og se hvorden det ser ud  :wink:

og jeg har faktisk aldrig knækket nogen bolte på den konto 8)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tilspænding af topstyk
« Svar #6 Dato: 04. November 2008 kl: 20:10:42 »
Helt enig - det gør jeg også, men selv med 12 bar i slangen kan man nu godt mærke, om bolten sidder fast eller bare er skruet i med fingrene...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
tilspænding af topstyk
« Svar #7 Dato: 04. November 2008 kl: 20:25:21 »
Citat fra: "Jarl"
Helt enig - det gør jeg også, men selv med 12 bar i slangen kan man nu godt mærke, om bolten sidder fast eller bare er skruet i med fingrene...


argh jarl med alle de blokke du skiller ad og høj musik i værkstedet samt et par dåseøl, så blir det os bare en vane :wink:

næ du skal ha en ingersoll luftnøgle (samme som wurht mm) der er kram og vejer det halve af hn model :wink:

ps. 12bar, så har du vist fået fingre i en gammel stenhøj, siden vi snakkede sammen på fyn....
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
tilspænding af topstyk
« Svar #8 Dato: 04. November 2008 kl: 21:01:05 »
Eller også har han bare vold "tunet" en billig HN kompressor og lader den leve så længe den kan holde ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
tilspænding af topstyk
« Svar #9 Dato: 04. November 2008 kl: 21:09:49 »
Citat fra: "BlackChart"
Eller også har han bare vold "tunet" en billig HN kompressor og lader den leve så længe den kan holde ;)


Nemlig - en 2 cyl. 4 hk ting, der "er blevet skruet i pumpen". Så må den leve, til den eksploderer - luft det vil jeg sgu have nok af. Og dne virker egentligt fint - eneste anke er, at den type lyder som en modelflyver, og jeg vil hellere høre på en herlig dyb dunken fra en Stenhøj, men det må komme...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
tilspænding af topstyk
« Svar #10 Dato: 04. November 2008 kl: 21:35:30 »
Hov, mere info om et projekt - det ser ret genialt ud (prisbilligt)!!!!!!!!!!!!!
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
tilspænding af topstyk
« Svar #11 Dato: 04. November 2008 kl: 21:50:43 »
Er det en fryser-kompressor du brugerrrrrr?

Hvor mange bar laver den?

Hvor mange liter?

Lidt nærbilleder af samlinger - tak.

Meget meget meget spændende projekt - så absolut!
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
tilspænding af topstyk
« Svar #12 Dato: 04. November 2008 kl: 21:57:41 »
@Jarl: Her er en Stenshøj i din baghave:
Produkt Kompressor
Kompressor, 1 cyl stenhøj 3-400 v Med automatic 10 bar Motor 2800 omdr
Pris kr. 400
Telefon 98 47 36 76
Telefon 2 23 60 15 76
E-mail karikke@nrdc.dk  
By Sindal |Jylland - Nord
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
tilspænding af topstyk
« Svar #13 Dato: 04. November 2008 kl: 22:14:16 »
Jeg har faktisk en fabriks bygget kompressor til at stå nede i værkstedet (hvis ikke min far har fået den), JunAir er mærket, som er bygget med sådan en kompressor...

Dejlig lydløs, men den er LANG tid om at pumpe op :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan