Forfatter Emne: Lidt om syn og nedvejning.  (Læst 4464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Lidt om syn og nedvejning.
« Dato: 29. November 2008 kl: 00:55:54 »
En lille info-beretning ang. nogle af de nye regler vedr. syn og nedvejning som er trådt i kraft pr. 1. oktober.

Bastler-Bussen (JX ændret til 6 pers.) var til syn i dag og måtte stå for skud ang. de nye regler om ændring af egenvægt. Jeg havde selv fået den vejet hos den lokale foderstof og det første synsmanden gjorde (sammen med mig) var at køre den til en "ledsaget kontrolvejning" hos en anden foderstof. Synsmanden var advaret om nedvejningen og havde sat sig ind i reglerne, så det tog kun ca. 10 min. plus lidt udregninger på ny totalvægt mm.  Så det er sikkert en god idé at forberede synsfolkene hvis man planlægger en nedvejning. Det endte med en ny egenvægt på 1450 kg. incl. et kraftigt anhængertræk til 1400 kg. og 6 sæder, og den fik en ny totalvægt på 2100 kg. hvilket måske giver flere muligheder for dækvalg.... :roll:
En anden ny regel var dog skyld i at den skal til omsyn, nemlig reglen om at ankerplader/bremseskivebeskyttelsesplader/eller hvad de nu kalder dem.... SKAL være monteret. Mine var tæret væk og resterne fjernet, men det var måske en defekt bærekugle som gjorde udslaget..... :oops:
Synsmanden viste mig 3 sider med ændringer som er trådt i kraft d. 1.10 så hvis man er det mindste i tvivl, kan det godt betale sig at ringe og spørge inden synet.

Tony.
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Lidt om syn og nedvejning.
« Svar #1 Dato: 29. November 2008 kl: 01:05:38 »
Tak for tråden.

Sig lige igen, 1450kg for en JX med 6 sæder - det er da en rigtig rigtig rigtig god vægt at lande på - jeg troede at en      JX var umulig at få under 1501 kg.

Hvordan var bilen strippet da i kørte til vejning sammen (udover selvfølgelig de strippede ankerplader & stænkplader).

Een tanke jeg har haft, efter at have haft strømproblemer i instrumentbrædtet - er tanken om at montere en "lus" således at tankmåleren viser fuld (60 liter) selvom den kører på dampene........

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

PARKHAVE

  • Gæst
Lidt om syn og nedvejning.
« Svar #2 Dato: 29. November 2008 kl: 01:26:35 »
Crapz's bil (coach) er også en TD der er nedvejet med 6 sæder og træk.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Lidt om syn og nedvejning.
« Svar #3 Dato: 29. November 2008 kl: 01:52:49 »
Jeg var selv lidt overrasket da jeg fik den vejet, havde overvejet at pille trækket af da det er en meget kraftig model, men det var heldigvis ikke nødvendigt.
Bilen var ikke "strippet" udover at midterste sæderække er fjernet, og så er det naturligvis kun "stænkpladerne" som jeg manglede..  :wink:
Vægten sagde 1480 kg. Tankmåleren var lige over det røde felt, så der blev fratrukket 50 kg. for væsker og skidt, og lagt 20 kg. til for reservehjulet som jeg havde glemt at lægge på plads.
Der sidder stereo og 4 store højttalere i den og rulleselerne til midterrækken er ikke fjernet endnu, skillevæg er heller ikke fjernet og de forholdsvis tunge gummimåtter er også stadig i bilen, og der er varmeapperat bagi, så hvis jeg beholder bilen regner jeg med at den skal "opstoles" til 7 pers. til næste periodesyn og stadig holdes under 1500 kg.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Lidt om syn og nedvejning.
« Svar #4 Dato: 29. November 2008 kl: 07:40:30 »
Skræmmende!
Jeg har netop vejet brandbussen til nøjagtigt 1480kg også :shock: , dog med næsten fuld tank og også uden reservehjul. Jeg har store planer om at beholde midtersædet og stadig nå under 1475 (1525 - 50)
Man kunne få en mistanke om at staten har haft en interesse i at de alle skulle veje over 1500kg. I næste uge står kommandørbussen for skud, jeg tror ikke det giver problemer at veje den under 1500kg med den midterste sæderække taget ud.
Rigtigt mange benzinere vejer også under 1500kg ifølge instruktionsbogen, men på gaden i Dk står de til over 1500kg, medmindre ejeren har gjort noget for at få det ændret.
........Vi er blevet fuppet!........
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Lidt om syn og nedvejning.
« Svar #5 Dato: 29. November 2008 kl: 07:46:24 »
Citér
Een tanke jeg har haft, efter at have haft strømproblemer i instrumentbrædtet - er tanken om at montere en "lus" således at tankmåleren viser fuld (60 liter) selvom den kører på dampene........


Ja, MEN hvis man lænser tanken helt er der pillet 50kg af, oven i dette trækker vejeren 50kg mere af, dvs man får godtskrevet 100 kg, det er så effektivt at det kunne gå hen og blive mistænkeligt..................................*tænke*......*tænke*.......-mon 1300kg er indenfor rækkevidde?..........
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Lidt om syn og nedvejning.
« Svar #6 Dato: 29. November 2008 kl: 09:45:05 »
Umådelig interessandt. HMMMMMM  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Bluestar

  • Gæst
Lidt om syn og nedvejning.
« Svar #7 Dato: 29. November 2008 kl: 10:15:27 »
min egenvægt på min bluestar er 1290 kg!!!

 er helt behagelig, når man skal betale vægtafgift!